Wystawa „Szukając w studni” jest powrotem do pierwszych spektakli Teatru Cricot 2. Przy pomocy prac artystów z tamtego okresu takich jak „Lalka” Kazimierza Mikulskiego – która przypomina kostium Krystyny Zachwatowicz ze spektaklu „Studnia, czyli głębia myśli” – czy plakat Jerzego Skarżyńskiego do festiwalu jazzowego staramy się przypomnieć fenomen wieczorów w Domu Plastyka przy ul. Łobzowskiej z ich szczególną atmosferą. Wystawę konstruują archiwalia i drobne prace rozbudowane o kontekst wspomnień i dokumentów. Materią ekspozycji są też jednocześnie braki zastępowane poprzez inne wizualne byty jak wspomniana lalka czy plakat i rysunki.
Szukając w studni – wokół pierwszych spektakli teatru Cricot 2
Kuratorka: Natalia Zarzecka
Program wystaw Cloakroom
Kurator: Kamil Kuitkowski
5.12 – 2.02 2024 r.
Wernisaż wystawy: 5 listopada (czwartek), godz. 18:00
bilety w cenie:
5 zł; w środy wstęp bezpłatny
Na jednym z prezentowanych rysunków Kantora znajdziemy dopisek o samodzielnej anatomii kostiumu. Odnosząc się do niego, ekspozycja stara się przedstawić „samodzielną anatomię” wspomnień uczestników tamtych wydarzeń, narastających przez 68 lat. Ta forma pamięci-kostiumu pozwala przywołać moment artystycznego fermentu tuż po politycznej odwilży, czasu przerwania milczenia wymuszanego dotąd przez doktrynę realizmu socjalistycznego. Wraz z „wystawą 9” z 1955 r. artyści i artystki zwrócili się ponownie ku próbom kreowania rzeczywistości nie tylko artystycznej, ale też rzeczywistości w ogóle. Twórcy ci w dużej mierze skupieni byli wokół Tadeusza Kantora i spotykali się w kawiarni u Warszawianek, miejscu ważnym dla krakowskiej awangardy – jak wspomina Krystyna Zachwatowicz-Wajda, której wizyta w Cricotece bezpośrednio zainspirowała powstanie wystawy „Szukając w studni”.
Krystyna Zachwatowicz-Wajda była jedną z uczestniczek i aktorek pierwszych przedstawień Teatru Cricot 2 – Odtwórczyni roli Dziewczyny z pieskiem w pantomimie autorstwa Kazimierza Mikulskiego „Studnia, czyli głębia myśli”, wystawionej także w jego reżyserii. Spektakl ten wraz z „Mątwą” Witkacego w reżyserii Tadeusza Kantora, po której był grany, składały się na program pierwszych przedstawień teatralnych Cricot 2.
Cloakroom 2024
Rozpoczęty w 2021 r. program wystaw Cloakroom opiera się na rozpoznaniu i kuratorskim badaniu we współczesnych sztukach wizualnych tematycznych związków z twórczością i postacią Tadeusza Kantora.
Wybór tematów i konkretnych artystów/artystek bazuje na przeplatających się, wzajemnie uzupełniających i dialogujących z sobą strategiach: stawianiu na nowe nazwiska, które odświeżają i dynamizują artystyczną rzeczywistość, ale też osoby artystyczne o już ugruntowanej pozycji, a także postaci istotne w historii Teatru Cricot 2. Pozwala to na wypracowanie nowych płaszczyzn dialogów między twórcami i między pokoleniami oraz szerszy obraz obecności Kantora w sztukach wizualnych.
Identyfikacja graficzna: Agata Biskup
W projekcie plakatu wykorzystano fotografię Alicji Kielan.
Współpraca: Bartek Buczek, Wiktor Bury, Mariusz Gąsior, Agata Klakla, Anna Lejtkowska, Aldona Mikulska, Ola Nenko, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Natalia Zarzecka
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Wystawa odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival, organizowanego przez: Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Agencję Artystyczną GAP i Nowohuckie Centrum Kultury. Cricoteka jest współorganizatorem OEAF.
Informujemy, że podczas wydarzenia mogą być wykonywane zdjęcia i filmy na potrzeby Cricoteki (m.in. w celu dokumentacji wydarzenia i informacji na stronie internetowej Cricoteki oraz profilach Cricoteki na portalach Facebook i Instagram). Zdjęcia i filmy mogą zawierać wizerunki osób biorących udział w wydarzeniu. Jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację. Brak informacji przekazanej w formie pisemnej lub ustnej pracownikowi Cricoteki przed rozpoczęciem wydarzenia jest równoznaczny ze zgodą na korzystanie przez Cricotekę ze zdjęć i filmów, o których mowa powyżej.