
Wracamy do Gry z Kantorem! Czy Polskę i Rumunię łączą wspólne widma przeszłości? Zastanowimy się nad tym w październiku.
Festiwal, kuratorowany przez wybitną rumuńską teatrolożkę i krytyczkę teatralną Cristinę Modreanu, zaprezentuje dwukierunkowe fascynacje przebiegające pomiędzy teatrem rumuńskim a sztuką Kantora. Z jednej strony ma na celu pokazanie recepcji teatru Cricot 2 w Rumunii oraz wpływu estetyki i idei Kantora na teatr rumuński, z drugiej – rozwija i przybliża polskiej publiczności wpływ, jaki Rumunia, w szczególności w zakresie strategii przepracowywania traum narodowych oraz rozwijania eksperymentalnych nurtów artystycznych (teatr absurdu, realizm magiczny), miała na twórcę Teatru Śmierci.
W programie festiwalu znalazły się zarówno spektakle najważniejszych rumuńskich reżyserów („Maria Stuart” w reż. Andreia Şerbana z Teatru Narodowego w Bukareszcie), jak i eksperymentalne dzieła młodszego pokolenia twórców (muzyczny manifest Ady Milei pt. „Piosenki, które odpędzają strach” czy choreograficzny „DUAL. Spektajkl o przyjaźni” Lety Popescu). Gra z Kantorem to również wystawy, oprowadzania, warsztaty, spotkania czy wykłady polskich i rumuńskich teatrologów.
Gra z Kantorem to realizowany od 2018 roku – od 2023 roku jako festiwal – projekt artystyczno-badawczy. Analizujemy w nim recepcję twórczości Tadeusza Kantora oraz prezentujemy ją jako żywe źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń eksperymentalnych artystów i artystek z całego świata. Gra z Kantorem pokazuje realny wpływ Cricot 2 na dzisiejszy kształt teatru i sztuk wizualnych. Tegoroczna edycja, organizowana przy wsparciu Rumuńskiego Instytutu Kultury w Warszawie, zwieńczy Sezon Kulturalny Rumunia–Polska 2024-2025.
PROGRAM GŁÓWNY
14.10.25 (wtorek), godz. 15:00, Katedra Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Gołębia 16, sala 42
„Zwielokrotnione widma Kantora. Wpływy, metody, interpretacje” – sesja naukowa
Prelegenci: Katarzyna Fazan, Anna Róża Burzyńska, Anca Măniuțiu, Ionuț Sociu, Eugen Wohl, Lia Perjovschi.
15.10.25 (środa), godz. 19:00, Kieleckie Centrum Kultury, plac Moniuszki 2B, Kielce
Spektakl w reżyserii Andreia Şerbana. Produkcja: Teatr Narodowy w Bukareszcie (2024)
16.10.25 (czwartek), godz. 18:30, Cricoteka, sala teatralna
„Piosenki, które odpędzają strach” – spektakl
Spektakl w reżyserii Ady Milei na motywach tekstów Herty Müller. Produkcja: Teatr Narodowy w Klużu-Napoce (2024)
17.10.25 (piątek), godz. 18:00, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Rynek Główny 25
W cieniu przeszłości, w świetle słów – spotkanie z Hertą Müller
Prowadzenie dr Paulina Małochleb.
Z przykrością informujemy, że spotkanie z Hertą Müller planowane na 17 października zostaje odwołane z przyczyn niezależnych.
19.10.25 (niedziela), godz. 18:30, Cricoteka, sala teatralna
„Millennial Echoes” – spektakl audio/wideo
Spektakl autorstwa kolektywu The Mad Hatterpillars.
21.10.25 (wtorek), godz. 18:30, Cricoteka, sala teatralna
Kuratorka wystawy: Adriana Moca. Spektakl w adaptacji i reżyserii Silviu Purcǎretego na podst. sztuki Williama Szekspira.
23.10.25 (czwartek), godz. 18:30, Cricoteka, sala teatralna
Spektakl według koncepcji Lety Popescu, Bogdana Spătaru, Florina Fieroiu. Produkcja: Teatrelli (2022)
25.10.25 (sobota), godz. 18:30, Cricoteka, sala teatralna
„Krystaliczna świadomość” – spektakl
Spektakl w choreografii Andrei Gavriliu.
WYSTAWY
14.10–25.10.2025, Galeria Szatnia, Cricoteka
„Silviu Purcărete – kamienie milowe rumuńskiego teatru”
Kuratorka: Adriana Moca. Wernisaż: 21.10, g. 18:30.
10–26.10.2025, MICET, ul. Jagiellońska 1
Koncepcja i produkcja: Aldona Mikulska, Andrea Nikolov
PROGRAM TOWARZYSZĄCY
16.10.25 (czwartek), 17:00, Cricoteka, sala wystaw czasowych
Oprowadzanie w języku rumuńskim po wystawie (Nie)Umarła Klasa
Oprowadza Eugen Wohl
18.10.25 (sobota), godz. 20:00, Księgarnia Lokator, ul. Mostowa 1
Buturuga: Olga Bartosiewicz-Nikolaev i Karolina Czerska
25.10.25 (sobota), godz. 13:00, Cricoteka
Wykład performatywny Bogdana Achimescu
Narracja przybliżająca historię zamieszek w 1990 r. w Bukareszcie, które zbiegły się z premierą Trylogii Antycznej Andreia Şerbana.
PROGRAM EDUKACYJNY
14–17.10.25 (wtorek–piątek), godz. 10:00 i 12:00, MICET, ul. Jagiellońska 1
Inwazja nosorożców, czyli tam pod pancerzem wciąż jestem sobą
Prowadzenie: Daniel Arbaczewski, Katarzyna Peplińska-Pietrzak, Łukasz Zaleski
18.10.25 (sobota), godz. 10:30-11:30, Cricoteka, sala edukacyjna
Warsztaty dla dzieci w wieku 2–3 lat. Prowadzenie: Justyna Droń
18.10.25 (sobota), godz. 12.00–13.00, Cricoteka, sala edukacyjna
Korowód absurdu, czyli maski ruszają w świat
Warsztaty dla dzieci w wieku 4–8 lat. Prowadzenie: Justyna Droń
18.10.25 (sobota), godz. 15:00–18.00, Cricoteka, sala edukacyjna
Pracownia twórcza – warsztaty dla dorosłych
Prowadzenie: Justyna Droń i Małgorzata Samborska
Kuratorka: Cristina Modreanu
Producent: Wiktor Bury (współpraca: Aldona Mikulska, Octavia Cornea)
Identyfikacja graficzna: Kuba Sowiński
Zespół realizujący projekt: Justyna Droń, Mariusz Gąsior, Małgorzata Kmita-Fugiel, Kamil Kuitkowski, Zofia Mikołajska, Andrea Nikolov, Anna Rejowska, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Krzysztof Warmus, Michał Warmusz
Partner główny: Rumuński Instytut Kultury w Warszawie
Partnerzy: Katedra Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, MICET, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Księgarnia LOKATOR, Towarzystwo Polsko-Rumuńskie w Krakowie, Hotele Kazimierz, Zakład Filologii Rumuńskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego
Patroni medialni: Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, TVP 3 Kraków, Tygodnik Powszechny, e-teatr, Didaskalia
Rok 2025 jest rokiem jubileuszowym w Cricotece, obchodzimy 110. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, 70. rocznicę powstania teatru Cricot 2, 50. rocznicę premiery „Umarłej klasy” i 35. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.
„110/70/50/35 – Rok jubileuszowy Tadeusza Kantora” objęto honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Sezon Kulturalny Polska-Rumunia 2024-2025 jest organizowany przez Rumuńskie Ministerstwo Kultury i Rumuński Instytut Kultury, ze strony rumuńskiej, oraz przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Instytutem Polskim w Bukareszcie, ze strony polskiej.
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU
