Wystawa „Bereś„ (w tym Przegląd Performansu oraz program towarzyszący) nagrodzona Marką Radia Kraków!
Jury Marki Radia Kraków nagrodziło Cricotękę, argumentując swoją wakacyjną rekomendację:
„Oglądamy obiekty, które zastygły, które po śmierci artysty mają już zupełnie inny wymiar. Kuratorzy tej ekspozycji wpadli na świetny pomysł: postanowili poruszyć rzeźby Beresia, korzystając z energii widzów-widzowie mogą ich dotykać, widzowie stają się współtwórcami wystawy.”
Wystawa „Bereś” poza sztuką pozostającego w jej tytule artysty eksploruje modele wystawiennicze, traktując siebie samą jako punkt wyjścia do dalszych działań. W tym wypadku są to rozbudowane działania wchodzące w skład programu performatywnego i towarzyszącego wystawie. Działania są oparte, zgodnie z pierwotnymi zamysłami artysty, na możliwości nawiązania bezpośredniej relacji z częścią obiektów, poprzez ich dotykanie i wprawianie w ruch. Także układ wystawy będzie poddany zmianom w czasie jej trwania. W programie poruszony zostanie ponadto wątek problemów konserwatorskich dotyczących zachowania i rekonstrukcji rzeźb oraz działań akcyjnych po śmierci artysty – w jego ramach z udziałem publiczności składane będą wybrane prace Beresia, a na krakowskim Rynku Głównym odbędzie się także odtworzenie „Manifestacji romantycznej”.
Organizatorzy/Organizers: Cricoteka i Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia
Partnerzy i współpraca/Partners and Cooperation: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydział Intermediów, Open Eyes Art Festival
Kuratorzy wystawy / Exhibition curators: Jerzy Hanusek, Kamil Kuitkowski, Natalia Zarzecka
Aranżacja wystawy / Exhibition arrangement: Parastudio*
Identyfikacja graficzna / Graphic identity: Krzysztof Radoszek
Opieka konserwatorska / Maintenance: Joanna Gorzałczany
Katalog / Catalogue: Magdalena Link-Lenczowska
Eseje wideo / Video essays: Jakub Drewnicki, Tadeusz Pyrczak
Oświetlenie i multimedia / Lighting and multimedia: Mariusz Gąsior, Michał Warmusz, Andrea Nikolov, Tomasz Czado
Prace budowlane / Construction works: Gerard Piasecki, Michał Spolitakiewicz, OTIO Tomasz Indyk, Tomasz Stefaniak
Dostępność / Accessibility: Anna Rejowska, Stowarzyszenie Dobrze
Koordynacja programu performatywnego / Coordination of the performative programme: Wiktor Bury
Program edukacyjny / Educational programme: Anna Bargiel, Justyna Droń
Promocja / Promotion: Laura Iwanczewska, Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska, Andrea Nikolov
Zespół realizujący / Implementation team: Bettina Bereś, Joanna Geroch, Piotr Golonka, Ewa Kaczmarczyk, Agata Klakla, Józef Legierski, Anna Lejtkowska, Michał Lelek, Piotr Masoń, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Małgorzata Paluch -Cybulska, Paweł Panic, Anna Pulit, Tomasz Pietrucha, Anna Rejowska, Bogdan Renczyński, Maciej Satała, Aleksandra Treder, Magdalena Ujma, Krzysztof Wilk, Olena Yanushewska, Dorota Ziajko
Prace użyczyli / Works lend by: Fundacja Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galeria Dawid Radziszewski, Piotr Marzec, Anna i Robert Wolakowie
oraz / and: kolekcjonerzy prywatni / private collectors
Patronat medialny / Media partners: Restart, Notes Na 6 Tygodni, Magazyn SZUM, wyborcza.pl, Rynek i Sztuka, Radio Kraków, Kraków Culture Karnet, TVPKultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund