Wszystkie wpisy

Rollercoaster 2025 Fiesta – Program prezentacji tańca

ROLLERCOASTER to program prezentacji tańca współczesnego, realizowany przez Cricotekę i Krakowski Teatr Tańca. Siedem lat ROLLERCOASTERA to ponad 100 wydarzeń i kilkutysięczna publiczność.” Oprócz polskich i zagranicznych spektakli tanecznych odbyły się wykłady, warsztaty, rezydencje artystyczne, pokazy filmów oraz wystawy.

Tegoroczny Rollercoaster wystartował w karnawale i upłynie pod hasłem „FIESTA”! Przed nami premiery, wyjątkowe spotkania i pokazy spektakli, które – mamy nadzieję – dadzą nam wszystkim zastrzyk pozytywnej energii, tak potrzebnej w obecnych czasach. Tegoroczny program koncentrujemy na tym, co optymistyczne. Pragniemy budować przestrzeń wspólnotowego doświadczania radości, afirmacji i świętowania. Choć nie zamierzamy unikać trudnych spraw, często ukrytych w formach zabawnych, kpiących, za przysłoną sarkazmu i ironii, to za każdym razem będziemy szukać w nich nadziei.

 

Spektakle tworzące program ROLLERCOASTERA zapraszać będą do udziału w Eurypidesowych bachanaliach („Bachantki”), performatywnych degustacji kulinarnych („Breaking Bred”)  czy afirmacji idei toastu („Stay Hydrated”). Artystki i artyści będą kreować idealne wizje rzeczywistości pozbawione przemocy i patriarchalnej dominacji („WARSTWY”),  czy systemowych ograniczeń, („Checkmate”), zapraszać do  afirmacji cielesności i seksualnej  tożsamości („Daddy”), a także wspólnego przyglądania się kondycji szekspirowskiego błazna w kontekście współczesnego freelansu („Very funny”).  Program poszerzy spektakl familijny, zachęcający do odkrywania radości z eksploracji ludzkiego ciała („Mój ogon i ja”).

W programie Rollercoastera 2025 znalazły się dwie premiery zagranicznych zespołów tanecznych, przygotowane przez polskich choreografów! Cieszymy się, że polscy twórcy i twórczynie, doceniani są za granicą, a ich prace choreograficzne prezentowane są także w szerszym, europejskim obiegu.

Tekst kuratorski i pełen program Rollercoastera 2025

Tekst kuratorski i pełen program Rollercoastera 2025

Program

27-29 sierpnia

Dance Communication Lab

Warsztaty

29 sierpnia, 18:30 – pokaz powarsztatowy

Trzydniowe spotkanie zawodowych tancerzy z Węgier, Szwecji, Słowenii,  Rumunii, Chorwacji i Polski, którzy poprzez improwizację wymienią się narzędziami twórczymi. Motywem spotkania będzie FIESTA, a liderką warsztatów Aleksandra Bożek – Muszyńska, charyzmatyczna performerka, słynąca z ironii i dowcipu.

 

31 sierpnia, 10:00 i 13:00

Mój ogon i ja

Spektakl rodzinny

Holobiont

Spektakl taneczny „Mój ogon i ja” to produkcja polskich pionierek w obszarze choreografii eksperymentalnej dla rodzin, docenionego na scenie tanecznej niezależnego kolektywu Holobiont. Spektakl adresowany do rodzin z dziećmi w wieku 3-6 lat w humorystyczny i adekwatny dla młodych widzów sposób opowiada o ewolucji, której jedną z pozostałości jest ludzka kość ogonowa. Podczas wydarzenia twórczynie zaproszą rodziny do wspólnej zabawy ruchowej wraz z performerami i  uwolnienia twórczej energii, która często uśpiona ukrywa się w naszych ogonach.

koncepcja: Hanna Bylka-Kanecka

Choreografia: kolektyw Holobiont we współpracy z Heike Kuhlmann, Adalisą Menghini i Ka Rustler

Kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska / Magdalena Górnicka-Jottard, Hanna Bylka-Kanecka, Dana Chmielewska / Wojciech Furman

Współpraca scenograficzna: Mr.Tail

Muzyka: Józef Buchnajzer

Produkcja: Fundacja Performat

Koprodukcja: Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Ochoty w Warszawie

Dystrybucja: Performat Production – Karolina Wycisk

Premiera spektaklu była współorganizowana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach projektu PolandDances / Rezydencje choreograficzne, współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

28 września,18:30

Breaking Bread

spektakl

Cie. Kata Juhasz

Łamanie chleba (przedostatnia wieczerza) odnosi się do biblijnego motywu Ostatniej Wieczerzy. Po raz ostatni uczniowie mogli spotkać się i porozmawiać, podzielić się swoim rozumieniem świata. Uczta, którą proponują artyści i artystki to krok wstecz, aby zwrócić uwagę publiczności na skończoność możliwości dzielenia się. Ta muzyczna uczta to 6-daniowe menu – posiłki mają znaczenie we wszystkich swoich elementach i będą serwowane przez tancerzy i akrobatów w mniej konwencjonalny sposób. Performance zajmuje miejsce zwykłego rytuału, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w restauracjach i zamienia się w czasami surrealistyczną, ale stale wciągającą i spektakularną ceremonię, realizowaną niemal na krawędzi talerza. Jedzenie staje się w międzyczasie punktem wyjścia do zabawnych przerywników. Uczestnicząc w tym choreograficznym przysmaku, ogromny świąteczny stół staje się sceną, a publiczność znajdzie się przy stole.

Wykonawcy: Eszti Kudlák, Fruzsina Markó, Marcell Hován, Kata Juhász, András Déri, Máté Asbót

Choreografia: Juhász Kata

Koncepcja: Tamás Lóky

Szef kuchni: Gábor Kereszty

Wsparcie: Węgierski Narodowy Fundusz Kultury, Ministerstwo Kultury i Innowacji Węgier.

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.

 

15 listopada, 18:30

Checkmate

spektakl

Krakowski Teatr Tańca

Fiesta to zabawa a zabawa to także gry. CHECKMATE to taneczna opowieść o grze w szachy. Sześcioro performerów połączonych kostiumem tworzy gęstą choreografię, która odzwierciedla równocześnie współpracę oraz napięcia, wynikające z dzielenia przestrzeni. „Checkmate” to próba wyzwolenia z opresyjnej struktury i niespełnione marzenie o wolności.

Postaci inspirowane figurami szachowymi, ożywiane ruchem performerów, odsyłają do ważnych tematów społecznych. Królowa jest symbolem władzy i wynikających z niej kosztów. Król to metafora walki o dominację, podziałów politycznych i konfliktów kulturowych. Koń szachowy symbolizuje ruch, wyścig i rywalizację, jego historia odzwierciedla pogoń współczesnego świata, który nieustannie biegnie naprzód, czasem zapominając dokąd zmierza. Pionek to everyman, uwikłany w globalizację, unikfikację i schematy. To postać na pozór równa innym, ale w rzeczywistości ograniczona w dostępie do dóbr i możliwości indywidualnego rozwoju, której w teatrze świata rozdano najsłabsze karty. 

Koncepcja: Eryk Makohon

Choreografia: Eryk Makohon i zespół

Opieka dramaturgiczna: Daria Kubisiak

Kostiumy: Joanna Jaśko – Sroka, Elżbieta Kwasek – Stefańska

Muzyka: collage

Opracowanie muzyki: Krzysztof Skalski

Występują: Agnieszka Bednarz – Tyran, Agnieszka Kramarz, Paweł Łyskawa, Patrycja Marszałek, Jakub Müller, Yelyzaveta Tereshonok

Koordynacja i produkcja: Izabela Zawadzka, Paweł Łyskawa

Identyfikacja graficzna: Weronika Wawryk

Projekt sfinansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU w ramach KPO dla kultury.

#NextGenerationEU, #FunduszeUE, #KPOdlaKultury

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.

 

30 listopada

Warstwy   

Spektakl

Katarzyna Żeglicka, Alicja Czyczel

Spektakl powstanie w oparciu o radykalną wyobraźnię o antykapitalistycznej i antypatrialchalnej rzeczywistości. Według Alexy Khasnabisha i Maxa Haivena radykalna wyobraźnia czerpie z przeszłości i historii innych oraz stanowi podstawę solidarności i walki z opresją. To zdolność wyobrażania sobie świata i życia takimi, jakie mogłyby być. Artystki przygotują i wykonają choreografię opartą na anarchistycznym tańcu współczesnym. Anarchizm w tańcu definiują jako odrzucenie cielesnych i ruchowych norm w nim obowiązujących. Choreografii towarzyszyć będzie pokaz multimedialny przygotowany przez Volhę. Inspiracją do powstania spektaklu są losy bohaterek książki Cristiny Morales pt. „Lektura uproszczona” oraz życie malarki Fridy Kahlo. Łączy je doświadczenie niepełnosprawności, ale przede wszystkim niezgoda wobec zastanej rzeczywistości. Twórczynie przyjrzą się możliwościom zmian budowanych przez naszą wyobraźnię. Łącząc indywidualne feminizmy, praktyki cielesne, doświadczenia i definicje utopii stworzą sceniczną historią złożoną z marzeń o anarchistycznym świecie. Wcześniej jednak spróbują sobie odpowiedzieć na pytanie, czy to jest możliwe a jeśli nie to co zrobić, żeby było?

Premiera realizowana w ramach europejskiego projektu „Europe Beyond Access”, przy wsparciu produkcyjnym Krakowskiego Teatru Tańca.

14 grudnia,18:30

Daddy

spektakl

Joel Bray

„Daddy” to partycypacyjna praca taneczna stworzona przez rdzennego australijskiego choreografa Joela Braya. Od przesłodzonej idylli wspomnień z dzieciństwa po lukrowane ekscesy queerowej dorosłości, „Daddy” jest poszukiwaniem przez Joela Braya miejsca przynależności. W jednej chwili prezentuje dziecięcą niewinność, w następnej emanuje muskularną gejowsko-męską brawurą, by chwilę później upaść na podłogę w męczarniach. Widzowie stopniowo poznają prawdziwą historię utraconej niewinności, kolonizacji i napaści seksualnej, która doprowadziła do jego rodzinnego i kulturowego przemieszczenia. „Daddy” pokazuje również, że Joel Bray, dumny Aborygen, wydaje się czuć bardziej komfortowo w europejskich formach tańca i obrazach niż w swoim własnym tradycyjnym tańcu. Kręci się i wykrzywia, starając się przypomnieć sobie swojego aborygeńskiego ojca i fragmenty kultury, których się od niego nauczył.

Kreacja, choreografia, wykonanie: Joel Bray

Muzyka: Naretha Williams

Światło: Katie Sfetkidis

Scenografia i kostiumy: James Lew

Współpraca reżyserska: Stephen Nicolazzo

Współpraca choreograficzna: Niharika Senapati

Dramaturgia: SJ Norman

Wsparcie techniczne: Daniel Nixon

Realizacja światła: Nicholas Moloney

Pianino: Niv Marinberg

Głosy: Josh Price, Jason Tamiru

Kierownik techniczny: Cecily Rabey

Producent: Josh Wright

Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.


Kuratorzy programu: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon

Organizatorzy: Cricoteka, Krakowski Teatr Tańca

Zespół realizujący projekt: Mariusz Gąsior, Valentyna Khomenko, Małgorzata Kmita – Fugiel, Magdalena Link-Lenczowska, Zofia Mikołajska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Anna Rejowska, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Weronika Wawryk, Natalia Zarzecka, Izabela Zawadzka

Identyfikacja graficzna: Wojciech Kołek

Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, TVP 3 Kraków

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Taniec”.

Projekt realizowany w ramach programu Beyond Fronta: Bridging Periphery finansowanego ze środków Kreatywna Europa (2023-2026).

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie należą do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej czy EACEA.


Rok 2025 jest rokiem jubileuszowym w Cricotece, obchodzimy 110. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, 70. rocznicę powstania teatru Cricot 2, 50. rocznicę premiery „Umarłej klasy” i 35. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.
„110/70/50/35 – Rok jubileuszowy Tadeusza Kantora” objęto honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu