ROLLERCOASTER to program prezentacji tańca współczesnego, realizowany przez Cricotekę i Krakowski Teatr Tańca. Siedem lat ROLLERCOASTERA to ponad 100 wydarzeń i kilkutysięczna publiczność.” Oprócz polskich i zagranicznych spektakli tanecznych odbyły się wykłady, warsztaty, rezydencje artystyczne, pokazy filmów oraz wystawy.
Tegoroczny Rollercoaster wystartował w karnawale i upłynie pod hasłem „FIESTA”! Przed nami premiery, wyjątkowe spotkania i pokazy spektakli, które – mamy nadzieję – dadzą nam wszystkim zastrzyk pozytywnej energii, tak potrzebnej w obecnych czasach. Tegoroczny program koncentrujemy na tym, co optymistyczne. Pragniemy budować przestrzeń wspólnotowego doświadczania radości, afirmacji i świętowania. Choć nie zamierzamy unikać trudnych spraw, często ukrytych w formach zabawnych, kpiących, za przysłoną sarkazmu i ironii, to za każdym razem będziemy szukać w nich nadziei.
Program
Program
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć

Spektakle tworzące program ROLLERCOASTERA zapraszać będą do udziału w Eurypidesowych bachanaliach („Bachantki”), performatywnych degustacji kulinarnych („Breaking Bred”) czy afirmacji idei toastu („Stay Hydrated”). Artystki i artyści będą kreować idealne wizje rzeczywistości pozbawione przemocy i patriarchalnej dominacji („WARSTWY”), czy systemowych ograniczeń, („Checkmate”), zapraszać do afirmacji cielesności i seksualnej tożsamości („Daddy”), a także wspólnego przyglądania się kondycji szekspirowskiego błazna w kontekście współczesnego freelansu („Very funny”). Program poszerzy spektakl familijny, zachęcający do odkrywania radości z eksploracji ludzkiego ciała („Mój ogon i ja”).
W programie Rollercoastera 2025 znalazły się dwie premiery zagranicznych zespołów tanecznych, przygotowane przez polskich choreografów! Cieszymy się, że polscy twórcy i twórczynie, doceniani są za granicą, a ich prace choreograficzne prezentowane są także w szerszym, europejskim obiegu.
Tekst kuratorski i pełen program Rollercoastera 2025
Tekst kuratorski i pełen program Rollercoastera 2025
Program
27-29 sierpnia
Dance Communication Lab
Warsztaty
29 sierpnia, 18:30 – pokaz powarsztatowy
Trzydniowe spotkanie zawodowych tancerzy z Węgier, Szwecji, Słowenii, Rumunii, Chorwacji i Polski, którzy poprzez improwizację wymienią się narzędziami twórczymi. Motywem spotkania będzie FIESTA, a liderką warsztatów Aleksandra Bożek – Muszyńska, charyzmatyczna performerka, słynąca z ironii i dowcipu.
31 sierpnia, 10:00 i 13:00
Mój ogon i ja
Spektakl rodzinny
Holobiont
Spektakl taneczny „Mój ogon i ja” to produkcja polskich pionierek w obszarze choreografii eksperymentalnej dla rodzin, docenionego na scenie tanecznej niezależnego kolektywu Holobiont. Spektakl adresowany do rodzin z dziećmi w wieku 3-6 lat w humorystyczny i adekwatny dla młodych widzów sposób opowiada o ewolucji, której jedną z pozostałości jest ludzka kość ogonowa. Podczas wydarzenia twórczynie zaproszą rodziny do wspólnej zabawy ruchowej wraz z performerami i uwolnienia twórczej energii, która często uśpiona ukrywa się w naszych ogonach.
koncepcja: Hanna Bylka-Kanecka
Choreografia: kolektyw Holobiont we współpracy z Heike Kuhlmann, Adalisą Menghini i Ka Rustler
Kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska / Magdalena Górnicka-Jottard, Hanna Bylka-Kanecka, Dana Chmielewska / Wojciech Furman
Współpraca scenograficzna: Mr.Tail
Muzyka: Józef Buchnajzer
Produkcja: Fundacja Performat
Koprodukcja: Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Ochoty w Warszawie
Dystrybucja: Performat Production – Karolina Wycisk
Premiera spektaklu była współorganizowana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach projektu PolandDances / Rezydencje choreograficzne, współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
28 września,18:30
Breaking Bread
spektakl
Cie. Kata Juhasz
Łamanie chleba (przedostatnia wieczerza) odnosi się do biblijnego motywu Ostatniej Wieczerzy. Po raz ostatni uczniowie mogli spotkać się i porozmawiać, podzielić się swoim rozumieniem świata. Uczta, którą proponują artyści i artystki to krok wstecz, aby zwrócić uwagę publiczności na skończoność możliwości dzielenia się. Ta muzyczna uczta to 6-daniowe menu – posiłki mają znaczenie we wszystkich swoich elementach i będą serwowane przez tancerzy i akrobatów w mniej konwencjonalny sposób. Performance zajmuje miejsce zwykłego rytuału, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w restauracjach i zamienia się w czasami surrealistyczną, ale stale wciągającą i spektakularną ceremonię, realizowaną niemal na krawędzi talerza. Jedzenie staje się w międzyczasie punktem wyjścia do zabawnych przerywników. Uczestnicząc w tym choreograficznym przysmaku, ogromny świąteczny stół staje się sceną, a publiczność znajdzie się przy stole.
Wykonawcy: Eszti Kudlák, Fruzsina Markó, Marcell Hován, Kata Juhász, András Déri, Máté Asbót
Choreografia: Juhász Kata
Koncepcja: Tamás Lóky
Szef kuchni: Gábor Kereszty
Wsparcie: Węgierski Narodowy Fundusz Kultury, Ministerstwo Kultury i Innowacji Węgier.
Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.
15 listopada, 18:30
Checkmate
spektakl
Krakowski Teatr Tańca
Fiesta to zabawa a zabawa to także gry. CHECKMATE to taneczna opowieść o grze w szachy. Sześcioro performerów połączonych kostiumem tworzy gęstą choreografię, która odzwierciedla równocześnie współpracę oraz napięcia, wynikające z dzielenia przestrzeni. „Checkmate” to próba wyzwolenia z opresyjnej struktury i niespełnione marzenie o wolności.
Postaci inspirowane figurami szachowymi, ożywiane ruchem performerów, odsyłają do ważnych tematów społecznych. Królowa jest symbolem władzy i wynikających z niej kosztów. Król to metafora walki o dominację, podziałów politycznych i konfliktów kulturowych. Koń szachowy symbolizuje ruch, wyścig i rywalizację, jego historia odzwierciedla pogoń współczesnego świata, który nieustannie biegnie naprzód, czasem zapominając dokąd zmierza. Pionek to everyman, uwikłany w globalizację, unikfikację i schematy. To postać na pozór równa innym, ale w rzeczywistości ograniczona w dostępie do dóbr i możliwości indywidualnego rozwoju, której w teatrze świata rozdano najsłabsze karty.
Koncepcja: Eryk Makohon
Choreografia: Eryk Makohon i zespół
Opieka dramaturgiczna: Daria Kubisiak
Kostiumy: Joanna Jaśko – Sroka, Elżbieta Kwasek – Stefańska
Muzyka: collage
Opracowanie muzyki: Krzysztof Skalski
Występują: Agnieszka Bednarz – Tyran, Agnieszka Kramarz, Paweł Łyskawa, Patrycja Marszałek, Jakub Müller, Yelyzaveta Tereshonok
Koordynacja i produkcja: Izabela Zawadzka, Paweł Łyskawa
Identyfikacja graficzna: Weronika Wawryk
Projekt sfinansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU w ramach KPO dla kultury.
#NextGenerationEU, #FunduszeUE, #KPOdlaKultury
Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.
30 listopada
Warstwy
Spektakl
Katarzyna Żeglicka, Alicja Czyczel
Spektakl powstanie w oparciu o radykalną wyobraźnię o antykapitalistycznej i antypatrialchalnej rzeczywistości. Według Alexy Khasnabisha i Maxa Haivena radykalna wyobraźnia czerpie z przeszłości i historii innych oraz stanowi podstawę solidarności i walki z opresją. To zdolność wyobrażania sobie świata i życia takimi, jakie mogłyby być. Artystki przygotują i wykonają choreografię opartą na anarchistycznym tańcu współczesnym. Anarchizm w tańcu definiują jako odrzucenie cielesnych i ruchowych norm w nim obowiązujących. Choreografii towarzyszyć będzie pokaz multimedialny przygotowany przez Volhę. Inspiracją do powstania spektaklu są losy bohaterek książki Cristiny Morales pt. „Lektura uproszczona” oraz życie malarki Fridy Kahlo. Łączy je doświadczenie niepełnosprawności, ale przede wszystkim niezgoda wobec zastanej rzeczywistości. Twórczynie przyjrzą się możliwościom zmian budowanych przez naszą wyobraźnię. Łącząc indywidualne feminizmy, praktyki cielesne, doświadczenia i definicje utopii stworzą sceniczną historią złożoną z marzeń o anarchistycznym świecie. Wcześniej jednak spróbują sobie odpowiedzieć na pytanie, czy to jest możliwe a jeśli nie to co zrobić, żeby było?
Premiera realizowana w ramach europejskiego projektu „Europe Beyond Access”, przy wsparciu produkcyjnym Krakowskiego Teatru Tańca.
14 grudnia,18:30
Daddy
spektakl
Joel Bray
„Daddy” to partycypacyjna praca taneczna stworzona przez rdzennego australijskiego choreografa Joela Braya. Od przesłodzonej idylli wspomnień z dzieciństwa po lukrowane ekscesy queerowej dorosłości, „Daddy” jest poszukiwaniem przez Joela Braya miejsca przynależności. W jednej chwili prezentuje dziecięcą niewinność, w następnej emanuje muskularną gejowsko-męską brawurą, by chwilę później upaść na podłogę w męczarniach. Widzowie stopniowo poznają prawdziwą historię utraconej niewinności, kolonizacji i napaści seksualnej, która doprowadziła do jego rodzinnego i kulturowego przemieszczenia. „Daddy” pokazuje również, że Joel Bray, dumny Aborygen, wydaje się czuć bardziej komfortowo w europejskich formach tańca i obrazach niż w swoim własnym tradycyjnym tańcu. Kręci się i wykrzywia, starając się przypomnieć sobie swojego aborygeńskiego ojca i fragmenty kultury, których się od niego nauczył.
Kreacja, choreografia, wykonanie: Joel Bray
Muzyka: Naretha Williams
Światło: Katie Sfetkidis
Scenografia i kostiumy: James Lew
Współpraca reżyserska: Stephen Nicolazzo
Współpraca choreograficzna: Niharika Senapati
Dramaturgia: SJ Norman
Wsparcie techniczne: Daniel Nixon
Realizacja światła: Nicholas Moloney
Pianino: Niv Marinberg
Głosy: Josh Price, Jason Tamiru
Kierownik techniczny: Cecily Rabey
Producent: Josh Wright
Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami i twórczyniami prowadzona przez Alicję Müller.


























Kuratorzy programu: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
Organizatorzy: Cricoteka, Krakowski Teatr Tańca
Zespół realizujący projekt: Mariusz Gąsior, Valentyna Khomenko, Małgorzata Kmita – Fugiel, Magdalena Link-Lenczowska, Zofia Mikołajska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Anna Rejowska, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Weronika Wawryk, Natalia Zarzecka, Izabela Zawadzka
Identyfikacja graficzna: Wojciech Kołek
Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, TVP 3 Kraków
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Taniec”.
Projekt realizowany w ramach programu Beyond Fronta: Bridging Periphery finansowanego ze środków Kreatywna Europa (2023-2026).
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie należą do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej czy EACEA.
Rok 2025 jest rokiem jubileuszowym w Cricotece, obchodzimy 110. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, 70. rocznicę powstania teatru Cricot 2, 50. rocznicę premiery „Umarłej klasy” i 35. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.
„110/70/50/35 – Rok jubileuszowy Tadeusza Kantora” objęto honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

