Wystawa „Tadeusz Kantor. Widma” problematyzuje niezwykle uniwersalne oraz aktualne dla współczesnych wystaw idee, wygenerowane przez Kantora w jego twórczości teatralnej, malarskiej i teoretycznej.
![](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2019/12/IV-009711-1024x660.jpg)
Jacquie Bablet
Jej zasadniczym tematem jest trudna pamięć i trudna przeszłość, zarówno w wymiarze historycznym, jak i osobistym, prywatnym. Interesuje nas odpowiedź na pytanie: w jaki sposób historia powszechna, Holocaust, I i II wojna światowa, przeobrażenia społeczno-polityczne – wpłynęły na twórczość i biografię artysty? W jaki sposób historia determinuje rozwój sztuki? W jaki sposób zaś sztuka reprezentująca trudną przeszłość determinuje metody jej wystawiania w przestrzeni muzealnej? Wychodzące od Kantora idee i narracje będą odnosiły się także do jej szerszego kontekstu kulturowego. Uniwersalizując oraz uwspółcześniając trudną przeszłość w twórczości Tadeusza Kantora, kuratorzy wystawy zadają także pytanie o niepewną przyszłość. Nowatorska aranżacja wystawy ma oddziaływać silnie na zmysły widza, wytrącając go z poczucia komfortu oglądania niewygodnych, trudnych narracji.
![](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2019/12/IV-009636-1024x679.jpg)
Jacquie Bablet
Wystawie towarzyszyć będzie cykl wykładów i spotkań oraz katalog z naukowym opracowaniem zagadnień związanych z reprezentacją trudnej pamięci w muzealnictwie oraz teatrze. Praca nad projektem będzie odbywała się w międzynarodowym zespole specjalistów, którzy łączą różne języki i dziedziny nauki i sztuki. Partnerem współorganizującym wystawę w zakresie merytorycznym i naukowym jest Departament Dramatu Teatru i Tańca Royal Holloway University of London.
Partnerem wystawy jest Departament Dramatu Teatru i Tańca Royal Holloway University of London, skupiający międzynarodowe ośrodki badawcze w ramach projektu „Staging Difficult Pasts: Of Narratives, Objects and Public Memory”.
Miejsce wystawy:
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Nadwiślańska 2-4, 30-527 Kraków