Wszystkie wpisy

Troskliwy ruch – laboratorium odpoczywania. Warsztaty dla dorosłych – nabór trwa

Cricoteka zaprasza wszystkich, chcących wspólnie poszukać sposobów na odpoczynek i poznać techniki pomagające lepiej zadbać o siebie i swoje ciało. Tych, którzy potrzebują wytchnienia, odprężenia się, wyciszenia, ale i tych, którzy chcą wspólnie tańczyć i być w ruchu. „Troskliwy ruch – laboratorium odpoczywania” to trzy cykle darmowych warsztatów ruchowych dla dorosłych, dostępnych dla szerokiego grona odbiorców.

Każdy z 3 cykli warsztatowych będzie obejmował 5 spotkań, organizowanych raz w tygodniu w stałej grupie i będzie prowadzony przez inną artystkę – samorzeczniczkę lub sojuszniczkę osób z niepełnosprawnościami. W gronie prowadzących znajdą się Katarzyna Żeglicka (czerwiec 2025), Patrycja Jarosińska  (wrzesień 2025) i Zofia Noworól–Ostrowska (październik 2025). Przed każdym z cykli ogłaszać będziemy otwarty nabór uczestników. 

Nabór na warsztaty z Zofią Noworól-Ostrowską! Zgłoszenia zgłoszenia przyjmujemy od 29 września do 9 października.


Punktem wyjścia do projektu było założenie, że w instytucjach kultury powinniśmy tworzyć przestrzeń do zaangażowanego działania, które daje impuls do szerszych zmian społecznych. W systemie promującym nadprodukcję dbanie o siebie, odpoczynek i troska mogą przeciwdziałać wypaleniu i pomóc nam w zapewnieniu dobrostanu.

Motywem przewodnim warsztatów wytchnieniowych z Zofią Noworól-Ostrowską będzie pogłębienie świadomości ciała, wejście w doświadczenie głębokiego odpoczynku oraz budowanie wspólnoty wokół tematu troski. Techniki, które zostaną wykorzystane podczas zajęć to m.in.: struktura kręgu, rozumianego jako narzędzie komunikacji i współistnienia; taniec autentyczny, różne narzędzia uważności.

Patrycja Jarosińska wprowadzi uczestniczki i uczestników warsztatów w świat choreografii inspirowanej wizualnością i przestrzennością języka migowego. Podczas spotkań z niesłyszącą artystką, uczestnicy będą mieli okazję odkrywać autorską metodę łączenia tańca z polskim językiem migowym (PJM). Proces pracy skupi się na pogłębianiu świadomości ciała, rozwijaniu wyobraźni i odkrywaniu potencjału ekspresji wynikającej ze znaków PJM.

Podczas czerwcowych warsztatów z Katarzyną Żeglicką osoby uczestniczące wspólnie budowały przestrzeń wytchnienia i odpoczynku z wykorzystaniem metod pracy z ciałem; pracowały nad wyposażeniem się w proste narzędzia pozwalające zadbać o siebie; dzieliły się  sposobami na (samo)ukojenie w sytuacji przeciążenia.


Cykl warsztatów prowadzonych przez Zofię Noworól-Ostrowską

TERMINY: 16, 23, 30 października oraz 6 i 13 listopada 2025 r. (czwartki), godz. 17:00 – 20:00

NABÓR: zgłoszenia przyjmujemy od 29 września do 9 października

Warsztaty bezpłatne, liczba miejsc ograniczona. O zakwalifikowaniu się do grupy warsztatowej poinformujemy Państwa do dnia 10 października 2025 r.

Zapisując się do udziału w warsztatach deklarują Państwo uczestnictwo w całym cyklu warsztatowym (5 spotkań).

Regulamin warsztatów Troskliwy ruch Laboratorium odpoczywania Z. Noworól-Ostrowska


Dostępność:

Zależy nam na budowaniu bezpiecznej i dostępnej dla każdego przestrzeni, dlatego zachęcamy do wskazywania swoich potrzeb w formularzu zgłoszeniowym.
Warsztaty prowadzone będą w budynku Cricoteki, w sali edukacyjnej (poziom 3). Do sali można dostać się korzystając z windy.
Dostępność: https://cricoteka.pl/pl/dostepnosc/
Kontakt do koordynatorki dostępności: rejowska@cricoteka.pl




Opis warsztatów z Zofią Noworól-Ostrowską:

Cykl warsztatów wytchnieniowych, których celem jest pogłębienie świadomości ciała, wejście w doświadczenie głębokiego odpoczynku oraz budowanie wspólnoty wokół tematu troski. Motywem przewodnim, zarówno na poziomie idei, jak i działania, będzie struktura kręgu, rozumianego jako narzędzie komunikacji i współistnienia (nawiązanie do tradycji kręgów rdzennych ludów Ameryki Północnej, w których wszystkie osoby są równe, jednakowo ważne, współtworzące) oraz jako formy, wokół której powstaje (bez)ruch, która porządkuje wspólne działania (również ruchowe) grupy.

Podczas każdego spotkania odbędzie się krótka praktyka rozmowy w kręgu, pozwalająca na wejście w pracę z tym, co dzieje się w danym czasie i życiu osoby uczestniczącej, umożliwiająca rozpoznanie potrzeb, pragnień i wizji danej chwili. Następnie, eksplorowane będą różnego rodzaju działania ruchowe, oparte na prostych praktykach somatycznych, pozwalające doświadczać siebie i otaczającego świata wszystkimi zmysłami, pogłębiające świadomość ciała oraz rozpoznawanie potrzeb. Po takim przygotowaniu będziemy korzystać z technik improwizacji grupowej, w tym uwzględniających takie motywy jak ruch po kole, kształt i zasady kręgu, takie jak egalitarność, inkluzywność, cykliczność. Każde spotkanie będzie prowadziło od ruchu do kojącego, uzdrawiającego bezruchu i wyciszającej pracy z układem nerwowym.

Osoby uczestniczące podczas zajęć poznają proste techniki przekierowania aktywności układu nerwowego na jego część przywspółczulną, które umożliwia wejście w stan głębokiego relaksu. Równie ważnym jak ruch i odpoczynek elementem warsztatów będzie budowanie horyzontalnej wspólnoty osób wspólnie praktykujących. W czasach powszechnej alienacji społecznej, ogromną wartością jest współtworzenie pola akceptacji i obecności.

Techniki, które zostaną wykorzystane podczas zajęć: Kręgi, taniec autentyczny, różne narzędzia uważności, podążanie za wielozmysłową percepcją (Lisa Nelsson), praca z czasem i przestrzenią bazująca na metodzie Six Viewpoints (Mary Overlie), passing through (David Zambrano).

Informacje o prowadzącej:
Zofia Noworól-Ostrowska – praktyczka i nauczycielka różnych form ruchu – improwizacji tańca, praktyk zmysłowych i jogi klasycznej. Od lat prowadzi działania bazujące na choreografii eksperymentalnej m.in. w przestrzeniach muzealnych, zapraszając uczestniczki i uczestników do subiektywnego, uważnego doświadczania rzeczywistości. Ma za sobą 8 lat edukacji w Społecznej Szkole Baletowej, Kurs Podstaw Choreografii Scenicznej prowadzony przez Iwonę Olszowską, Kurs Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie oraz liczne warsztaty taneczne i festiwale. Przez lata praktykowała improwizację tańca oraz improwizację kontaktową. W 2015 roku współtworzyła w roli choreografki „Poruszenie”, jeden z pierwszych powstałych w Polsce spektakli tanecznych włączających osoby z niepełnosprawnościami na równych zasadach. Projekt był pokazywany m.in. w ramach „Sceny Tańca Studio” w Teatrze Studio w Warszawie. Wieloletnie doświadczenie pracy ruchowej i tanecznej na sali z grupami, w tym z osobami o różnych potrzebach, wykorzystuje działając na rzecz inkluzywności. Uczy osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnościami, jak budować dostępne warsztaty włączające ruch/taniec. Prowadzi inkluzywne zajęcia jogi na festiwalu Kultury Wrażliwej od początku jego istnienia. Od kilku lat trzyma kręgi kobiet. Pracuje również jako psychoterapeutka w nurcie psychologii zorientowanej na proces.

Więcej informacji o projekcie:
Projektując cykle warsztatowe, chcemy sięgać do doświadczenia osób ze szczególnymi potrzebami, artystek samorzeczniczek oraz osób sojuszniczych.
Praca z tematami troski i opieki nauczy uczestników warsztatów nie tylko sposobów troszczenia się o innych, ale przede wszystkim dbania o samego siebie. W systemie promującym nadprodukcję odpoczynek i troska stanowi formę oporu – ma potencjał przeciwdziałania wypaleniu i zapewniania dobrostanu. Wielość współczesnych kryzysów (wojny, kryzys klimatyczny, kryzysy zdrowia psychicznego) i zmieniająca się dynamicznie struktura społeczna wymusza na instytucjach kultury przewartościowanie misji i strategii. Być instytucją kultury oznacza obecnie działać dla i na rzecz, odpowiadać na potrzeby odbiorców, wśród których coraz częściej na pierwszy plan wysuwa się potrzeba odpoczynku, bezpieczeństwa i bycia razem z innymi. W proponowanych cyklach warsztatów chcemy skoncentrować się zatem na tym, co dla nas wszystkich wspólne i zarazem najbliższe – na wrażliwych, kruchych ciałach, na języku ciała i z ciała, na kręgu i wspólnocie.
Podsumowaniem projektu będzie towarzysząca publikacja, „Narzędziownik do odpoczywania”, która zbierze podstawowe techniki i strategie dbania o siebie i innych. Udostępniona online, darmowa, będzie trwałym efektem również po zakończeniu zadania.


Cykl warsztatów prowadzonych przez Katarzynę Żeglicką, odbył się w terminach : 4, 11, 18, 25 czerwca i 2 lipca (środy); godz. 17:00 -20:00

Opis warsztatów z Katarzyną Żeglicką:
Celem warsztatów prowadzonych przez Katarzynę Żeglicką jest wspólne zbudowanie przestrzeni wytchnienia i odpoczynku z wykorzystaniem metod pracy z ciałem. Ich zadaniem jest: wyposażenie uczestników_czek w proste narzędzia pozwalające zadbać o siebie; dzielenie się sposobami na (samo)ukojenie w sytuacji przeciążenia; zwrócenie uwagi na doznania zmysłowe pozwalające na odprężenie się i wyciszenie oraz stworzenie przestrzeni wytchnienia, odpoczynku oraz troski wobec siebie i innych.
Podczas warsztatu główną metodą doświadczania będą ruch i taniec rozumiane jako swobodna ekspresja. Wykorzystane zostaną̨ ćwiczenia pracy z ciałem (improwizacja, podążanie za impulsem i mądrością̨ ciała) i oddechem. Osoby uczestniczące poznają proste techniki (auto)masażu, wytrząsania napięcia, ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, skanowanie ciała oraz wizualizacje, które będą mogły/li wykonać samodzielnie w domu.

Informacje o prowadzącej:
Katarzyna Żeglicka – queer i crip pedagożka teatru i animatorka kultury, performerka, tancerka, choreografka; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt – WenDo. Żeglicka ukończyła roczny Kurs Choreografii Scenicznej pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce i zagranicą. Jej pierwsze autorskie solo – Rezonans kontrastu (2019) zostało nagrodzone w konkursie „Europe Beyond Access” (British Council, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2021). Uczestniczka rezydencji Winter Artist Exchange Ponderosa (Niemcy, 2020), programu Rezydenci w Rezydencji w Centrum Kultury Zamek (Poznań, 2022), „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” (Instytut Grotowskiego, 2023), a także stypendystka krakowskiego programu „Kultura odporna” (2020) i Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2022). Jej performans został zrealizowany w projekcie „Twarz” kuratorowanym przez Michała Borczucha w TR Warszawa (2025).
Od ponad 20 lat pracuje z osobami doświadczającymi dyskryminacji i przemocy; jest aktywna w polu edukacji, ucząc instytucje kultury modeli współpracy z osobami z niepełnosprawnościami i queer. W Polsce i zagranicą zabiera głos w sprawie praw artystek_tów z niepełnosprawnościami, zwracając uwagę na ograniczone możliwości ich rozwoju i niewystarczające struktury wsparcia twórczego. Działa na rzecz poszerzania pola tańca o osoby z nienormatywnym ciałem. Współpracuje instytucjami kultury, uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi. Regularnie prowadzi warsztaty i laboratoria pracy z ciałem, dot. przeciwdziałania dyskryminacji, przemocy, empowermentu, inkluzywności wytchnienia.

Cykl warsztatów prowadzonych przez Patrycję Jarosińską, odbył się w terminach : 11, 18, 25 września i 2, 9 października (czwartki)
Godziny: 18:00 – 21:00

Opis warsztatów z Patrycją Jarosińską:


Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli okazję odkrywać autorską metodę łączenia tańca z polskim językiem migowym (PJM). Język migowy, jako język wizualno-przestrzenny, stanie się podstawą eksploracji ruchowej i choreograficznej. Bazując na znakach i frazach PJM, uczestnicy będą badać ich możliwości ruchowe, poszukując nowych kierunków dla ciała oraz sposobów przekształcania języka w taniec.
Proces pracy skupi się na pogłębianiu świadomości ciała, rozwijaniu wyobraźni i odkrywaniu potencjału ekspresji wynikającej ze znaków PJM. Warsztaty poprowadzi niesłysząca artystka, Patrycja Jarosińska, która wprowadzi uczestników w świat choreografii inspirowanej wizualnością i przestrzennością języka migowego. Ważnym elementem warsztatów będzie praca z wyobraźnią, wzmocnienie świadomości ciała i jego ekspresji.

Informacje o prowadzącej:
Patrycja Jarosińska – aktorka, tancerka, pedagożka, choreografka PJM, osoba niesłysząca, edukatorka i propagatorka Kultury Głuchych. Występowała m.in. w nagrodzonym na festiwalu The Best Off spektaklu „Wojna w niebie” (Cricoteka, 2018), pokazie w ramach Holland Dance Festival (Het Nationale Theater, 2019), koncercie Jaśnieć podczas 57. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (Teatr KTO, 2021), nagrodzonym Nagrodą Teatralną im. S. Wyspiańskiego spektaklu „Siostrzeństwo/sisterhood” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2021) oraz w spektaklu „Translacje”, przy którym też współpracowała choreograficznie (Krakowski Teatr Tańca, 2022), „Kurtyna Kobiet” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 2023r.) oraz „Pępuszek” (Nowohuckie Centrum Kultury, 2024). Uczestniczka licznych programów rezydencyjnych m.in. w METAL Chauffeur’s Cottage w Peterboroughu, laboratorium „Taniec i niepełnosprawność przekraczanie granic” w Teatrze ROZBARK w Bytomiu, czy w Dance Air w Hadze w ramach projektu Europe Beyond Access. Współreżyserka, choreografka i reżyserka światła autorstwa „Ruchome Graffiti” (Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu 2023 r.) Autorka koncepcji choreograficznej z użyciem znaków polskiego języka migowego – pokaz powarsztatowy „Język (z) ciała”, (Cricoteka, w Krakowie 2024r.) W 2024r. występowała jako prelegentka w sympozjum „Pokaż Język – nowe języki, estetyki i kondycje w teatrze i performansie” w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Ukończyła Kurs Tańca Współczesnego i Kompozycji Ruchu w Krakowie. Stypendystka Twórczego Miasta Krakowa 2023 r. Prowadzi warsztaty ruchowe i teatralno-taneczne dla osób niesłyszących i słyszących. W 2024 r. wystąpiła w teledysku “Cisza” jako aktorka, jednocześnie odpowiadając za interpretację artystyczną i dramaturgię w Polskim Języku Migowym (PJM) w Krakowie. W tym samym roku reżyserowała pokaz powarsztatowy „Poezja duszy w zwierciadle ciała” w Wadowicach.

Koncepcja i koordynacja: Anna Rejowska
Identyfikacja graficzna: Andrea Nikolov
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Współpraca: Justyna Droń
Partnerzy: Fundacja A Sztuka?
Patronat medialny: Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, TVP3 Kraków, Gazeta Wyborcza


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu