Odlew stopy, lata 80. XX w., polichlorek winylu, CRC/IX/058
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora ul. Sienna 7/5
Na drewnianej etażerce na kółkach stojącej obok stołu znajduje się podniszczona stopa wykonana z pożółkłego polichlorku winylu. To silnie Kantorowski akcent w przestrzeni Pracowni przy ul. Siennej, na który wielu zwiedzających zwraca uwagę od razu po wejściu do pokoju. Co robi na tym eleganckim meblu?
W latach 1987-88 Kantor stworzył serię prac o tytule „Dalej już nic”, które przełamują tradycyjną formę obrazu. Do płócien artysta przytwierdził protezy, części manekinów, a także elementy ubioru, co sprawiało, że treść obrazu wkraczała do naszej rzeczywistości. Stojąca na stoliku prawa stopa jest prawdopodobnie parą dla lewej, która znajduje się w dziele „Mam dość siedzenia w obrazie. Wychodzę!”. To właśnie w Pracowni na Siennej Tadeusz Kantor malował i montował ten obraz.
Stopy oraz nogi z polichlorku winylu można odnaleźć także w innych obrazach z tego cyklu: „Trzymam obraz, na którym jestem namalowany jak trzymam obraz”, „Ścieram obraz, na którym jestem namalowany jak ścieram obraz” oraz „Ona. Jaki interesujący obraz!”.
Anna Michałowska