Prezentacja nabytku Cricoteki – rysunków Tadeusza Kantora z cyklu Lekcje mediolańskie
Wernisaż: 25 listopada 2024, godz. 17:00
Czas trwania: 26 listopada 2024 – 26 lutego 2025 r.
Miejsce: Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora, ul. Sienna 7/5, Kraków
Kurator: Tomasz Pietrucha
Dzięki dofinansowaniu z Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej 2024, przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Cricoteka po raz kolejny powiększyła swoje zbiory.
Prezentacja cyklu rysunków Lekcje mediolańskie to szansa, by doświadczyć, jak wielowymiarowa i gatunkowo bogata potrafi być twórczość Tadeusza Kantora. W roku 2024 Cricoteka zakupilła cykl prac rysunkowych Tadeusza Kantora „Lekcje mediolańskie”. Wystawa jest okazją do prezentacji nowych nabytków. Zakup wpisuje się w szereg podejmowanych starań o rozwój i uzupełnianie zbiorów Cricoteki o kolejne dzieła plastyczne Tadeusza Kantora.
Cykl piętnastu prac rysunkowych powstał w nawiązaniu do czterotygodniowego, pedagogiczno-teatralnego epizodu w artystycznej wędrówce twórcy Teatru Cricot 2. W roku 1986 Kantor decyduje się poprowadzić wykłady i warsztaty w Civica Scuola D’Arte Drammatica w Mediolanie, na zaproszenie Ranato Palzziego – ówczesnego rektora uczelni. Praca dydaktyczna zaowocowała stworzeniem, we współpracy z mediolańskimi studentami, cricotage’u pt. Ślub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej, który zaprezentowany został trzykrotnie na zakończenie warsztatów w Sali Błękitnej Piccolo Tatro di Milano.
W trakcie swojej miesięcznej pracy w Mediolanie Kantor naszkicował podzielony na 12 części – nazwanych lekcjami – tekst komentarza, który w praktyce przyjął formę sprawozdania, opisującego proces twórczy podjęty wspólnie z włoskimi artystami. Lekcje mediolańskie były jednak czymś więcej, w przedmowie do pierwszego polskiego wydania ich pełnego tekstu Ranato Palazzi nazwie je „rytuałem inicjacji w awangardzie”. Refleksje dotyczące istotnych prądów w sztuce XX wieku: abstrakcji, konstruktywizmu czy surrealizmu, przefiltrowane przez bogate, indywidualne doświadczenia i interpretacje Kantora, stanowiły istotny punkt wyjścia dla budowania przestrzeni do twórczych eksploracji aktorów i poszukiwania UR-MATERIE teatru.
Pracując z adeptami sztuki scenicznej, Tadeusz Kantor stworzył swoisty dla swojego trybu pracy, wielowymiarowy artystyczny kosmos. W oparciu o ćwiczenia z aktorami powstawały zręby sytuacji scenicznych, zalążki etiud i kolejne sceny przyszłego cricotage’u. Sam artysta, owładnięty już przymusem archiwizowania, czynił liczne notatki i zlecił nagrania swoich spotkań z aktorami. Z tego uniwersum tropów oraz inspiracji wyłania się również przygotowany przez Kantora cykl 15 rysunkowych reprezentacji, które – w otoczeniu materiałów archiwalnych, poświadczających bogactwo procesu twórczego – prezentujemy w ramach ekspozycji.
Ekspozycji towarzyszyć będzie – realizowany w przestrzeni wystawienniczej – program wydarzeń wprowadzających w temat Lekcji mediolańskich. Na dzień otwarcia zaplanowano oprowadzanie kuratorskie połączone z wykładem Tomasza Pietruchy. 9 grudnia odbędzie się otwarty warsztat aktorski, który poprowadzi artysta Teatru Cricot 2, Bogdan Renczyński.
Pod poniższym linkiem znajdują się materiały: informacje prasowe, tekst kuratorski, zdjęcia i grafiki – Pakiet dla mediów Lekcje mediolańskie
W sprawie pomocy w realizowaniu materiału dot. wystawy (Nie)Umarła klasa oraz pytań do wystawy zapraszamy do kontaktu z promocją Cricoteki:
Małgorzata Kmita-Fugiel: kmita@cricoteka.pl
Zofia Mikołajska: mikolajska@cricoteka.pl
Tel. 12 422 77 70 wew. 116

___________________
Kurator: Tomasz Pietrucha
Identyfikacja graficzna: Andrea Nikolov
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Zespół realizujący:
Agnieszka Oprządek (nadzór zadania)
Anna Pulit (opieka nad kwestiami księgowymi)
Anna Rejowska (opieka w zakresie dostępności)
Bogdan Renczyński (współautor programu towarzyszącego, współpraca przy aranżacji wystawy)
Joanna Geroch (opieka nad kwestiami zamówień publicznych)
Joanna Gorzałczany (opieka konserwatorska)
Magdalena Link-Lenczowska (opieka korektorska)
Magdalena Ujma-Gawlik (współpraca marytoryczno-ewidencyjna)
Małgorzata Paluch-Cybulska (opiekun merytoryczny zadania, współpraca przy aranżacji wystawy)
Natalia Zarzecka (nadzór zadania)
Olena Yanushevska (opieka nad kwestiami księgowymi)
Paweł Panic (opieka inwentaryzatorska)
Współpraca: Tadeusz Kantor © Dorota Krakowska & Lech Stangret / Fundacja im. Tadeusza Kantora
Patroni medialni: TVP Kraków, TVP Kultura, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Notes Na 6 Tygodni
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.