Wszystkie wpisy

Najwłaściwsza pozycja – wystawa czasowa w Galerii-Pracowni od 10.03.2025

10 marca 2025 roku obchodzimy 30. rocznicę otwarcia dla zwiedzających Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5.

Wystawa cyklu „Wszystko wisi na włosku” powstała z okazji 30-lecia otwarcia Pracowni-Galerii Tadeusza Kantora.


„Najwłaściwsza pozycja” – wystawa czasowa w Galerii-Pracowni

Wernisaż: 10 marca 2025, godz. 17.00
Czas trwania: 11 marca – 31 maja 2025
Kuratorka: Magdalena Ujma

Wystawa czynna: poniedziałek – środa w godz.: 11:00 – 18:00
Bilety w cenie: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł; w środy wstęp bezpłatny.


„Galeria-Pracownia”, „pracownia”, „ostatni pokój”, „pokój pracownia”, „Biedny Pokoik Wyobraźni” – to nazwy, pod jakimi funkcjonuje jedna z siedzib Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA.
W tym mieszkaniu-pracowni artysta w latach 1987–1990 tworzył ostatnie dzieła swojego życia. Miejsce to wygląda jak przed laty, w chwili kiedy Tadeusz Kantor opuścił je na zawsze. Zachowały się meble, pisma, rysunki, przedmioty osobiste, pamiątki z podróży. Wystrój wnętrza uchyla rąbka tajemnicy osobowości twórcy, pozwala przyjrzeć się skromnym warunkom, które dla Tadeusza Kantora były wystarczające, by tworzyć. Pokój Tadeusza Kantora stanowi część stałą ekspozycji.

Obok pracowni artysty powstała galeria, której budowę, rozpoczętą jeszcze za życia artysty, dokończyła Cricoteka z początkiem lat 90., według projektu twórcy. Organizowane są tam od tamtego czasu wystawy czasowe, prezentujące prace nie tylko Tadeusza Kantora, ale i artystów związanych z jego osobą lub dziełem, a także wykłady, projekcje filmowe, warsztaty teatralne i edukacyjne.

Działalność Galerii-Pracowni została zainaugurowana 10 marca 1995 roku wystawą obrazów Tadeusza Kantora z cyklu „Wszystko wisi na włosku” z 1973 roku.

W 30. rocznicę otwarcia Galerii-Pracowni dla zwiedzających Cricoteka zaprezentuje w przestrzeni galerii wystawę wybranych sześciu prac z cyklu „Wszystko wisi na włosku”. Będzie to jeden obraz z kolekcji Cricoteki, a także pięć prac z depozytu Cricoteki. Całości dopełni makieta ekspozycji, jaką Kantor wykonał przygotowując wystawę polskiej awangardy w Rzymie w 1979 roku. Na niej znajdują się wykonane jego ręką miniaturki prac ze „Wszystko wisi na włosku”.

Wystawa obudowana zostanie kontekstem idei autorskiego miejsca, zaprojektowanego przez Tadeusza Kantora, będącego świadectwem warunków, gdzie powstawały koncepcje ostatniego spektaklu, liczne ostatnie obrazy i późne pisma teoretyczne.

Tytuł wystawy „Najwłaściwsza pozycja” pochodzi z T. Kantor, Wywiad z autorem obrazów „Wszystko wisi na włosku”, 1973

***

Kuratorka: Magdalena Ujma
Koordynacja i opieka konserwatorska: Joanna Gorzałczany
 
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Zespół: Wiktor Bury, Justyna Droń, Joanna Geroch, Ewa Kaczmarczyk, Valentyna Khomenko, Agata Klakla, Jolanta Lang, Anna Lejtkowska, Michał Lelek, Magdalena Link-Lenczowska, Małgorzata Paluch-Cybulska, Kateryna Marchenko, Piotr Masoń, Aldona Mikulska, Piotr Masoń, Agnieszka Oprządek, Tomasz Pietrucha, Małgorzata Raczkowska, Anna Rejowska, Bogdan Renczyński, Maciej Satała, Luna Sawka, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder,  Krzysztof Warmus, Krzysztof Wilk, Olena Yanushewska, Natalia Zarzecka, Dorota Ziajko.

Na zdjęciu: Parasol, Tadeusz Kantor

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu