Wszystkie wpisy

Jeszcze jest dziś – premiera produkcji teatralnej Cricoteki

„Jeszcze jest dziś” to teatralna produkcja Cricoteki, która powstała ze zderzenia aktorek i aktorów z ostatnim dziełem teatralnym Tadeusza Kantora „Dziś są moje urodziny”. Kilkumiesięczna praca pod kierunkiem Bogdana Renczyńskiego, aktora Teatru Cricot 2, jest rodzajem scenicznego eksperymentu wynikającego z badania dokumentacji zachowanej w zasobach Archiwum Muzeum Tadeusza Kantora. Premiera spektaklu „Jeszcze jest dziś” odbędzie się w Cricotece 4 kwietnia, a kolejny pokaz 5 kwietnia 2025 r. – w przeddzień 110. rocznicy urodzin Tadeusza Kantora.


Terminy spektakli:

4.04 2025 r., godz. 18:30 – Premiera – Wszystkie bilety zostały sprzedane

5.04. 2025 r., godz. 18:30 – Pokaz spektaklu

Bilety: Dostępne w kasie Cricoteki i na stronie internetowej. 50 zł normalny / 30 zł ulgowy

Miejsce: Sala teatralna Cricoteki, poziom 0

Dostępność budynku Cricoteki oraz informacje o dojeździe

Trigger warning: W spektaklu używany jest intensywny dźwięk i światło stroboskopowe.

Spektakl jest częścią obchodów 110. rocznicy urodzin Tadeusza Kantora.


Czy to aktorzy się cofają, czy to przeszłość powraca do nich? Po co oni tu przyszli? Czy przodkowie mogą patrzeć naszymi oczami na współczesność? Jak można było tak okłamać ludzi, wsadzając ich do płonącego samolotu? Czy w ostatecznym rozrachunku pozostaje tylko byt indywidualny? Czy wszystko zostanie na zawsze, a tylko my znikniemy? Jak długo odchodzi człowiek? To pytania, które pojawiają się na scenie.

Spektakl zbudowany jest na podstawie osobistych zmagań aktorek i aktorów – napięć, sytuacji granicznych, piękna, klęsk, lęków. Archiwalne materiały ustępują miejsca współczesnym historiom i tworzą przestrzeń na indywidualne interpretacje. Ostatnie dzieło teatralne Kantora stało się jedynie puntem wyjścia i prowokacją dla nowego procesu twórczego. „Jeszcze jest dziś” nie powraca wprost do pierwotnego przedstawienia, jednak wyrasta z idei „żywego archiwum”  poszukując w nim nowych wątków.

Prace nad „Dziś są moje urodziny” zostały przerwane nagle, w konsekwencji śmierci Kantora po jednej z ostatnich prób. Przez to często postrzega się ten spektakl w kategoriach dzieła niedokończonego. Przedstawienie miało swoją premierę w Tuluzie w 1991 roku. Dla części krytyków „Dziś są moje urodziny” to dzieło niedomknięte, wybrakowane właśnie przez nieobecność Kantora


Trailer spektaklu
Zespół aktorski

Wojciech Żak: aktor teatralny oraz dubbingowy, instruktor teatralny, specjalista ds. widowisk teatralnych oraz kultur mediów. Od 2017 roku aktor Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie. Absolwent Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego w Katowicach. Absolwent Kulturoznawstwa oraz Kultur mediów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Instruktor aktorstwa w Broadway Musical School. Prezes Śląskiej Fundacji Teatralnej w Katowicach. Współpracuje z Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem Trip oraz Broadway Musical School. Współpracował z Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Bez Sceny w Katowicach, studiem MediaVox, Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach oraz Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek. W 2022 roku otrzymał Nagrodę Dziennika Teatralnego im. Zbigniewa Grucy dla najlepszego młodego aktora teatralnego województwa śląskiego z nadzieją na aktorskie mistrzostwo. W 2024 roku otrzymał Nagrodę im. Adama Baumanna dla Młodego Aktora przyznawaną przez ZASP. Ma na swoim koncie ponad 40 ról teatralnych. Pracował m.in. z takimi reżyserami jak Arkadiusz Jakubik, Nikolaj Kolada, Gabriel Gietzky, Jacek Głomb, Tomasz Kaczorowski, Justyna Łagowska, Jerzy Połoński, Arkadiusz Klucznik, Jerzy Bielunas, Robert Drobniuch, oraz Daniel Arbaczewski. Od 2020 roku prowadzi Młodzieżową Grupę Teatralną przy Teatrze Dormana, z którą zrealizował dwa spektakle. W 2020 roku „Epitafium przyszłości” oraz w 2024 roku  „HIPOKAMP”, z którym w ostatnim prezentowany był na Festiwalu m. in. w Stalowej Woli oraz Krakowie. Obecnie realizuje scenografię oraz kostiumy do spektaklu „Kopciuszek” w reż. Piotra Charczuka i Agnieszki Raj-Kubat w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie oraz przygotowuję nowy spektakl z Młodzieżową Grupą Teatralną (premiera czerwiec 2025 r.). Zainteresowania: scenografia teatralna, szopkarstwo i skandynawistyka.

Julita Golińska-Setlak: aktorka i performerka z Krakowa, członkini Zachodniopomorskiej Offensywy Teatralnej, koordynatorka festiwalu teatralnego OFMAT, chórzystka Podgórskiego Chóru Symfonia, współzałożycielka grupy Transtopia. Spektakle z jej udziałem były prezentowane m. in. w Krakowie (Open Eyes Art Festival, Cracow Art Week KRAKERS- Sekcja Laboratorium, Krakowska Noc Teatrów, 35. Ulica-Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych), w Szczecinie (Teatr Kana), Poznaniu (Teatr Ósmego Dnia), Sosnowcu (Teatr Zagłębia) oraz za granicą (Cagliari, Girona, Sri Lanka. Pracuje w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie. 

Daria Dudek: urodzona w 2000 r. aktorka, performerka, instruktorka teatralna, pracownica kultury, specjalistka ds. social mediów zamieszkała w Krakowie. Od 2024 roku magistra nauk o sztuce Uniwersytetu Jagiellońskiego. Aktualnie związana z warszawskim Stowarzyszeniem Sztuka Nowa, grała w spektaklach „FeFerdydurke”, „Hamlet no more”, „Dybuk”, reż. Dawid Żakowski. Uczestniczka oraz instruktorka Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Unity”. Twórczyni monoperformansu „Zabaw się (ze) mną” oraz duetu performatywnego „Powerless Bodyshape”. Interesuje się ruchem, a w praktyce scenicznej korzysta z narzędzi teatru fizycznego.

Natalia Zmarzły: pochodząca z Tarnowa studentka aktorstwa Uniwersytetu im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Aktorka teatru SZTUKA NA WYNOS przy ul. Starowiślnej w Krakowie, wcielająca się w role Laertesa w „Czy ja muszę to pamiętać. Hamlet” oraz Ona z Obrazu w sztukach „Jestem obok” oraz „Jestem obok. Wszyscy w domu” w reżyserii Dariusza Starczewskiego. Poza aktorstwem zajmuje się muzyką i tańcem improwizowanym. Jako wokalistka często koncertowała w swoim rodzinnym mieście, natomiast jej debiutem kompozytorskim było stworzenie muzyki do spektaklu „Lato” w SZTUCE NA WYNOS.

Marta Grygiel: urodzona we Wrocławiu, do Krakowa przywiodło ją marzenie o aktorstwie. W roku 2020 uzyskała dyplom na wydziale aktorskim w Krakowskich Szkołach Artystycznych, gdzie wystąpiła w spektaklach: „Osiem kobiet”, „Miss HIV” i „Magdalenki”. Uczęszczała na kurs techniki aktorskiej Chubbuck prowadzony przez Marcina Zarzecznego oraz warszaty budowania roli z Agatą Dudą-Gracz. W 2017 roku zadebiutowała na deskach Teatru Współczesnego we Wrocławiu w spektaklu „Pidżamowcy” w reżyserii Marcina Libera. Brała udział w sesjach twórczych z Marcinem Bartnikowskim i Mateuszem Przyłęckim organizowanych przez Teatr Figur. Współtworzyła „Musical o musicalu Metro” w Komunie Warszawa. Kocha kotki

 

Julia Kolanek: studentka V roku aktorstwa w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie – Filii w Białymstoku. Podczas studiów pracowała m.in. z Kingą Dębską, Wojciechem Kościelniakiem, Marcinem Wierzchowskim oraz Waldemarem Modestowiczem, a także była angażowana w projekty studentów reżyserii mi. spektakl “Mireczek. Impresje na temat Dorosłych Dzieci Alkoholików” zakwalifikowanego do Festiwalu Młodej Reżyserii 2024r.. Zajmuje się projektami tworzonymi przez instytucje takie jak Muzeum Sybiru, czy Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STEN. Jest konferansjerką, prowadzi warsztaty teatralne i filmowe, a także gościnnie występuje w teatrze Banialuka w Bielsko-Białej. Uwielbia pracę twórczą, która daje jej możliwość myśleć i mówić o sprawach ważnych. Kocha literaturę, podróże i rękodzieło.

 

Maksymilian Wicher: student IV roku Wydziału Aktorskiego na Uniwersytecie Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Debiutował główną rolą jako Alan Turing w spektaklu Teatru Bakałarz Tu nie ma takich ludzi (2023 r.), reżyserowanego przez Pawła Budzińskiego. Obecnie można go zobaczyć w Teatrze Capitol w Warszawie, gdzie występuje w roli Ucznia Akademii w Akademii Pana Kleksa (2024 r.) w reżyserii Tomasza Schimscheinera. Należy także do krakowskiego Teatru Magnes, z którym zrealizował następujące spektakle w reżyserii Sebastiana Gontarza: Klątwy Panieńskie (2022 r.) jako Radost, Zemsta (2023 r.) jako Papkin, Między nami (2024 r.) jako Reżyser, Makbet (2024 r.) jako Makbet. Do tej pory zagrał role w filmach dyplomowych (m.in. Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach, FAMU International w Pradze, AMA Film Academy w Krakowie), etiudach studenckich oraz konkursowych ( The 48 Hour Film Project, 2024 r.). W telewizji debiutował rolą Gracjana w serialu Zaginieni 48h (2024 r.) Jego głosem mówi robot Pstryk w audio grze terenowej Podwójne widzenie (2024 r.), której inspiracją była twórczość Stanisława Lema.

Robert Guła: Producent muzyczny, inżynier dźwięku, dramatopisarz, dramaturg, wokalista i multiinstrumentalista, kompozytor muzyki dla teatru, wideo i gamingu, absolwent SAE Institute w Glasgow na kierunku Recording Arts (2007). Autor dramatów: „Kantor Rezurekcja albo Trzecie Oko Kanta” (2023), „Lubieżne Sfery Kai’a Fortuny” (2023), „Jezus z Capitolu” (2023), „Opus Maleficarum” (2024), „Wszystkie Wojny Budyki” (2024), „Jak zamordowałem Nicka Cave’a i nie poniosłem za to żadnej odpowiedzialności poza moralną” (2024), „Śmierć nie kłania się nisko” (2024). Współpracował z Narodowym Teatrem Starym, Teatrem Capitol we Wrocławiu, Cricoteką i Teatrem Węgajty. Uczestniczył w warsztatach teatralnych m.in. Agaty Dudy-Gracz, Bogdana Renczyńskiego. Półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2025.

Emilia Kubiak: aktorka, tancerka, specjalistka, ds. widowisk teatralnych, antropolożka, specjalistka ds. socjal media. Pochodzi z Katowic. W 2017 roku ukończyła Szkołę Aktorską Teatru Śląskiego przedstawieniem dyplomowym „#VQRV” w reż. Gabriela Gietzky’go.  W swojej pracy artystycznej i naukowej szczególnie zajmuje się mistyką w teatrze.  Współpracuje z Teatrem Śląskim, Teatrem Trip, Teatrem Gry i Ludzie, Teatrem bez Sceny oraz Teatrem Czwarta Scena. Asystentka Agaty Dudy-Gracz przy spektaklach „Prawda prawda prawda prawda” oraz „Odys i świnie, czyli opowieść mitomana” w Teatrze Śląskim. Na przełomie stycznia i lutego 2022 roku reprezentowaławojewództwo śląskie na Expo 2020 w Dubaju rolą Panny Wodnej w spektaklu „Straszki Śląskie” w reż. Michała Piotrowskiego. Mówi się, że zadebiutowała na deskach Dużej Sceny Teatru Śląskiego rolą Kasandry w spektaklu „Odys i świnie, czyli opowieść mitomana” w reż. Agaty Dudy-Gracz, choć tak naprawdę swoje pierwsze kroki postawiła tam w 2009 roku grając Pomocnicę Mefistofelesa w oprze „Faust” w reż. Bogdana Hussakowskiego (produkcja Opery Śląskiej).  Współpracowała z artystami takimi jak: Agata Duda-Gracz, Maja Kleczewska, Robert Talarczyk, Gabriel Gietzky, Nikolaj Kolada, Artur Pałyga, Jarosław Karpuk, Grzegorz Kwas, Michał Piotrowski, Anna Bączek- Lieber oraz Marcin Lieber. Uczęszczała do szkoły baletowej oraz muzycznej. Wielokrotna laureatka festiwali tańca na szczeblach miejskich, powiatowych, wojewódzkich, ogólnopolskich i międzynarodowych w kategorii taniec współczesny.  Samozwańcza mistrzyni zastępstw. Zajmuje się edukacją ruchu na scenie i tworzenia postaci. Wykładowczyni w Szkole Aktorskiej Teatru Śląskiego w Katowicach.

Julia Sierakowska: urodzona 24 kwietnia 2002 roku w Mysłowicach, obecnie mieszka w Krakowie. Jest studentką Uniwersytetu im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Już od najmłodszych lat interesowała się sztuką sceniczną, co skłoniło ją do rozpoczęcia edukacji aktorskiej w 2018 roku. Wówczas podjęła naukę w Studiu Aktorskim Art-Play, gdzie przez dwa lata, pod kierunkiem Doroty Pomykały, zdobywała podstawy warsztatu aktorskiego. W 2021 roku rozpoczęła studia na wydziale aktorskim, co umożliwiło jej rozwijanie umiejętności scenicznych i filmowych pod okiem wybitnych pedagogów, takich jak Juliusz Chrząstowski, Radosław Krzyżowski, Katarzyna Deszcz czy Dariusz Starczewski. W trakcie studiów brała udział w licznych warsztatach artystycznych prowadzonych przez takich twórców jak Agnieszka Smoczyńska, Marta Zięba czy Rafał Stachowiak, doskonaląc swoje umiejętności. Już w latach szkolnych zdobywała doświadczenie w pracy teatralnej, uczestnicząc w zajęciach Teatru Sztuk w Jaworznie w grupie teatralnej „Groszki”. Pod opieką reżyserską Barbary Wójcik-Wiktorowicz występowała w takich spektaklach jak „Czerwone Serce” i „Król Bul”. Od 2023 roku Julia Sierakowska występuje gościnnie w Teatrze Współczesnym w Krakowie, gdzie wciela się w rolę Clairmont w spektaklu „Noc Wampira” w reżyserii Jana Naturskiego. Podejmuje się również pracy nad projektami audio – w 2023 roku zagrała Leę Tarę w słuchowisku „Podwójne widzenie” wyreżyserowanym przez Szymona Szula oraz Wiery w produkcji „Drań prawie idealny” Karoliny Basty Kolasy. W 2024 roku wystąpiła jako Mucha w dwóch produkcjach Audio Teatru dla dzieci: „Bluesowa Muszka” i „Bluesowa Mucha i Lodziarz”. Nieustannie rozwija swoje kompetencje artystyczne, uczestnicząc w licznych warsztatach i projektach edukacyjnych. Uczyła się między innymi technik dubbingowych w ToStudio oraz uczestniczyła w warsztatach musicalowych w Teatrze Roma w Warszawie. W swojej pracy jest zaangażowana, otwarta na improwizację i chętnie współpracuje z różnorodnymi zespołami twórczymi. Rozwija także umiejętności z zakresu ruchu scenicznego, w tym tańca współczesnego i pantomimy. Jej pasja i otwartość na nowe wyzwania sprawiają, że czerpie radość z pracy aktorskiej.

Małgorzata Białek: ukończyła AST im. Stanisława Wyspiańskiego we Wrocławiu. Obecnie realizuje projekty offowe z pogranicza teatru, performencu i sztuk wizualnych.

Reżyseria: Bogdan Renczyński

Zespół aktorski: Małgorzata Białek, Daria Dudek, Marta Grygiel, Julita Golińska-Setlak, Robert Guła, Julia Kolanek, Emilia Kubiak, Julia Sierakowska, Maksymilian Wicher, Natalia Zmarzły, Wojciech Żak

Muzyka: Robert Guła, Julia Renczyńska, Xawery Renczyński

Tekst: praca zespołowa

Producentki: Justyna Droń, Anna Rejowska

Współpraca: Tomasz Pietrucha

Reżyseria światła i dźwięku: Mariusz Gąsior, Michał Warmusz

Multimedia: Dominik Setlak

Identyfikacja graficzna: Andrea Nikolov

Promocja: Małgorzata Kmita – Fugiel, Zofia Mikołajska

Opieka publiczności: Aleksandra Treder

Produkcja: Cricoteka

Partnerzy: Staromiejskie Centrum Kultury MłodzieżyWydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Patroni medialni: TVP 3 KrakówTVP KulturaRadio KrakówRadio Kraków Kultura, Gazeta Wyborczae-teatr, Czas Kultury

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. 

Rok 2025 jest rokiem jubileuszowym w Cricotece, obchodzimy 110. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, 70. rocznicę powstania teatru Cricot 2, 50. rocznicę premiery „Umarłej klasy” i 35. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.
„110/70/50/35 – Rok jubileuszowy Tadeusza Kantora” objęto honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu