Wszystkie wpisy

Dani Karavan. Napięcia fantomowe – wystawa czasowa do 4.05.2025

Czas trwania

26.02 – 4. 05. 2025

Galeria

Galeria zdjęć

Wystawa prezentuje pracę „Hommage à Tadeusz Kantor”, przekazaną przez artystę w 2015 roku w darze do kolekcji Cricoteki.
Punktem wyjścia dla pracy jest reinterpretacja jednego z najbardziej ikonicznych obiektów Kantorowskiego imaginarium, szkolnej ławki. Karavan przepisuje ją jednak na charakterystyczny dla siebie język modernistycznego z ducha, geometrycznego minimalizmu, który służył izraelskiemu artyście jako nośnik czystych idei. To jednocześnie formalna i konceptualna paralela z inną realizacją rzeźbiarza, berlińskim „Mifgasz” o silnie antywojennej wymowie. „To symbol mojego szacunku dla tego artysty, malarza, rzeźbiarza, człowieka teatru i geniusza, który stworzył tak wyjątkowe i znakomite dzieła dla teatru. Kantor zapoczątkował nową formę teatru, genialną i zaskakującą” mówił Dani Karavan.

 


„Dani Karavan. Napięcia fantomowe” – wystawa czasowa
Czas trwania wystawy: 26 lutego – 4 maja 2025
Kuratorka: Magdalena Link-Lenczowska
Galeria Szatnia, Cricoteka ul. Nadwiślańska 2–4, 30-527 Kraków
Wystawa czynna: wtorek – niedziela w godz.: 11:00 – 19:00
Bilety w cenie: 5 zł; w środy wstęp bezpłatny


Wystawa wpisuje dar Karvana dla Cricoteki, wchodzącą w dialog z „Umarłą klasą” pracę „Hommage à Tadeusz Kantor” w sytuację na Bliskim Wschodzie, ukazując nonkonformistyczne zaangażowanie żydowskiego artysty w obronę podstawowego ludzkiego prawa do istnienia, życia i godności. Karavan poprzez swoją sztukę, publiczne wypowiedzi i działania obywatelskie, m.in. w ramach B’Tselem (hebr. „na obraz”) – organizacji broniącej praw człowieka na terytoriach okupowanych przez Izrael – konsekwentnie zajmował stanowisko w sprawie prawa do istnienia Palestyny, sprzeciwiał się wobec islamofobicznego dyskursu względem Palestyńczyków i, wbrew anihilującej koegzystencję polityce, był ambasadorem projektu państwa dwunarodowego w myśl hasła „jeśli nie będziemy rozmawiać, to się nigdy nie skończy”. Realizacje site-specific, trwale wpisane w krajobraz Izraela i krajów na całym świecie, po śmierci twórcy nie tracą swojej siły generowania napięcia i zapraszają widza do zajęcia stanowiska.
Kantor w „Umarłej klasie” posłużył się dziecięcym gwarem jako wymownym efektem dźwiękowym uobecniającym brak. Opustoszałej ławeczce Karavana – przepisanej na charakterystyczny dla niego język modernistycznego z ducha, geometrycznego minimalizmu, który był dla artysty nośnikiem czystych idei – towarzyszy jedynie dźwięk ulicznej sonosfery Strefy Gazy sprzed izraelskiej interwencji w październiku 2023. Ekspozycję dopełniają refleksje Karavana o imperatywie polityczności sztuki oraz polityczności aktu świadomego bycia w przestrzeni i uczestniczenia w niej, które artysta rozumiał jako narzędzie komunikacji ze środowiskiem, pamięcią i nami samymi.

Artyści poznali się we Florencji w 1979 roku, gdzie Karavan zrealizował instalację „Dwa środowiska dla pokoju”, a Kantor rozpoczynał próby do spektaklu, „Wielopole, Wielopole” i poszukiwał asystentki oraz tłumaczki. Skontaktowano go wtedy z urodzoną i wychowaną w Polsce dziennikarką, a prywatnie żoną Daniego, Havą. Do współpracy ostatecznie nie doszło, ale zafascynowana metodą twórczą Kantora Hava zaczęła bywać regularnie na próbach. Spotkanie to można uznać za początek artystycznego dialogu Karavana z Kantorem; twórców, których poza galicyjskimi korzeniami, wyobraźnią artystyczną ukształtowaną przez studia malarskie i początki kariery związane z projektowaniem scenografii teatralnych łączy podejście totalne do sztuki.

Wystawa „Dani Karavan. Napięcia fantomowe” wchodzi w dialog z wystawą „(Nie)Umarła klasa” prezentowaną równocześnie w Cricotece.


 
Kuratorka: Magdalena Link-Lenczowska
Identyfikacja graficzna: Andrea Nikolov
Współpraca: Mariusz Gąsior, Noa Karavan, Agata Klakla, Kamil Kuitkowski, Anna Lejtkowska, Kateryna Marchenko, Aldona Mikulska,  Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Małgorzata Paluch-Cybulska, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Natalia Zarzecka
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
 

Galeria zdjęć

Rok 2025 jest rokiem jubileuszowym w Cricotece, obchodzimy 110. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, 70. rocznicę powstania teatru Cricot 2, 50. rocznicę premiery „Umarłej klasy” i 35. rocznicę śmierci Tadeusza Kantora.
„110/70/50/35 – Rok jubileuszowy Tadeusza Kantora” objęto honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wydarzenie towarzyszące Cracow Art Week KRAKERS

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu