Wszystkie wpisy

Dani Karavan. Napięcia fantomowe – wystawa czasowa. Informacje dla mediów

Wystawa prezentuje pracę „Hommage à Tadeusz Kantor”, przekazaną przez artystę w 2015 roku w darze do kolekcji Cricoteki.

 

„Dani Karavan. Napięcia fantomowe” – wystawa czasowa
Wystawa: od 26 lutego 2025
Kuratorka: Magdalena Link-Lenczowska
Galeria Szatnia, Cricoteka ul. Nadwiślańska 2–4, 30-527 Kraków
Wystawa czynna: wtorek – niedziela w godz.: 11:00 – 19:00
Bilety w cenie: 5 zł; w środy wstęp bezpłatny


Wystawa wpisuje dar Karvana dla Cricoteki, wchodzącą w dialog z „Umarłą klasą” pracę „Hommage à Tadeusz Kantor” w sytuację na Bliskim Wschodzie, ukazując nonkonformistyczne zaangażowanie żydowskiego artysty w obronę podstawowego ludzkiego prawa do istnienia, życia i godności. Karavan poprzez swoją sztukę, publiczne wypowiedzi i działania obywatelskie, m.in. w ramach B’Tselem (hebr. „na obraz”) – organizacji broniącej praw człowieka na terytoriach okupowanych przez Izrael – konsekwentnie zajmował stanowisko w sprawie prawa do istnienia Palestyny, sprzeciwiał się wobec islamofobicznego dyskursu względem Palestyńczyków i, wbrew anihilującej koegzystencję polityce, był ambasadorem projektu państwa dwunarodowego w myśl hasła „jeśli nie będziemy rozmawiać, to się nigdy nie skończy”. Realizacje site-specific, trwale wpisane w krajobraz Izraela i krajów na całym świecie, po śmierci twórcy nie tracą swojej siły generowania napięcia i zapraszają widza do zajęcia stanowiska.
Kantor w „Umarłej klasie” posłużył się dziecięcym gwarem jako wymownym efektem dźwiękowym uobecniającym brak. Opustoszałej ławeczce Karavana – przepisanej na charakterystyczny dla niego język modernistycznego z ducha, geometrycznego minimalizmu, który był dla artysty nośnikiem czystych idei – towarzyszy jedynie dźwięk ulicznej sonosfery Strefy Gazy sprzed izraelskiej interwencji w październiku 2023. Ekspozycję dopełniają refleksje Karavana o imperatywie polityczności sztuki oraz polityczności aktu świadomego bycia w przestrzeni i uczestniczenia w niej, które artysta rozumiał jako narzędzie komunikacji ze środowiskiem, pamięcią i nami samymi.

Artyści poznali się we Florencji w 1979 roku, gdzie Karavan zrealizował instalację „Dwa środowiska dla pokoju”, a Kantor rozpoczynał próby do spektaklu, „Wielopole, Wielopole” i poszukiwał asystentki oraz tłumaczki. Skontaktowano go wtedy z urodzoną i wychowaną w Polsce dziennikarką, a prywatnie żoną Daniego, Havą. Do współpracy ostatecznie nie doszło, ale zafascynowana metodą twórczą Kantora Hava zaczęła bywać regularnie na próbach. Spotkanie to można uznać za początek artystycznego dialogu Karavana z Kantorem; twórców, których poza galicyjskimi korzeniami, wyobraźnią artystyczną ukształtowaną przez studia malarskie i początki kariery związane z projektowaniem scenografii teatralnych łączy podejście totalne do sztuki.

Wystawa „Dani Karavan. Napięcia fantomowe” wchodzi w dialog z wystawą „(Nie)Umarła klasa” prezentowaną równocześnie w Cricotece.

Pod poniższym linkiem znajdują się materiały: informacje prasowe, tekst kuratorski, zdjęcia i grafiki – Pakiet dla mediów „Dani Karavan. Napięcia fantomowe”

W sprawie pomocy w realizowaniu materiału dot. wystawy (Nie)Umarła klasa oraz pytań do wystawy zapraszamy do kontaktu z promocją Cricoteki:

Małgorzata Kmita-Fugiel: kmita@cricoteka.pl

Zofia Mikołajska: mikolajska@cricoteka.pl

Tel. 12 422 77 70 wew. 116

 

___________________

Kuratorka: Magdalena Link-Lenczowska
Identyfikacja graficzna: Andrea Nikolov
Współpraca: Mariusz Gąsior, Noa Karavan, Agata Klakla, Kamil Kuitkowski, Anna Lejtkowska, Kateryna Marchenko, Aldona Mikulska,  Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Małgorzata Paluch-Cybulska, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Natalia Zarzecka
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska

 

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA – instytucja kultury Województwa Małopolskiego
ul. Nadwiślańska 2–4, Kraków

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu