Na wystawie wpisana zostaje w instalację zbudowaną z elementów typowych w Europie Wschodniej przestrzeni władzy i opresji – ciężkich kotar i olejnych lamperii – oraz z wykonanego specjalnie na wystawę obiektu odwołującego się do propagandowych metaloplastyk z przestrzeni publicznych w ZSRR. Dzięki temu kontekstowi praca artystki odwołuje się m.in. do „szkolnego” pochodzenia munduru i formacyjnego charakteru edukacji replikującego przemoc, a jednocześnie – niejako jak u Kantora – widząc w dzieciństwie początki współczesnych koszmarów.
Wernisaż: 23 października (środa), godz. 18:00
24 października – 1 grudnia 2024 r.
Program wystaw Cloakroom
Kurator: Kamil Kuitkowski
Tytuł wystawy Ali Savashevich nawiązuje do Święta wiosny (ang. The Rite of Spring) Igora Strawińskiego. Jednak – wykorzystując porę roku i dwuznaczność angielskiego słowa „fall”, które oznacza jednocześnie jesień i upadek – kieruje się w stronę zupełnie innych czytań dzieła Strawińskiego. Tym bardziej, że wystawa Savasevich, wyprowadzana jest z jej własnej realizacji Święta wiosny – dokamerowego performansu, podczas którego na deskach sceny teatralnej ubrana w filcowy kostium wzorowany na paradnym mundurze Aleksandra Łukaszenki odegrała taniec śmierci z choreografii Niżyńskiego.
W realizacji tej grała ze Strawińskim Niżyńskim, z licznymi powtórzeniami i przepracowaniami ich sztuki, ale też z Dyktatorem Chaplina i w jakimś sensie z Tadeuszem Kantorem. Ujawniła, że czasy, w których sztuka – jak na przykład Święto wiosny Katarzyny Kozyry – mogła zajmować się głównie (upraszczając) ciałem i płcią, ustąpiły przed koniecznością komentowania wielkich historycznych narracji, opierania się niszczycielskiej sile nowych dyktatorów. Artystka funkcjonująca na styku polskiej i białoruskiej kultury w momencie tragedii na granicy tych krajów i wojny w Ukrainie (oraz tej na Bliskim Wschodzie) tańczy wycieńczający finałowy układ Niżyńskiego ze Święta wiosny. Na koniec ani nie umiera, ani się nie odradza. Odchodzi w marszu poza oko kamery. Całość powtarza się w kółko. Jak wieczny powrót pewnych zjawisk historii.
Ala Savashevich, jedna z ciekawszych artystek swojego pokolenia, urodziła się w m. Stolin w Białorusi w 1989 roku. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Od 2021 doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2021 otrzymała stypendium Prezydenta Wrocławia. W praktyce artystycznej często odwołuje się do własnej przeszłości, historii, traumy, cielesności. Wykorzystuje zarówno monumentalne formy, jak również wideo czy działania performatywne, nierzadko badając przy tym granice własnego ciała. Prace artystki były pokazywane na wystawach w Białorusi i Ukrainie oraz w Polsce, Niemczech i Austrii. Laureatka Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING, Nagrody Warto 2021 w kategorii Sztuki Wizualne. Obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Pod poniższym linkiem znajdują się materiały: informacje prasowe, zdjęcia i grafiki – Pakiet dla mediów The Rite of Fall Ala Savashevich

Cloakroom 2024
Rozpoczęty w 2021 program wystaw Cloakroom opiera się na rozpoznaniu i kuratorskim badaniu we współczesnych sztukach wizualnych tematycznych związków z twórczością i / lub postacią Tadeusza Kantora. Program jest też okazją do żywej artystycznej dyskusji z ideą muzeów (zwłaszcza tych dedykowanych jednemu artyście), zmaskulinizowaną historią sztuki oraz polem dla krytyki instytucjonalnej, rozpracowującej zarówno postaci „wielkich twórców”, jak i formy przemocy w produkowaniu kultury.
Wybór tematów i konkretnych artystów/artystek bazuje na przeplatających się, wzajemnie uzupełniających i dialogujących z sobą strategiach: stawianiu na nowe nazwiska, które odświeżają i dynamizują artystyczną rzeczywistość, jak osoby artystyczne o już ugruntowanej pozycji. Pozwala to wypracować nowe płaszczyzny międzytwórvzych i międzypokoleniowych dialogów oraz szerszy obraz obecności Kantora w sztukach wizualnych.
Wystawa Pain Game (second station) marii Lemperk (mariia Lemperk & Łukasz Trzciński, D. Kowalik) rozpoczęła edycję Cloakroomu 2024, drugą z cyklu jest wystawa Ali Savashevich.
Tegoroczna edycja jeszcze mocniej skupia się na głosie kobiet – tak istotnym w kontekście instytucji założonej przez mężczyznę. Zaproszone w tym roku artystki aktualizują głos na temat „wiecznego powrotu” historii. Zarówno mariia Mytrofanova (obecnie Lemperk), jak i Ala Savasevich są artystkami działającymi na styku dwóch kultur oraz dwóch doświadczeń wojny i totalitaryzmu.
Pierwsza, pochodząca z Odesy, żyjąc i działając między Ukrainą i Polską przepracowuje wciąż aktualizujące się wojenne i cielesne traumy zarówno swoje jak i „genetycznie” wpisane w historie jej rodziny, druga z pochodzenia Białorusinka, w swojej twórczości analizuje formy przemocy, władzy i kontroli.
___________________
Autor i kurator programu Cloakroom 2024: Kamil Kuitkowski
Identyfikacja graficzna: Agata Biskup
W projekcie plakatu wykorzystano fotografię Alicji Kielan.
Współpraca: Bartek Buczek, Wiktor Bury, Mariusz Gąsior, Agata Klakla, Anna Lejtkowska, Aldona Mikulska, Ola Nenko, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Natalia Zarzecka
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Patroni medialni: Magazyn Szum, Restart, Notes Na 6 Tygodni
Wystawa odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival, organizowanego przez: Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Agencję Artystyczną GAP i Nowohuckie Centrum Kultury. Cricoteka jest współorganizatorem OEAF.
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU

W sprawie pomocy w realizowaniu materiału dot. wystawy The Rite of Fall Ali Savashevich oraz pytań do wystawy zapraszamy do kontaktu z promocją Cricoteki:
Małgorzata Kmita-Fugiel: kmita@cricoteka.pl
Zofia Mikołajska: mikolajska@cricoteka.pl
Tel. 12 422 77 70 wew. 116