Wszystkie wpisy

„The Great Tone has no Sound/Wielki Dźwięk nie brzmi”. Rafał Mazur | Polifonie 2022

Pomarańczowo biała grafika z napisem polifonie

Wielki Dźwięk nie brzmi to projekt artystyczno-filozoficznej aktywności dźwiękowej, łączący w sobie założenia i praktyki chińskiej, daoistycznej koncepcji muzyki jako narzędzia poznawczego ze współczesnymi aktywnościami dźwiękowymi i spontaniczną improwizacją zorientowaną na dźwięk.

Pomarańczowo biała grafika z napisem polifonie

Wielki Dźwięk nie brzmi
28 sierpnia 2022 (niedziela) godzina 18:00

Klatka schodowa Cricoteki, ul. Nadwiślańska 2-4
Wstęp bezpłatny

Do słuchania zapraszamy w dowolnym miejscu między parterem a 3 piętrem. Dla słuchających mamy przygotowane poduszki i kilka krzeseł; dla pełnego doświadczenia instalacji dźwiękowej zapraszamy jednak do spacerowania między poziomami. Na koncert można dołączyć o dowolnej porze (18:00 – 19:00) – chociaż zachęcamy do wysłuchania całości!

Performance dźwiękowy przygotowany w ramach projektu „Wielki Dźwięk nie brzmi” dla Cricoteki jest solowym koncertem muzyki improwizowanej z wykorzystaniem soundscape composition składającej się z dźwięków naturalnego pejzażu dźwiękowego miasta oraz dźwięków ludzkiej mowy. Ponadto, prezentacja ma charakter instalacji dźwiękowej, wykorzystującej czteropiętrową klatkę schodową budynku Cricoteki – w jednym z pomieszczeń odbywa się koncert muzyki improwizowanej, którego dźwięki są transmitowane na zestaw głośników ustawionych na poszczególnych piętrach. Równocześnie, soundscape composition jest prezentowana w wersji czterokanałowej, na każdym piętrze emitowana jest odrębna ścieżka dźwiękowa. W przestrzeni klatki schodowej dźwięki poszczególnych głosów soundscape composition miksują się w sposób naturalny z dźwiękiem koncertu, pozwalając słuchaczom, dzięki zmianom miejsca słuchania na odbiór różnorodnych płaszczyzn i perspektyw dźwiękowych.

Prezentacja działania artystycznego za każdym razem przybiera inne formy. Jak do tej pory w ramach projektu odbyły się koncerty z użyciem elektrycznej gitary basowej (Dian Long – Electric Dragon – koncerty w Chinach), przetwarzanej akustycznej gitary basowej (Słowacja i Czechy) oraz solowy koncert na preparowanej, akustycznej gitarze basowej (Festiwal Warszawska Jesień 2021). Albowiem „Wielki Dźwięk” nie jest kompozycją muzyczną, działaniem w ramach pewnego stylu, czy gatunku muzycznego, lecz jest aktywnością dźwiękową, w której główną rolę odgrywa specyficzny model słuchania, nazywany przez autora „słuchaniem nieróżnicującym” i skorelowana z nim postawa poznawcza, koherentna z praktykowanym przez chińskich filozofów stanem „nie-umysłu”. Ta aktywność dźwiękowa, praktyka artystyczno-poznawcza jest swoistą drogą, mającą w zamierzeniu prowadzić twórcę i odbiorców do osiągnięcia stanu Harmonii.

Kuratorka programu: Anna Szwajgier

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu