Warsztaty z Teresą i Andrzejem Wełmińskimi
19-25 września 2016, godz. 15:30-20:30
Prowadzenie: Teresa i Andrzej Wełmińscy
Limit uczestników: 15
*Aby zapisać się na warsztat, wykup bilet online lub w kasie najpóźniej do 15 września.
Zakup biletu jest jednoznaczny z akceptacją regulaminu, do którego podpisania zobowiązani są wszyscy uczestnicy warsztatu.
Koszt udziału w warsztatach wynosi 120 zł. Opłata za każdy drugi lub kolejny wykupiony warsztat objęta będzie 50% zniżką (60 zł). Promocja dotyczy również uczestników zeszłorocznej edycji warsztatów. Osoby powyżej 65 roku są zwolnione z opłat.
Warsztaty prowadzone przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich prezentują Teatr Cricot 2 jako zjawisko istotne i unikalne w skali światowego teatru.
Ich praktyka pochodzi z kreatywnego uczestnictwa w teatrze Tadeusza Kantora od 1973 roku, a po rozwiązaniu teatru – z kontynuacji działalności teatralnej i pracy nad własnymi, autonomicznymi spektaklami.
Prace bazują na lokalnym charakterze miejsca oraz indywidualnych zdolnościach i możliwościach uczestników. Ćwiczenia zaczynają się najczęściej od elementarnych zachowań na scenie. Przedmiot i sposób posługiwania się nim, przestrzeń, czas oraz ich transformacje, ruch, struktury spektaklu, montaż scen, znaczenie tekstu itp.
Zajęcia obejmują nie tylko ćwiczenia głosowe, fizyczne, ruchowe, opanowanie rytmu, umiejętności przeistaczania i przekształcania postaci, ale też konstrukcję przedmiotów i kostiumów niezbędnych do etiud scenicznych. W procesie zachodzą nieustające sprzężenia zwrotne pomiędzy wszystkimi uczestnikami i innymi elementami, powoli krystalizują się syntezy i zaczyna się spajanie wszystkich elementów w formie autonomicznych akcji i etiud.
W każdym wypadku rezultat warsztatów jest odmienny, a ostateczny pokaz ma unikalną formę.
WYBIEG
AUTOPORTRETY, TOŻSAMOŚCI, TAUTOLOGIE
FIGURY, POSTACI, ROLE…
To niektóre pojęcia i terminy pojawiające się we współczesnym dyskursie o sztuce.
W trakcie tegorocznych zajęć (które koncentrują się wokół eseju Pojęcia mylące Tadeusza Kantora) będziemy się odnosili do tych terminów i określeń.
Zobaczymy, jak funkcjonowały one w Teatrze Cricot 2 i jakie strategie i taktyki tworzenia z nich wynikały.
Nasze działania są wplątane w ogólną problematykę aktualnej sztuki.
Warsztaty są etapem w procesie powstawania spektaklu (choćby miniatury, interludium czy intermedium), a powstawanie spektaklu jest zawsze próbą definiowania tych problemów. Praca aktorów nie jest wyłącznie natury czysto aktorskiej i obejmuje wiele więcej obszarów działalności artystycznej.
Zawsze było to specyfiką Teatru Cricot 2.
Naszym celem jest stworzenie szerokiej platformy działań, które mają ułatwić przekraczanie granic konwencjonalnej wyobraźni i mogą doprowadzić do odkrycia nowych form teatru.
Przekaz wiedzy o Teatrze Cricot 2 to nie odsłanianie skostniałej warstwy znaczeń, to niekończący się proces twórczy, żywa praktyka sięgająca do fundamentalnych zasad sztuki współczesnej, podkreślająca rolę ryzyka, kreatywności, niepewności, nieodwracalności i współodpowiedzialności za ostateczny kształt dzieła.
TERESA WEŁMIŃSKA
Aktorka, reżyser. Ukończyła Studium Medyczne w Krakowie. W latach 1976-1990 współpracowała z Tadeuszem Kantorem i występowała w spektaklach Teatru Cricot 2: Umarła klasa, Gdzie są niegdysiejsze śniegi, Wielopole, Wielopole, Niech sczezną artyści, Nigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny. Od 1992 wraz z Andrzejem Wełmińskim realizuje spektakle teatralne oraz prowadzi warsztaty teatralne.
ANDRZEJ WEŁMIŃSKI
Absolwent wydziału grafiki krakowskiej ASP (dyplom u prof. Włodzimierza Kunza, 1977). Zajmuje się rysunkiem, malarstwem, fotografią, tworzy obiekty i instalacje. Związany z Galerią Foksal i Galerią Krzysztofory. Aktor, reżyser. Współpracował z Tadeuszem Kantorem, w latach 1973-1990 brał udział we wszystkich realizacjach i tournée Teatru Cricot 2. Wraz z żoną Teresą twórca spektakli: Manjacy z Aktorami Teatru Cricot 2, 1993; Ameryka czyli nie oglądaj się za siebie z Aktorami Teatru Cricot 2, 1995; Demon ruchu w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1996; Rzeźnia wg Sławomira Mrożka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, 1997; Da liegt der Hund begraben – Germanias Halluzinationen – Theater Rampe, Stuttgart, 1997; scenografia do spektaklu muzycznego De Dolende Ney – Amsterdam, 1999; Hydromaschinen Prozession – teatralna akcja plenerowa w ramach imprezy stadt im fluss na zamówienie władz miasta Esslingen, 2005; Minęło, minęło i tak przeminą wszystkie historie… z Aktorami Teatru Cricot 2, 2007; Traumatikon – Rose Bruford College, Londyn, 2011; Flammarion – La MaMa Spoleto, 2011; Pages from the Book of… – Rose Bruford College, Londyn, 2012, spektakl prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Istropolitana Project w Bratysławie (otrzymał dwie główne nagrody w kategoriach: Wybitne Osiągnięcie oraz Najlepsza Produkcja), w Edynburgu na festiwalu Fringe, w Moskwie na Moscow International University Theatre Festival.
Teresa i Andrzej Wełmińscy prowadzą wykłady i warsztaty dotyczące historii, teorii (filozofii) oraz praktyk scenicznych Teatru Cricot 2. Warsztaty prowadzone były między innymi w Stuttgarcie, Romainmotier, w Rote Fabryk w Zurychu, Scuola Teatro Dimitri Verscio, Loughborough University UK, University of Washington USA, w Rose Bruford College w Londynie, w Uniwersytecie Teherańskim.
Więcej na stronie www.welminski.pl