Zapraszamy na kolejną odsłonę długofalowego projektu Still Standing – tym razem w formie projekcji pełnometrażowego nagrania performansu oraz rozmowy z jego twórczyniami.
czwartek, 26 października
godz. 19:00
Cricoteka / ul. Nadwiślańska 2-4
Sala Teatralna
Wstęp wolny
Od 2020, między wrześniem i październikiem, czyli w okolicach żydowskiego święta Sukkot, co roku na terenie byłego obozu KL Plaszow w Krakowie, odbywało się działanie performatywne Still Standing. Ta regularność i powtarzalność jest elementem budowania pewnej włączającej strategii upamiętnienia tego miejsca.
Still Standing stawia bowiem pytania o to, jak troszczyć się o pamięć w miejscach trudnego dziedzictwa oraz w jaki sposób efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia? Odbywając się w miejscu naznaczonym trudną historią, a jednocześnie publicznym, Still Standing zaprasza widzów oraz przechodniów do dyskusji na temat odpowiedniej formy upamiętnienia tego miejsca.
W tym roku, z uwagi na trwające prace budowlane na terenie obozu KL Plaszow uniemożliwiające działania w tej przestrzeni, zapraszamy do spotkania wokół Still Standing, podczas którego odbędzie się premiera pełnometrażowego nagrania performansu oraz porozmawiamy z dwiema członkiniami projektu – Weroniką Pelczyńską (choreografką i performerką) oraz Magdaleną Rubenfeld (współdyrektorką FestivALT, producentką projektu Still Standing). Rozmowę poprowadzi Izabela Zawadzka.
Organizatorami wydarzenia są FestivALT oraz Cricoteka.
Projekt realizowany jest w ramach projektu MultiMemo – Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (2023–2024), realizowanym dzięki wsparciu Unii Europekskiej w ramach programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV).
O performansie:
Still Standing to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca.
Działanie wchodzi w dialog z historycznym układem izraelskiej choreografki Noa Eshkol, przygotowanej przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowanej w 1953 r. w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu. Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, Still Standing stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia, zwłaszcza w miejscach związanych z trudną pamięcią. Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii? Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – Still Standing eksperymentuje z tworzeniem obrazów do interpretacji dla obserwatorów.
KONCEPCJA: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus
PERFORMANCE: Weronika Pelczyńska, Monika Szpunar
GŁOS: Asher O’Gorman, Weronika Nockowska
MUZYKA: Klaus Janek
ZDJĘCIA: Mateusz Miszczyński, Paweł Liber
MONTAŻ: Paweł Liber
PRODUKCJA: FestivALT
WSPÓŁPRACA: AMPL Creative