Spotkanie wokół katalogu towarzyszącego wystawie „Cholernie spadam!”
26 lutego 2016, godz. 18:30
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora, ul. Sienna 7/5, Kraków
Wstęp wolny
Po wernisażu wystawy Tadeusza Kantora Ciało – obraz – rysunek, odbędzie się spotkanie wokół katalogu towarzyszącego wystawie Tadeusz Kantor. „Cholernie spadam!”. W spotkaniu udział wezmą autorzy tekstów. Prowadzenie: Anna Baranowa
Publikację otwiera artykuł Zofii Gołubiew, dzięki której blisko dwadzieścia pięć lat temu w Muzeum Narodowym w Krakowie po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano późne obrazy artysty na wystawie „Tadeusz Kantor. Malarstwo i rzeźba”. Posługując się „Komentarzami intymnymi” – ekspozycja odkrywała przed szerokim gronem zwiedzających kolejne okresy twórczości artysty, aż po ten ostatni. Dogłębnej analizie prac malarskich poświęcony jest tekst Małgorzaty Paluch-Cybulskiej. Autorka sytuuje późną twórczość Tadeusza Kantora zarówno w kontekście tradycji neoromantyzmu, jak i prac artystów malarzowi współczesnych. W artykule „Twarz Kantora. Między autoprojekcją a kliszami pamięci” Katarzyna Fazan bada świat fotograficznych wizerunków artysty i jego malarskich autoportretów, omawiając
towarzyszące im strategie uobecniania twarzy i osoby autora. Ujęty w kategoriach obrazu dialektycznego cricotage „Maszyna miłości i śmierci” wnikliwie analizuje Michał Kobiałka. Ów spektakl wpisuje badacz w szerokie ramy całego dorobku twórczego artysty. Włodzimierz Szturc rozważa ostatnie serie i cykle malarskie Tadeusza Kantora w perspektywie fenomenologicznej. Interesujące są dla autora związki pomiędzy obrazami Kantora a wybranymi pracami Jacka Malczewskiego. Hubert Francuz interpretuje natomiast późne prace Kantora z punktu widzenia antropologii. Posługuje się przy tym figurami chronofoba (Nabokov), myśliwego Grakchusa (Kafka) czy infantki (Velazquez). Próba psychoanalitycznego opisu osobowości Kantora, podjęta przez Lucjana Wojcieszaka i Katarzynę Motykę na podstawie obserwacji prac autora, jest tekstem odważnym i poniekąd kontrowersyjnym. Autorzy – nie będąc badaczami, lecz praktykami – jako pierwsi zmierzyli się z psychologiczno-terapeutycznym podejściem do spuścizny plastycznej artysty.
***
„(…) to jedna z najważniejszych wystaw w historii Cricoteki. Znakomicie wpisuje się w wyjątkowy jubileusz stulecia urodzin artysty. Prezentacja udostępnionych przez prywatnych kolekcjonerów prac malarskich Tadeusza Kantora w nowej siedzibie instytucji, która w zbiorach posiada obiekty związane z jego twórczością teatralną – czyni ten pokaz dodatkowo niezwykłym. Mam nadzieję, że niniejszy katalog pozwoli każdemu z widzów przedłużyć fascynujący czas obcowania z pracami malarskimi Tadeusza Kantora w najskrytszej intymności.
[Natalia Zarzecka, fragmenty wstępu do katalogu]
Spis treści
NATALIA ZARZECKA
* * *
TADEUSZ KANTOR
Mój monolog – testament
ZOFIA GOŁUBIEW
„Mam wam coś do powiedzenia”. Tadeusz Kantor – autoportrety
MICHAŁ KOBIAŁKA
Memento mori et amori: zagadka „Maszyny miłości i śmierci”
Tadeusza Kantora jako obraz dialektyczny
MAŁGORZATA PALUCH-CYBULSKA
Tadeusz Kantor. Autoportrety. Sztuka sytuacji granicznych
KATARZYNA FAZAN
Twarz Kantora. Między autoprojekcją a kliszami pamięci
WŁODZIMIERZ SZTURC
Fenomenologia aktu uobecniania w późnej twórczości Tadeusza Kantora
HUBERT FRANCUZ
Skraj czasu
LUCJAN WOJCIESZAK, KATARZYNA MOTYKA
Tadeusz Kantor – badany, który cholernie spada! Analiza fenomenologiczna i psychologiczna wybranych autoportretów z lat 1987-1990
Katalog dzieł
Noty o autorach
Katalog wystawy Tadeusz Kantor. Cholernie spadam!
PUBLIKACJA TOWARZYSZY WYSTAWIE: Tadeusz Kantor. „Cholernie spadam!”, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora, Cricoteka, Kraków, ul. Nadwiślańska 2-4 , 23 października 2015 – 27 marca 2016
WYDAWCA: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
KONCEPCJA: Małgorzata Paluch-Cybulska
REDAKCJA MERYTORYCZNA: Małgorzata Paluch-Cybulska
REDAKCJA: Krystyna Stefaniak
PROJEKT GRAFICZNY, SKŁAD I FOTOGRAFIE: Zbigniew Prokop, Krzysztof Kućma – Creator s.c.
DRUK: Drukarnia Beltrani Sp. J.
KRAKÓW 2015
NAKŁAD: 1000 EGZEMPLARZY
ISBN: 978-83-61213-77-2
Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partner projektu:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Patronat medialny: