Skok pamięciowy – wystawa
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora
ul. Sienna 7/5
Kraków
Otwarcie: 12.04, godz. 18:00
Czas trwania: 12.04–6.05
(pt.–pn., 12:00–18:00)
Wstęp wolny
Truposznice i Kołyska mechaniczna spełniają swoje funkcje tylko w relacji z człowiekiem. Zachowania użytkowników są podporządkowane tym obiektom. Małe samochody były ciągnięte przez ludzi podczas akcji artystycznej 90/100 Wojtka Ziemilskiego, a Kołyska definiowała zachowania postaci Umarłej klasy. Tym samym przedmioty i ludzie łączyli się w systemy, które Kantor nazywał bio-obiektami. Zarówno Kołyska, jak i Truposznice służą pamiętaniu o trudnym doświadczeniu wojny i Zagłady.
Oba przedmioty wykonano z zastosowaniem rozwiązań technologicznych: Kołyska uruchamiana jest za pomocą silnika, Truposznice powstały dzięki technice druku 3D. W rezultacie pierwszy przedmiot nie jest poruszany przez ludzi, a drugi został wyprodukowany bez ich bezpośredniego, fizycznego udziału. Mimo to obiekty nadal w różny sposób wpływają na zachowanie odbiorcy i użytkownika. Technologia ma za zadanie usprawnić działania człowieka, jednakże czasem przyczynia się do ich utrudnienia. W ten sposób opowieść o Kołysce i Truposznicach łączy trzy zagadnienia: bio-obiektowości, trudnej pamięci oraz technologii.
Czy dzięki nowym technologiom coraz lepiej pamiętamy czy coraz lepiej zapominamy? Jak wygląda proces „postępowania pamięci”, zmiany, którą przywołuje neon Wojtka Ziemilskiego? Interesuje nas nie pamięć człowieka lub rzeczy, lecz pamięć relacyjna, w zawikłanej sieci ludzi i przedmiotów. Zastanawiamy się, w jaki sposób odbieramy pamiętanie wytwarzane przez systemy: Kobiety z mechaniczną kołyską, a w jaki przez Truposznice wraz z uczestnikami akcji.
Performatywnym elementem wystawy będzie seria spotkań ze współczesnymi artystami: Norbertem Delmanem, Mateuszem Kulą i Łukaszem Surowcem, którzy wraz z badaczkami Kolektywu Kuratorskiego zreinterpretują koncept bio-obiektów w kontekście kultur(y) pamięci i nowych technologii. Takie prace jak Maska Delmana, Wózki Surowca i najnowszy projekt Kuli, odnoszący się do Umarłej Klasy, odczytujemy jako dialog z twórczością Tadeusza Kantora.
Rozmawiają:
13 kwietnia, godz. 16:00 – Karina Jarzyńska z Norbertem Delmanem
27 kwietnia, godz. 16:00 – Katarzyna Grzybowska z Mateuszem Kulą
6 maja, godz. 19:00 – Sonia Kądziołka z Łukaszem Surowcem
Kuratorzy:
Kolektyw Kuratorski w składzie: Katarzyna Grzybowska, Karina Jarzyńska, Kornelia Kiszewska, Artur Koczoń, Wiktoria Kozioł, Sonia Kądziołka, Magdalena Machała, Marta Matuszak, Sylwia Papier, Roma Sendyka, Anna Spiechowicz, Maciej Topolski
Organizatorzy:
Cricoteka – Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego
Kolektyw Kuratorski, Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydarzenie organizowane w ramach Cracow Art Week KRAKERS 2019