Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń – warsztaty

Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń – warsztaty dla seniorów i seniorek oraz licealistek i licealistów

Od września do listopada w Cricotece odbywały się warsztaty skupionych wokół tańca – od praktycznych działań ruchowych po teoretyczne spojrzenie na tę formę sztuki.

 

BLOKI WARSZTATOWE:

 

BLOK MEDIALNY

Ten blok był dedykowany pasjonatkom i pasjonatom fotografii oraz filmu. Uczestniczki i uczestnicy podzielili się na dwie grupy: fotograficzną i filmową. Poznali zarówno podstawowe programy do obróbki zdjęć i montażu, jak i wybitne przykłady fotografii teatralnej oraz filmowych dokumentów. Zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystali do przygotowania własnych prac.

GRUPA ZDJĘCIOWA prowadzona przez doświadczoną fotografkę Klaudynę Schubert, skupiła się na specyfice fotografii teatru tańca. Uczestniczki i uczestnicy poznali metody ukazywania precyzji ruchu fotografowanych tancerek i tancerzy oraz techniczne możliwości oddawania dynamizmu choreografii. Sprawdzili, czy za pomocą detalu i fragmentu można pokazać historię ruchu i „opowiedzieć”, o czym jest spektakl. Spróbowali oddać dynamikę, energię i rozmach teatru tańca, a także odkryją, w jaki sposób światło staje się bohaterem fotografii.

 

 

GRUPA FILMOWA podczas warsztatów, które poprowadził Grzegorz Mart – filmowiec i wykładowca krakowskiej ASP, poznała podstawowe programy do montażu materiałów filmowych oraz specyfikę ich wybranych form, takich jak dokument, teledysk czy klip promocyjny. Uczestniczki i uczestnicy, korzystając zarówno z profesjonalnego sprzętu, jak i z amatorskich kamerek z telefonów komórkowych, nakręcili autorskie klipy, skupione wokół uchwycenia ruchu w przestrzeni.

 

BLOK KRYTYCZNY

Ten blok dedykowaliśmy osobom interesującym się zarówno historią teatru i tańca, jak i krytyką sztuki. W jego ramach odbyły się trzy cykle warsztatowe, poświęcone kolejno historycznym i współczesnym przemianom tańca, najważniejszym choreografiom ostatniej dekady oraz krytyce sztuk performatywnych. Uczestniczki i uczestnicy zobaczyliarchiwalne nagrania wybranych prac oraz obejrzą na żywo przedstawienia prezentowane w Cricotece i w zaprzyjaźnionych krakowskich teatrach.

 

W ramach zajęć powstały teksty uczestniczek, które recenzowały spektakle prezentowane w Cricotece:
Julia Ważny o spektaklu Manhattan (chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz oraz Dominika Wiak) 
Danuta Demendecka o spektaklu Manhattan (chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz oraz Dominika Wiak) 
Barbrara Morgan o The Entrance (chor. Ayrin Ersoz / Krakowski Teatr Tańca) 
Zosia Iwanek o An Ongoing Song (reż. Szymon Adamczak) 

 

Prowadzący:

Marcin Miętus, dramaturg i krytyk teatralny, poprowadzi interaktywne wykłady z historii tańca oraz wpływu dawnych rewolucji na współczesną choreografię i wielość jej języków. Prezentacjom spektakli towarzyszyć będą dyskusje na temat pokazywanych fragmentów oraz funkcjonowania tańca w kulturze. Uczestniczki i uczestnicy spróbują odpowiedzieć na pytanie o to, czym różni się teatr tańca od tańca współczesnego oraz zastanowią się nad rolami, jakie w procesie twórczym pełnią takie postaci jak choreograf, performer czy dramaturg.

Karolina Wycisk, kuratorka, krytyczka i menadżerka tańca, omówi najważniejsze taneczne spektakle ostatniej dekady. Warsztaty zostaną oparte o metody Everybody ToolBOX Games, które pozwalają na zmianę tradycyjnego formatu rozmowy o przedstawieniu na formułę performatywnej gry, zmieniającą odbiorcze przyzwyczajenia i zachęcającą do poszukiwań nowych punktów widzenia. Uczestniczki i uczestnicy wcielą się w bohaterów/twórców omawianych spektakli tanecznych i spróbują przedstawić ich perspektywę albo w dziennikarzy, którzy zorganizują konferencję prasową obejrzanego przedstawienia.

Alicja Müller, antropolożka kultury i krytyczka tańca, poprowadzi zajęcia z kreatywnego pisania o sztukach performatywnych. Uczestniczki i uczestnicy przygotują zarówno krótkie teksty krytyczne, jak i utwory dramatyczne, prozatorskie czy poetyckie, inspirowane oglądanymi spektaklami. Wypróbują pojemność i plastyczność różnych gatunków literackich i użytkowych oraz zmierzą się z, niekiedy ekstremalnymi, wyzwaniami, takimi jak stworzenie merytorycznej recenzji o objętości SMSa lub napisanie relacji z przedstawienia dwunastozgłoskowcem.

 

 

BLOK TANECZNY

 

 

Na zajęcia taneczne zapraszamy wszystkie osoby, które lubią tańczyć, niezależnie od stopnia sprawności i zaawansowania. Warsztaty w tym bloku odbędą się w dwóch odsłonach. W ramach pierwszej z nich spotkamy się na pięciu trzygodzinnych lekcjach z różnych stylów i technik tańca, wzbogaconych o multimedialne wykłady. Druga (sześć czterogodzinnych spotkań) będzie natomiast poświęcona pracy nad finałowym happeningiem, w ramach której uczestniczki i uczestnicy warsztatów wejdą w role nie tylko performerek i performerów, ale także choreografek/ów i reżyserek/ów. Ćwiczenia praktyczne zostaną dopasowane do umiejętności oraz sprawności całej grupy.

Uczestnictwo w zajęciach wymaga obecności w całym cyklu zajęć.

 

PROGRAM ZAJĘĆ:

3.09 – SWING (10:00-13:00 seniorki i seniorzy, 16:00-19:00 licealiści i licealistki)

Karina Shorets, doświadczona instruktorka swingu, poprowadzi zajęcia wprowadzające do Lindy Hop i innych tańców swingowych, pełnych niekończącej się radości, szalonych wariacji oraz rytmicznych improwizacji. Uczestniczki i uczestnicy nauczą się tańczyć do najlepszych swingowych big-bandów, m.in. Counta Basiego, Benny Goodmana i Glenna Millera. Zbliżą się do kultury amerykańskiej lat 30. i 40. XX wieku. Poznają korzenie Rock & Rolla oraz dowiedzą się, jak świat swingu wygląda w XXI wieku.

10.09 – TANIEC WSPÓŁCZESNY: KOMPOZYCJA I PARTNEROWANIE (10:00-13:00 seniorki i seniorzy, 16:00-19:00 licealiści i licealistki)

Magdalena Górnicka-Jottard, absolwentka Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii, pedagożka i choreografka tańca współczesnego, poprowadzi warsztat przedstawiający teorię prostych technik kompozycji tańca. Hasłem przewodnim części praktycznej będzie labirynt, którego skomplikowana forma stanie się powodem do poszukiwania nowych rozwiązań ruchowych. Elementem zajęć będą też podstawowe ćwiczenia z partnerowania. Celem warsztatu jest rozbudowanie kreatywności ruchowej oraz pamięci choreograficznej uczestniczek i uczestników.

 

  1. 09 – TANIEC WSPÓŁCZESNY Z ELEMENTAMI IMPROWIZACJI (10:00-13:00 seniorki i seniorzy, 16:00-19:00 licealiści i licealistki)

Marta Wołowiec, tancerka i choreografka związana z Nowohuckim Centrum Choreograficznym, przedstawi podstawowe elementy oraz techniki teatralnego tańca współczesnego. Uczestniczki i uczestnicy warsztatów będą pracować nad świadomością przestrzeni i własnych ciał oraz ich koordynacją, wykonując proste, indywidualne lub grupowe, zadania ruchowe, rozbudzające zmysły, czujność oraz uważność tańczących. Podczas ćwiczeń z improwizacji spróbują samodzielnie rozwijać ruch z gestów poprzez zwiększanie ich zakresu czy zabawę rytmem i tempem oraz dialogować z innymi poruszającymi się wokół nich ciałami.

 

24.09 – HIP HOP (10:00-13:00 seniorki i seniorzy, 16:00-19:00 licealiści i licealistki)

Ilona Wronowska, doświadczona instruktorka hip-hopu, opowie o specyfice kultury hip-hopu i tańców ulicznych. Uczestniczki i uczestnicy poznają znaczenia pojęć takich jak bounce, vibeflow, battle, cypher czy freestyle oraz nauczą się poszczególnych kroków podstawowych stylów street dance’owych takich jak: hip-hop dance, breaking, house, popping czy locking. Zajęcia praktyczne skupią się na ćwiczeniach rozwijających freestyle (styl wolny), by wspólnie z prowadzącą stworzyć krótką choreografię.

 

01.10 – TECHNIKI RUCHOWE W TEATRZE TAŃCA (10:00-13:00 seniorki i seniorzy, 16:00-19:00 licealiści i licealistki)

Eryk Makohon, założyciel Krakowskiego Teatru Tańca i wykładowca na Wydziale Teatru Tańca AST, przybliży sposoby konstruowania wypowiedzi ruchowych z wykorzystaniem różnych metod i technik tanecznych. Warsztatowiczki i warsztatowicze wezmą udział interaktywnym wykładzie multimedialnym, w ramach którego wykonają proste zadania fizyczne, nawiązujące do ikonicznych spektakli realizowanych w teatrze tańca. Ohad Naharin, Pina Baush, Lloyd Newson, Anna Teresa De Keersmaeker będą inspirować do teoretycznych rozważań i praktycznych poszukiwań.

 

04–09.11 – PRZYGOTOWANIA DO HAPPENINGU KOŃCOWEGO (16:00-20:00)

Praca nad pokazem oparta będzie na twórczej współpracy pomiędzy uczestniczkami i uczestnikami warsztatów tanecznych a prowadzącym – Pawłem Łyskawą, choreografem i tancerzem związanym z Krakowskim Teatrem Tańca. Realizowana w ramach pokazu idea domknie poszukiwania towarzyszące wszystkim proponowanym w ramach projektu zadaniom. To warsztatowiczki i warsztatowicze zdecydują o ostatecznym kształcie przedstawienia. Wykorzystując zdobyte podczas zajęć ruchowych narzędzia, wybiorą własną formę komunikacji artystycznej.

 

 

Projekt współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach Programu Myśl w ruchu 2019

Logo Instytut Muzyki i Tańca

PARTNERZY

Logo Fundacja Performat Logo Krakowski Teatr Tańca

 

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu