Multipart
21 lutego 1970 roku, w warszawskiej Galerii Foksal Tadeusz Kantor zorganizował akcję zatytułowaną Multipart (nazwa powstała ze zbitki słów multiplikacja i partycypacja). Wystawiono wówczas 40 jednakowych, numerowanych egzemplarzy obrazu wykonanych według wskazówek artysty – do białego płótna o formacie 110×120 przytwierdzono zgnieciony parasol, całość pomalowano na biało i zatytułowano parapluie-emballage. Następnie, na wernisażu, wszystkie obrazy sprzedano po dość niskiej cenie. Nabywcy podpisali z Kantorem umowę, zgodnie z którą na obrazie można było: pisać obelgi, pochwały, słowa uznania, wyrazy współczucia, wyrazy najgorsze (…) wymazywać, przekreślać, rysować (…) zrobić z obrazem co się chce (…) podziurawić, spalić (…) sprzedać, odkupić, spekulować, ukraść 1. Ponadto nowi właściciele zobowiązani byli do ponownego pokazania obrazów w Galerii Foksal po okresie używania płótna.
20 lutego 1971 roku zorganizowano wystawę pt. Ostatni etap „Multipartu” Tadeusza Kantora, podczas której zaprezentowano 25 nadesłanych parapluie-emballage po rocznej partycypacji nabywców. Część egzemplarzy została zniszczona lub sprzedana, część kolekcjonerów nie odpowiedziała na prośbę o ponowne wystawienie. Dominującą formą partycypacji okazało się wypełnianie białego płótna zapiskami i różnego typu przedmiotami na zasadzie kolażu.
Grupa studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej postanowiła zakupiony przez siebie obraz ponieść jako transparent w pochodzie 1-majowym w 1970 roku, a następnie uroczyście zakopać niedaleko Galerii Foksal, w ogrodzie Pałacu Zamoyskich w Warszawie. Wydarzenie to utrwalił film Krzysztofa Kubickiego i Marka Młodeckiego pt. Multipart.
Numer 8 nabyła nieletnia Idalia Bargiełowska, parasol rozbebeszyła, a na płótnie wypisała różne myśli (…) Pani Ewa Partum, studentka ASP, nabyła numer 17 i wystawiła go, dolepiając komiks, w którym opowiada, że pracę prof. Kantora przedstawiła jako własne dzieło dyplomowe. (…) Ktoś nie tknął parasola, zostawił go dziewiczym i napisał, że przewiduje, iż wszyscy zniszczą swoje obrazy i w ten sposób jego egzemplarz multipli stanie się unikatem. (…) 2.
W akcji Multipart Tadeusz Kantor próbował zakwestionować pojęcie dzieła sztuki – dzieła autorskiego, efektu twórczości – odstępując od jego osobistej realizacji, przedstawiając jedynie koncepcję i opis techniczny. Zaprzeczając unikalności dzieła sztuki i pozbawiając go godności zakwestionował równocześnie pozycję muzeów, galerii i kolekcjonerów.
1. Tadeusz Kantor, Multipart – Warunki umowy, (w:) Tadeusz Kantor. Metamorfozy. Teksty o latach 1938-1974, oprac. K. Pleśniarowicz, Księgarnia Akademicka Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2000, s. 508-509.
2. Bywalec II, Ćwiartka pod parasol, „Polityka”, nr 11, 13 III 1971, przedruk (w:) Tadeusz Kantor i Artyści Teatru Cricot 2, red. J. Chrobak, J. Michalik, Cricoteka, Kraków 2009, s. 66.
oprac. Justyna Michalik