Cricoteka – Muzeum Tadeusza Kantora i nowoczesna instytucja kultury
Cricoteka to hybrydowa instytucja kultury, na którą składają się: muzeum, archiwum, ośrodek badań, galeria sztuki współczesnej oraz przestrzeń wydarzeń kulturalnych: koncertów, spektakli, pokazów filmowych i działalności edukacyjnej – w tym warsztatów dla dzieci i dorosłych. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka jest instytucją kultury Województwa Małopolskiego.
Cricoteka, czyniąc punktem wyjścia twórczość swojego założyciela – Tadeusza Kantora, inicjatora nowych trendów w sztuce polskiej i twórcy autorskiego awangardowego teatru o międzynarodowej sławie – propaguje sztukę współczesną, która rezonuje z jej ideami teoretycznymi i artystycznymi, poprzez edukację, działalność wystawienniczą, performatywną, teatralną, muzyczną i inne formy upowszechniania.
Cricoteka została założona w Krakowie w 1980 r. z inicjatywy Tadeusza Kantora jako żywe archiwum Teatru Cricot 2. Przechowuje się tu, prezentuje oraz dba o kolekcję obiektów teatralnych ze spektakli Kantora, rysunki oraz dokumenty związane z twórczością artysty. Cricoteka bada, propaguje oraz prezentuje sztukę Tadeusz Kantora. Powołane w strukturach instytucji Muzeum Tadeusza Kantora chroni, opracowuje i udostępnia zbiór obiektów, kostiumów i archiwaliów Teatru Cricot 2.
Kolekcja Cricoteki stanowi punkt wyjścia dla programu instytucji. Bazując na czterdziestoletniej historii działalności, wykorzystujemy możliwości, które stwarza wielofunkcyjny budynek naszej siedziby, równocześnie dbając o Galerię-Pracownię Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 – miejsce, gdzie artysta spędził ostatnie lata swojego życia, obecnie będące oddziałem Cricoteki.
Otwarta we wrześniu 2014 roku siedziba Cricoteki, przy ul. Nadwiślańskiej 2-4 w Krakowie, to połączenie dwóch budynków – zabytkowej elektrowni i nowoczesnej konstrukcji. W historycznym budynku znajdują się: sala teatralna, archiwum oraz biura Cricoteki, natomiast w nowej części – przestrzeń wystawiennicza, edukacyjna i kawiarnia. Bryła nowego budynku nawiązuje do rysunku Tadeusza Kantora „Człowiek ze stołem” i odwołuje się do pomysłów Tadeusza Kantora: opakowania, ambalażu, pomników architektury niemożliwej.
Program działania instytucji zgodnie z Uchwałą ZWM 717_24 z 28.03.24_PDF
Zdjęcia: Grzegorz Mart