Cricot 2 Tadeusza Kantora w fotografiach Caroline Rose
6 kwietnia 2013 roku przypada 98. rocznica urodzin Tadeusza Kantora. Tego dnia w Muzeum Tadeusza Kantora w Wielopolu Skrzyńskim, urządzonym na plebanii, w której urodził się i wychował artysta, zostanie otwarta wystawa „Cricot 2 Tadeusza Kantora w fotografiach Caroline Rose“.
Ekspozycja organizowana jest przez Gminny Ośrodek Kultury i Wypoczynku w Wielopolu Skrzyńskim we współpracy z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Kuratorem wystawy jest Bogdan Renczyński.
W uroczystym otwarciu wystawy 6 IV 2013 roku (godz. 18.00) weźmie udział autorka fotografii – Caroline Rose.
Wystawa prezentuje kolekcję fotografii ze spektakli Teatru Cricot 2, począwszy od „Umarłej klasy” (1975), po „Dziś są moje urodziny” (1991). Fotografie, pochodzące ze zbiorów Cricoteki w 2007 roku były eksponowane w Archiwum Ośrodka na wystawie zatytułowanej „Fotografie Caroline Rose. Czy możliwe było sfotografowanie teatru Tadeusza Kantora?”.
Caroline Rose znana jest ze swojej działalności artystycznej w dziedzinie dokumentowania zabytków architektury i sztuk dekoracyjnych; zajmuje się także fotografowaniem dzieł sztuki, współpracuje z muzeami oraz teatrami. Jej zdjęcia charakteryzują się wysokim poziomem technicznym i artystycznym, są doskonałe jeżeli chodzi o dobór barw i światło, dowodząc jej niezwykłej wrażliwości na formę. Zrealizowała zdjęcia do wielu ważnych książek i albumów poświęconych między innymi Luwrowi, katedrze Notre-Dame w Paryżu, kościołom rzymskim, Libanowi.
Wykonała również zdjęcia dotyczące tematyki teatralnej, w tym zdjęcia Tadeusza Kantora i jego Teatru Cricot 2 opublikowane w „Scenes”, Tadeusz Kantor, kwiecień 1986 numer 2 oraz w „Tadeusz Kantor, fotografie: Caroline Rose”, Miroirs, Maubeuge 1991.
Fotografowała zabytki kultury żydowskiej w Europie Wschodniej: katalog – „Splendeur de la culture Juive en Pologne [Świetność kultury żydowskiej w Polsce], Caroline Rose”, tekst: Hervé Rehby, SiraMédia, 2005.
Ostatnio wydała album „Liturgie équestre, photographies de Caroline Rose”, Siramédia, 2010.
Jest autorką wielu wystaw fotograficznych; ostatnio prezentowane były jej prace poświęcone byłemu obozowi koncentracyjnemu w Oświęcimiu oraz zdjęcia synagogi Izaaka w Krakowie i Rymanowa, które zostały pokazane w Ikona Photo Gallery w Wenecji w 2005 roku, a także w Tuluzie i Paryżu. Obszerna wystawa fotografii ze spektakli Tadeusza Kantora była prezentowane w Cricotece, w Krakowie w 2007, w Palazzo Grifoni, San Miniato w 2008.
Wystawa czynna od 6 IV – 23 VI 2013
Niczym mewy ciągnące za rybackim kutrem…*
Widziałam spektakle Kantora w Nancy, Paryżu, Warszawie, Florencji, Mediolanie, Genewie, Norymberdze, Londynie, Wenecji, Tuluzie, Antwerpii, Lille…
Niczym mewy ciągnące za rybackim kutrem
Bezustannie w drodze, kiedy sztuka staje się nieodłącznym elementem dnia codziennego, a Kantor objawia się jako istota wybuchowa, wytrwała, przyjazna, i ukazuje się też jako osoba obdarzona niezwykłym poczuciem humoru.
To nieomal „Człowiek – instytucja”, „Sztuka, która się dokonuje na naszych oczach”, „Sztuka – Katedra”. (…)
Caroline Rose
* Fragment tekstu zamieszczonego w publikacji: Tadeusz Kantor. Fotografie: Caroline Rose, Miroirs, Maubeuge 1991 [przedruk w: Fotografie Caroline Rose. Czy możliwe było sfotografowanie teatru Tadeusza Kantora? / Photographies de Caroline Rose.Pouvait-on photographier le theatre de Tadeusz Kantor?, Cricoteka, Kraków 2007].