Wielopole, wielopole, 1980

Premiera

23 VI 1980

desakralizowany kościół przy ul. Santa Maria 25, Florencja

Program florencki pod patronatem Teatro Regionale Toscano i Comune di Firenze

Obsada

ROLE   AKTORZY
Wuj Józef - Ksiądz STANISłAW RYCHLICKI
Babka Katarzyna  JAN KSIąŻEK
Matka Helka  TERESA WEłMIŃSKA
   LUDMIłA RYBA
Ojciec Marian - Rekrut I  ANDRZEJ WEłMIŃSKI
Ciotka Mańka - Wiadomo kto - Rabinek 
   MARIA KANTOR
Ciotka Józka  EWA JANICKA
Wuj Karol  WACłAW JANICKI
Wuj Olek   LESłAW JANICKI
Wuj Stasio - Zesłaniec MARIA KRASICKA
Ada¶ - Rekrut II LECH STANGRET
Wdowa po miejscowym fotografie 
   MIRA RYCHLICKA
Rekrut III  MARZIA LORIGA
Rekrut IV  GIOVANNI BATTISTA STORTI
Rekrut V  LORIANO DELLA ROCCA
Rekrut VI  LUIGI ARPINI
Rekrut VII  JEAN-MARIE BAROTTE
Rekrut VIII  ROMAN SIWULAK

D¬WIĘK    KRZYSZTOF DOMINIK
Kierownictwo administracyjne  Nunzi Gioseffi
Ekipa techniczna   Giovanni Botta
    Eros Doni  
(program do spektaklu, Kraków 1980)

Pamięć dziecka
Scena spektaklu Akt III, Wojskowe ćwiczenia zadawania śmierci Scena zbiorowa fot. Romano Martinis

Scena spektaklu Akt III, Wojskowe ćwiczenia zadawania śmierci Scena zbiorowa fot. Romano Martinis

"Gdy maluję obraz, proces powstawania regulowany jest jedną "wolą", co w rezultacie nazywa się jednolitością formy, jednością i tak dalej.
Przy tworzeniu spektaklu teatralnego jest o wiele trudniej tę jedność zachować i utrzymać. Obrazy, pomysły związane z przestrzenią, ruchem, akcją napływają w czasie prób w takiej obfitości (duży wpływ na to mają działania indywidualne i "wola" aktorów), że trzeba dużej świadomości celu (który się ciągle gubi na horyzoncie), aby nie dać się ponieść wyobraźni, która w tym wypadku musi być silniej kontrolowana. Jest to o tyle jeszcze istotne, że w tym spektaklu nie istnieje tekst literacki (dramat pisany), do którego (...) można by znajdować odniesienia i który mógłby pomagać w "sterowaniu". Rozważając te niebezpieczeństwa niemal morskiej wyprawy, mielizn i rozbić -  odkryłem pewien system posługiwania się specjalną "busolą". Otóż rekonstruując wspomnienia dzieciństwa (taki jest sens spektaklu), nie "piszemy" fabuły wedle wzorów znanych z literatury, fabuły opartej na ciągłości.
ZAŁOŻYŁEM, ŻE JEST TO NIEPRAWDA. A bardzo mi chodzi tu o prawdę, tzn. o taką strukturę, która nie będzie "cementowana", "lutowana" stylistycznymi, formalnymi sosami, dodatkami i wtrętami. Ta rekonstrukcja wspomnień dzieciństwa ma zawierać tylko te momenty, obrazy, "klisze", które
p a m i ę ć  d z i e c k a  zatrzymuje, dokonując wyboru w masie rzeczywistości, wyboru niezwykle istotnego (artystycznego), bo trafiającego nieomylnie w
p r a w d ę.
W dziecięcej pamięci zachowuje się zawsze tylko jedna cecha postaci, sytuacji, wypadków, miejsca i czasu.
...ojciec przyjeżdżający (na urlop) ciągle klnie i pakuje się...
...matka ciągle wyjeżdża i znika, potem: tęsknota...
Dla całego wspomnienia życia postaci utkwił mi w pamięci tylko jeden wyraz, jedna cecha.
...W tworzeniu spektaklu, w posuwaniu naprzód gry aktorskiej ta metoda jest ograniczeniem.
Wspaniałym! Jest tą wspomnianą "busolą".  
 

(Tadeusz Kantor, Wielopole, Wielopole , Wydawnictwo Literackie, Kraków - Wrocław 1984, s. 24)

 

Wędrówki Teatru Cricot 2
Scena spektaklu Akt V. Kolęda wigilijna Scena spektaklu fot. Maciej Sochor

 Scena spektaklu Akt V. Kolęda wigilijna Scena spektaklu fot. Maciej Sochor

Florencja   Santa Maria, X 1979 Teatr Cricot 2 zaproszony przez Comune di Firenze i Teatro Regionale Toscano przy    współpracy   aktorów   włoskich przygotowywał nowy spektakl VI-VII 1980
Edynburg    Festival of Art, Theatre Moray House VIII 1980
Londyn    Riverside Studio IX 1980
Paryż    Festival d'Automne, Théâtre Bouffes du Nord X 1980
Kraków    Sala "Sokoła" XI 1980
Warszawa     Klub Studentów Politechniki Warszawskiej "Stodoła" XI-XII 1980
Gdańsk     Stocznia Gdańska XII 1980
Mediolan    Centro di Ricerca Per il Teatro, Teatro Poliziano I 1981
Rzym     Teatro Limonaia di Villa Torlonia II 1981
Florencja     Santa Maria II 1981
Genua     Teatro di Genova V 1981
Parma     Teatro Regio V 1981
Genewa     Théâtre Pluriel, Salle Communale de Plainpalais V 1981
Zurich    Theater 11, Die Rote Fabrik VII 1981
Caracas     International Theatre Festival, Sala José Félix Ribas IX 1981
Norymberga     Schauspielhaus X 1981
Madryt    Teatro Maria Guerrero X 1981
Vitoria    Festival International de Teatro,  Teatro Vitoria Gasteinz X 1981
Guanajuato     Festival International Cervantino, Teatro Principal IV 1982
Meksyk    Teatro Juan Ruiz de Alarcón V 1982
Nowy Jork   La Mama Theatre V 1982 
Lyon     Théâtre National Populaire X 1982
Walencja     Teatro Principal III 1983
Palma de Malorca     Teatro Auditorium III 1983
Warszawa     Klub Studentów Politechniki Warszawskiej "Stodoła" XII 1983
Kraków     Sala "Sokoła" XII 1983
Wielopole     Kościół Parafialny XII 1983
Rzeszów    Rzeszowska Filharmonia XII 1983
Sztokholm    Kulturhuset II 1984
Iyvaskyla    Esitykset Iyvaskylan Talveass II 1984
Helsinki    Uniwersytet II 1984
Paryż     Théâtre de Paris VI 1984
Los Angeles     Olympic Arts Festival, Television Center, Studio 9 VII 1984
Buenos Aires    Teatro Municipal General San Martin    IX 1984
Grenoble    Maison de la Culture X 1984
Louvain-la-Neuve     Théâtre Jean Vilar X 1984
Bolonia    Teatro Duse XI 1984
Thessaloniki     Demeter XI 1985
Bari     Teatro Petruzzelli V 1986
Berlin Zachodni     Theatermanufaktur IX 1986
Barcelona    Mercat de les Flors III 1987
Santander    Parque de la Marga VII 1987
Paryż     Théâtre Gémier, Palais de Chaillot V-VI 1989

Drukuj
0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu