Wielopole, wielopole, 1980
23 VI 1980
desakralizowany kościół przy ul. Santa Maria 25, Florencja
Program florencki pod patronatem Teatro Regionale Toscano i Comune di Firenze
ROLE AKTORZY
Wuj Józef - Ksiądz STANISłAW RYCHLICKI
Babka Katarzyna JAN KSIąŻEK
Matka Helka TERESA WEłMIŃSKA
LUDMIłA RYBA
Ojciec Marian - Rekrut I ANDRZEJ WEłMIŃSKI
Ciotka Mańka - Wiadomo kto - Rabinek
MARIA KANTOR
Ciotka Józka EWA JANICKA
Wuj Karol WACłAW JANICKI
Wuj Olek LESłAW JANICKI
Wuj Stasio - Zesłaniec MARIA KRASICKA
Ada¶ - Rekrut II LECH STANGRET
Wdowa po miejscowym fotografie
MIRA RYCHLICKA
Rekrut III MARZIA LORIGA
Rekrut IV GIOVANNI BATTISTA STORTI
Rekrut V LORIANO DELLA ROCCA
Rekrut VI LUIGI ARPINI
Rekrut VII JEAN-MARIE BAROTTE
Rekrut VIII ROMAN SIWULAK
D¬WIĘK KRZYSZTOF DOMINIK
Kierownictwo administracyjne Nunzi Gioseffi
Ekipa techniczna Giovanni Botta
Eros Doni
(program do spektaklu, Kraków 1980)
"Gdy maluję obraz, proces powstawania regulowany jest jedną "wolą", co w rezultacie nazywa się jednolitością formy, jednością i tak dalej.
Przy tworzeniu spektaklu teatralnego jest o wiele trudniej tę jedność zachować i utrzymać. Obrazy, pomysły związane z przestrzenią, ruchem, akcją napływają w czasie prób w takiej obfitości (duży wpływ na to mają działania indywidualne i "wola" aktorów), że trzeba dużej świadomości celu (który się ciągle gubi na horyzoncie), aby nie dać się ponieść wyobraźni, która w tym wypadku musi być silniej kontrolowana. Jest to o tyle jeszcze istotne, że w tym spektaklu nie istnieje tekst literacki (dramat pisany), do którego (...) można by znajdować odniesienia i który mógłby pomagać w "sterowaniu". Rozważając te niebezpieczeństwa niemal morskiej wyprawy, mielizn i rozbić - odkryłem pewien system posługiwania się specjalną "busolą". Otóż rekonstruując wspomnienia dzieciństwa (taki jest sens spektaklu), nie "piszemy" fabuły wedle wzorów znanych z literatury, fabuły opartej na ciągłości.
ZAŁOŻYŁEM, ŻE JEST TO NIEPRAWDA. A bardzo mi chodzi tu o prawdę, tzn. o taką strukturę, która nie będzie "cementowana", "lutowana" stylistycznymi, formalnymi sosami, dodatkami i wtrętami. Ta rekonstrukcja wspomnień dzieciństwa ma zawierać tylko te momenty, obrazy, "klisze", które
p a m i ę ć d z i e c k a zatrzymuje, dokonując wyboru w masie rzeczywistości, wyboru niezwykle istotnego (artystycznego), bo trafiającego nieomylnie w
p r a w d ę.
W dziecięcej pamięci zachowuje się zawsze tylko jedna cecha postaci, sytuacji, wypadków, miejsca i czasu.
...ojciec przyjeżdżający (na urlop) ciągle klnie i pakuje się...
...matka ciągle wyjeżdża i znika, potem: tęsknota...
Dla całego wspomnienia życia postaci utkwił mi w pamięci tylko jeden wyraz, jedna cecha.
...W tworzeniu spektaklu, w posuwaniu naprzód gry aktorskiej ta metoda jest ograniczeniem.
Wspaniałym! Jest tą wspomnianą "busolą".
(Tadeusz Kantor, Wielopole, Wielopole , Wydawnictwo Literackie, Kraków - Wrocław 1984, s. 24)
Florencja Santa Maria, X 1979 Teatr Cricot 2 zaproszony przez Comune di Firenze i Teatro Regionale Toscano przy współpracy aktorów włoskich przygotowywał nowy spektakl VI-VII 1980
Edynburg Festival of Art, Theatre Moray House VIII 1980
Londyn Riverside Studio IX 1980
Paryż Festival d'Automne, Théâtre Bouffes du Nord X 1980
Kraków Sala "Sokoła" XI 1980
Warszawa Klub Studentów Politechniki Warszawskiej "Stodoła" XI-XII 1980
Gdańsk Stocznia Gdańska XII 1980
Mediolan Centro di Ricerca Per il Teatro, Teatro Poliziano I 1981
Rzym Teatro Limonaia di Villa Torlonia II 1981
Florencja Santa Maria II 1981
Genua Teatro di Genova V 1981
Parma Teatro Regio V 1981
Genewa Théâtre Pluriel, Salle Communale de Plainpalais V 1981
Zurich Theater 11, Die Rote Fabrik VII 1981
Caracas International Theatre Festival, Sala José Félix Ribas IX 1981
Norymberga Schauspielhaus X 1981
Madryt Teatro Maria Guerrero X 1981
Vitoria Festival International de Teatro, Teatro Vitoria Gasteinz X 1981
Guanajuato Festival International Cervantino, Teatro Principal IV 1982
Meksyk Teatro Juan Ruiz de Alarcón V 1982
Nowy Jork La Mama Theatre V 1982
Lyon Théâtre National Populaire X 1982
Walencja Teatro Principal III 1983
Palma de Malorca Teatro Auditorium III 1983
Warszawa Klub Studentów Politechniki Warszawskiej "Stodoła" XII 1983
Kraków Sala "Sokoła" XII 1983
Wielopole Kościół Parafialny XII 1983
Rzeszów Rzeszowska Filharmonia XII 1983
Sztokholm Kulturhuset II 1984
Iyvaskyla Esitykset Iyvaskylan Talveass II 1984
Helsinki Uniwersytet II 1984
Paryż Théâtre de Paris VI 1984
Los Angeles Olympic Arts Festival, Television Center, Studio 9 VII 1984
Buenos Aires Teatro Municipal General San Martin IX 1984
Grenoble Maison de la Culture X 1984
Louvain-la-Neuve Théâtre Jean Vilar X 1984
Bolonia Teatro Duse XI 1984
Thessaloniki Demeter XI 1985
Bari Teatro Petruzzelli V 1986
Berlin Zachodni Theatermanufaktur IX 1986
Barcelona Mercat de les Flors III 1987
Santander Parque de la Marga VII 1987
Paryż Théâtre Gémier, Palais de Chaillot V-VI 1989