Wystawa „Omnia” Katarzyny Wyszkowskiej jest jej premierową realizacją przygotowaną specjalnie dla Cricoteki, rozpisaną na serię monumentalnych gwaszy i obiekty. Artystka zaprasza w niej do sanktuarium geniusza, w którym gra on jednoosobowy spektakl. Wystawa jest czynna od 28 października do 3 grudnia 2023 r.
Niektórzy chcieliby uznać, że wszystko zależy od talentu – tej niemal magicznej mocy danej przez odpowiedni układ genów lub zewnętrzną siłę. I że właśnie z tego tajemnego kodu źródłowego rodzi się geniusz, przed którym warto padać na kolanach, wystawiać go na scenach, budować mu świątynie i muzea. Proste diagnozy łatwo się sprzedają. Pozwalają też oddalić się od – być może niebezpiecznego – sedna rzeczywistości.
W wystawie „Omnia”, rozpisanej na serię monumentalnych gwaszy i obiekty, Katarzyna Wyszkowska zaprasza do sanktuarium geniusza, w którym gra on jednoosobowy spektakl. Artystka wcześniej niejednokrotnie zajmowała się przepracowaniem współczesnych mitów i stereotypów. Tym razem, zarówno wobec postaci Tadeusza Kantora, jak i względem przetaczających się przez publiczny dyskurs prób przepracowania (niejednokrotnie przemocowych) postaw wielkich mistrzów teatru i sztuki, na warsztat bierze archetyp nieomylnego twórcy.
„Omnia” dowcipnie balansuje między estetykami z jednej strony z porządków religijnych i teatralnych, z drugiej ze szkolnych topornych akademii. Czyniąc to, rozkłada na czynniki pierwsze obezwładniającą postać twórcy-mesjasza. Obnaża jego współczesną papierowość i jednowymiarowość.
Jednocześnie w Mikrob Gallery odbywa się siostrzana wystawa Katarzyny Wyszkowskiej „Nomnia”.
„Cloakroom” – rozpoczęty w 2021 roku program wystaw – opiera się na kuratorskim badaniu i odkrywaniu we współczesnych sztukach wizualnych oczywistych lub trudniej rozpoznawalnych związków z Tadeuszem Kantorem oraz eksplorowanych przez niego w twórczości artystycznej estetyk i problemów. Wybór tematów i konkretnych artystów, artystek bazuje na przeplatających się, wzajemnie uzupełniających i dialogujących z sobą strategiach: stawianiu na nowe nazwiska, które odświeżają i dynamizują artystyczną rzeczywistość oraz na artystów i artystki bezpośrednio związanych z Tadeuszem Kantorem. Pozwala to wypracować nowe płaszczyzny międzypokoleniowych dialogów oraz szerszy obraz obecności Kantora w sztukach wizualnych. Strukturalnie program nie jest serią pojedynczych wystaw, ale wspólną, trzyodcinkową narracją, w której dzieła sztuki i artystyczne postawy twórców i twórczyń wzajemnie uzupełniają się lub ścierają, dyskutują z sobą i przenikają się.
„Cloakroom” 2023 otwarto wystawą „Matki!” – realizacją duetu składającego się z Katarzyny Depty-Garapich i Małgorzaty Markiewicz. Kolejną artystką, której prace są zaprezentowane podczas drugiej edycji Cloakroomu jest Katarzyna Wyszkowska, „Cloakroom” zakończy wystawa-instalacja Krzysztofa Miklaszewskiego, skupiona na jego filmowym dorobku.
Wernisaż wystawy „Omnia” odbył się 27 października.
*****
Autor i kurator programu: Kamil Kuitkowski
Identyfikacja graficzna: Agata Biskup
Współpraca: Andrea Nikolov, Aleksandra Treder, Mariusz Gąsior, Maciej Jagoda, Tomasz Stefaniak
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska, Laura Iwanczewska
*****
Wystawa odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival, organizowanego przez: Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Agencję Artystyczną GAP i Nowohuckie Centrum Kultury. Cricoteka jest współorganizatorem OEAF.