Podczas Nocy Muzeów Cricoteka oraz oddział Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora będą otwarte w godzinach 19:00–24:00. Na wszystkie wydarzenia i wystawy w obu miejscach obowiązuje jeden wspólny bilet w cenie 5 zł.
Noc Muzeów w Cricotece i Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora
16 maja, w godzinach 19:00–24:00
Bilet na wszystkie wydarzenia i wystawy: 5 zł
1. Wydarzenia w Cricotece przy ul. Nadwiślańskiej 2–4:
19:00 – Szpagetowa dzikość – performans Erika Sikory (sala teatralna)*
Słowacki artysta przyjeżdża zmierzyć Kraków. Ze specjalnym przyrządem pomiarowym do wykrywania zakrzywienia kształtu rzeczywistości. Domowy higrometr. Surowe spaghetti, produkowane przemysłowo, jedno takie samo jak drugie, umieszczone w przestrzeni publicznej dziczeje i nabiera osobowości. Relację z tego, jak artysta sadzi spaghetti, poznacie na performatywnym wykładzie, który wygina spaghetti wokół samego języka. Wydarzenie w ramach Festiwalu Sztuki Trójmorza.
Erik Sikora – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Pradze, obecnie realizuje doktorat na Wydziale Sztuk Pięknych Politechniki w Koszycach, badając zagadnienia autentyczności i interakcji w społeczeństwie epoki postinternetowej. Opisuje siebie jako obywatela, ojca, artystę, autora piosenek i „wiejskiego kosmitę”. Analizuje i dekonstruuje swoje życiowe doświadczenia do najdrobniejszych szczegółów, a następnie wzbogaca je poprzez różnorodne formy, takie jak vlogi, poezja i wystąpienia inspirowane formatami Pecha Kucha i TEDx.
20:00–22:00 – Sitodruk z Wielkim Wędrowcem – warsztaty z Justyną Droń (sala edukacyjna)
Wykorzystamy motyw Wiecznego Wędrowca z archiwalnych druków zachowanych w Cricotece – postaci obecnej w twórczości Tadeusza Kantora. Wykonamy druki techniką sitodruku, każdy będzie miał możliwość wykonać je własnoręcznie na workach, torbach i płótnie, można też przynieść własną koszulkę lub torbę, najlepiej jasną. Można dołączyć w dowolnym momencie.
Oprowadzania po wystawach:
20:00, 21:00, 22:00 – Widma. Korekta
20:30, 21:30, 22:30 – (Nie)Umarła klasa
2. Wystawy dostępne w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2–4):
Widma. Korekta
Wystawa prezentuje w większości niepokazywane dotąd na stałej ekspozycji obiekty, przedmioty i kostiumy ze spektakli Tadeusza Kantora. Kuratorzy radykalnie zmieniają narrację wpisaną w dotychczasowe pokazy kolekcji przygotowywane zgodnie z instrukcjami artysty – zacierają granice czasu i budują przestrzeń dla nowych interpretacji. Obiekty sceniczne tworzą krajobraz po katastrofie, tracą swą odrębność i generują nowe znaczenia. Przestrzeń pogrążona w mroku, wzbogacona o teatralne światło, projekcje i dźwięki, silnie oddziałuje na zmysły widzów.
(Nie)Umarła klasa
Wystawa inspirowana 50. rocznicą premiery „Umarłej klasy”. Główną osią wystawy są oryginalne obiekty związane ze spektaklem oraz współczesna realizacja „Ani żywa, ani umarła” autorstwa Krzysztofa Garbaczewskiego. Instalacja pozwala widzowi wejść w interakcję z cyfrowym środowiskiem i spojrzeć na fenomen spektaklu z dzisiejszej perspektywy, budując nową relację z dziełem.
Wystawa Grupy 13
Projekt przedstawia prace Grupy 13 w dialogu z twórczością członkiń Grupy Krakowskiej. Artystki odnoszą się do pamięci osobistej i materialnej, swoich artystycznych początków i tożsamości. Wystawa obejmuje grafiki, instalacje, ceramikę i fotografie – łącznie 11 indywidualnych wypowiedzi artystycznych.
3. Wystawy w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora (ul. Sienna 7/5):
Oprowadzania będą realizowane na bieżąco.
Pokój Tadeusza Kantora
Udostępniony po raz pierwszy w 1995 roku, pokój artysty zachowany został w stanie z chwili jego śmierci. To przestrzeń twórcza, w której powstawały jego ostatnie dzieła, rysunki, pisma i obrazy. Wystrój pokoju pozwala spojrzeć na osobowość Kantora i warunki jego pracy.
Najwłaściwsza Pozycja
Wystawa z okazji 30-lecia otwarcia Galerii-Pracowni dla zwiedzających. Prezentowane są prace z cyklu „Wszystko wisi na włosku” oraz makieta ekspozycji przygotowanej przez Kantora na wystawę w Rzymie w 1979 roku. Wystawa ukazuje ideę autorskiego miejsca artysty i jego koncepcje przestrzeni twórczej.
* Projekt realizowany przy wsparciu finansowym International Visegrad Fund w ramach projektu “Smart Power of Culture – Challenges of a Common V4 Identity vs. the Three Seas Perspective project” oraz Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości-uczelnia badawcza”. Wstęp wolny.