„Lekcja anatomii – rekonfiguracja” to teatralna produkcja Cricoteki, która jest wspólnym projektem Agaty Skwarczyńskiej i grupy osób z różnymi potrzebami. Projekt powstał w zeszłym roku. Praca nad nim jest ciągłym procesem, dla którego inspirację i punkt odniesienia stanowi obraz Rembrandta „Lekcja anatomii doktora Tulpa” oraz happening Tadeusza Kantora „Lekcja anatomii wedle Rembrandta”.
Celem jest rekonfiguracja – przesunięcie gestów i sensów pierwowzorów. Premiera odbyła się 24 września 2023 roku podczas inauguracji Festiwalu Kultury Wrażliwej.
Trasa spektaklu
Spektakl będzie prezentowany trzykrotnie:
• 15 czerwca, godz. 18:00 – pokaz spektaklu w Cricotece w ramach Nocy Teatrów. Wydarzenie tłumaczone na PJM. Możliwość skorzystania z audiodeskrypcji na żywo. Odbiór darmowych wejściówek w kasie Cricoteki od 12 czerwca 2024 r. w godzinach od 11:00 do 19:00
• 18 czerwca, godz. 18:00 – pokaz spektaklu w BWA w Tarnowie. Darmowe wejściówki do odebrania w BWA w Tarnowie w godzinach pracy galerii (Pałacyk Strzelecki / główna siedziba ul. Słowackiego 1).
• 10 września, godz. 18:00 – pokaz spektaklu w GOKiW w Wielopolu Skrzyńskim
Wstęp na podstawie darmowej wejściówki.
Każdemu z pokazów będzie towarzyszyła rozmowa z artystami. Czas spektaklu około 45 minut.
Zimny pusty pokój i stół na środku, grupa ośmiu mężczyzn zastygnięta nad zwłokami leżącymi na stole. Żadna z osób nawet nie patrzy na zwłoki, wpatrzeni są w mistrza ceremonii sekcji zwłok, w księgę (De Humani Corporis, A. Vesalius 1543) oraz w nas widzów. Tak w skrócie wyglądałaby charakterystyka słynnego obrazu Rembrandta. Już w samym zabiegu wyprowadzenia wzroku mężczyzn poza kadr obrazu i sytuacji, w stronę przyszłych pokoleń widzów, jest w pewnym sensie aktem performatywnym nadanym przez malarza (reżysera sytuacji). Być może właśnie ten aspekt zafascynował Tadeusza Kantora, który nieraz powtarzał, że aktorzy nie mają przedstawiać żadnej rzeczywistości poza sobą, lecz siebie samych. Ponadto interesowało go bardziej tworzenie sytuacji i napięć wokół niej, niż powstanie zastygłego dzieła. Aż czterokrotnie powracał do inscenizacji obrazu „Lekcja anatomii doktora Tulpa”, za każdym razem w innej interpretacji, tak jakby bardziej interesowały go zmieniające się okoliczności i konteksty, niż wierne przeprowadzenie zdarzenia według wcześniejszego scenariusza. Każdy z happeningów generuje więc inne znaczenia i doczekał się wielu krytycznych analiz.
„Lekcja Anatomii – rekonfiguracja” jest dodaniem nowej wartości w katalogu prób rekonstrukcji słynnego obrazu. Co więcej interesująca jest rosnąca piętrowość reprezentacji formy performatywnej: sam obraz Rembrandta zawiera potencjał performatywny wykraczający poza własne ramy: reprezentuje pewną realną sytuację przeprowadzenia sekcji zwłok (obraz powstaje na zamówienie Towarzystwa Chirurgów). Następnie Kantor poprzez swoje rekonstrukcje dodaje kolejne piętra reprezentowania reprezentowanej sytuacji. Nowa współczesna próba rekonstrukcji staje się więc kolejnym stopniem reprezentacji wyjściowej sytuacji. I całkowicie nową sytuacją, jakże odmienną od poprzednich rekonstrukcji. W końcu w obu przypadkach mamy do czynienia z męskocentrycznym punktem widzenia. W przypadku nowej rekonstrukcji Lekcji Anatomii reżyserką sytuacji jest kobieta, a wykonawcami– osoby z niepełnosprawnością intelektualną, często wykluczone poza perspektywę „centrum” (zarówno w sensie poznawczym jak i społecznym).
Kantor dokonał istotnego przesunięcia w kontekście sytuacji z obrazu Rembrandta – zastępując ciało człowieka ubraniem („Uważam, że w tym tkwi różnica, mianowicie robiłem happening psychologiczny, a happening nigdy wcześniej nie miał takiego charakteru. Poprzez demonstracje anatomii ubrań i pokazałam wszystkie problemy psychologiczne człowieka”). W obu przypadkach sekcja jest atakiem na ludzką indywidualność. Obraz Rembrandta jest świadectwem zbrodni przeprowadzanej przez badacza, jest to proces destrukcji, w którym ciało zostaje rozdrobnione na kawałki; to co wcześniej było precyzyjnie skonstruowanym mechanizmem zmienia się w stos nie połączonych ze sobą i nie funkcjonujących części, których nie da się już złożyć w całość. U Kantora mamy do czynienia z rozrywaniem na strzępy ubrania: rozcinając ludzkie ubrania, analizując znajdujące się w jego kieszeniach zapomniane „resztki wstydliwie, odpadki zmięte i pogniecione”, Kantor obnaża nasze usilne starania mające na celu zbudowanie naszej formy i stylu, czyli indywidualnej tożsamości.
Jest jednak inny kontekst sekcji, na który wskazuje badacz Joanatan Sawdey (The Body Emblazoned: The Section In The Human Body in the Renaissance Culture): badacz jest podróżnikiem, który odkrywa nowe lądy, kolonizuje je, nadając im nazwę opisuje je, rysuje mapę złożonej geografii ludzkiego ciała . Ciało zostaje wprzęgnięte w proces porządkowania świata i myśli. I właśnie ten pozytywny i odkrywczy aspekt wydaje się najbardziej pociągającym aspektem powstania nowej wersji performensu Lekcja Anatomii. Zdarzenia inscenizowanego przez aktorów, których perspektywa spojrzenia może być uwalniające dla nas widzów. Agatę Skwarczyńską interesuje sytuacja rozcinania i niszczenia powłoki (czy to ciała czy ubrania) nie w celu rozczłonkowania tożsamości indywidualnej, ale raczej jako przyczyna do ponownego zszycia, połączenia elementów w nowy sposób w całość. Obecność i udział aktorów z będzie miała fundamentalny wpływ na przebieg i konteksty zdarzenia. Ich indywidualne „bycie w sytuacji” będzie na nowo tworzyć zdarzenie, rezonując z wcześniejszymi reanacmentami Kantora.
Film o procesie powstawania spektaklu
Zespół aktorski
Amelia Blus (ur. 2004) – Ukończyła VI Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Szczecinie na profilu biologicznochemicznym. Po diagnozie spektrum autyzmu uczęszczała na zajęcia TUS (Trening Umiejętności Społecznych) w Krajowym Towarzystwie Autyzmu. W 2023 wzięła udział w spektaklu „Sen nocy letniej” w reżyserii Justyny Sobczyk i Jakuba Skrzywanka w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, w którym występuje gościnnie. W tym samym roku wzięła udział w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” reżyserowanym przez Agatę Skwarczyńską w CROCOTECE.
Anna Komorek (ur. 1995) – Jest aktorką w Narodowym Teatrze Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, gdzie występuje w dwóch przedstawieniach: Wróg ludu w reżyserii Jana Klaty i Szewcach w reżyserii Justyny Sobczyk. W 2023 roku wzięła udział w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” reżyserowanym przez Agatę Skwarczyńską w CROCOTECE. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest osobą z zespołem Downa.
Julia Karaś (ur. 1999r.) Uczyła się w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Radziszowie gdzie uczęszczała do klasy integracyjnej. Następnie ukończyła Zasadniczą Szkołę Zawodową w Krakowie gdzie uzyskała dyplom – mistrz cukiernictwa. W zawodzie tym nie pracuje. Obecnie pracuje zdalnie jako pracownik administracyjno – biurowy. Jej aktorski debiut, a zarazem spełnienie dawnego marzenia, to udział w spektaklu ” Lekcja anatomii – rekonfiguracja” reżyserowanym przez Agatę Skwarczńską. Jest osobą z zespołem Downa.
Dorota Wach (ur. 1994 r.) – Ukończyła Szkołę Muzyczną I Stopnia przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących im. Hieronima Henryka Baranowskiego w Krakowie. Występowała w spektaklu Sen nocy letniej w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (2016), z Joanną Pawlik nagrała m.in. dwa wideo: Oda (2018), gdzie śpiewała Odę do radości w języku polskim i niemieckim, oraz Tren (2017), w którym śpiewa fragment III Symfonii Henryka Góreckiego. Z Cricoteką związana między innymi poprzez udział w spektaklu „Pokój nieobecnych” w reżyserii Joanny Pawlik (w ramach programu Cricoteka Otwarta 2021). Uczestniczka warsztatów w projekcie Youth Learning through Arts (Erasmus +). Aktorka w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Jest niewidząca od urodzenia.
Maciej Trybus (ur. 1996) – Uczył się w szkołach specjalnych: podstawowej, gimnazjum i Przysposabiającej do pracy w Krakowie. W okresie szkolnym był członkiem grupy tanecznej „Czwórki” oraz grupy teatralnej „Itaka i owaka”, która z sukcesami uczestniczyła w wielu festiwalach. W 2008 roku, u boku Mistrza Świata w gimnastyce Leszka Blanika, wziął udział w reklamie telewizyjnej Fundacji TVN nie jesteś sam. Od października 2015 r występuje w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w przedstawieniu Jana Klaty „Wróg ludu” , jako jeden z synów doktora Stockmanna. Spektakl ten grany był także na różnych festiwalach teatralnych w Polsce: w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Białymstoku, Łodzi, Świdnicy oraz za granicą: Wuzhen (Chiny), Bratysława, Praga, Petersburg. We wrześniu 2023 r. Maciej wziął udział w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” w reżyserii Agaty Skwarczyńskiej. Jest osobą z zespołem Downa.
Klaudia Surman (ur. 1996) Ukończyła Specjalny Ośrodek Szkolno- Wychowawczy nr 3 przy ul. Praskiej oraz Szkołę Specjalną Przysposobienia do Pracy nr 9 w Krakowie. Obecnie uczęszcza do Środowiskowego Domu Samopomocy przy ul. Piekarskiej 3 w Krakowie. Bierze czynny udział w spektaklach, przeglądach i konkursach grupy teatralnej MIT. Aktorka w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Jest osobą o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
Agnieszka Sito (ur. 1980) ) Ukończyła Specjalną Szkołę Podstawową oraz szkołę przysposabiającą do zawodu przy SOSW w Krakowie. Od 2001 r. uczestniczy w zajęciach terapeutycznych w SDS przy ul. Piekarskiej w Krakowie. Należy do grupy teatralnej MIT. Aktorka w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Jest osobą o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
Magdalena Mrzygłocka (ur. 1975) Ukończyła Specjalną Szkołę Podstawową przy ul. Lubomirskiego w Krakowie. Od15 lat uczęszcza do ŚDS przy ul. Piekarskiej w Krakowie. Jest frontmanem grupy teatralnej MIT. Aktorka w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Posiada znaczny stopień niepełnosprawności.
Władysław Kita (ur. 1957) Ukończył Specjalna Szkołę Podstawową przy ul. Wietora w Krakowie. Uczęszcza do ŚDS przy ul. Piekarskiej 3 w Krakowie. Należy do grupy teatralnej MIT. Aktor w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Jest osobą o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
Maciej Rams (ur. 1977) Skończył tzw. Szkołę Życia czyli Specjalna Szkołę Podstawową przy ul. Wietora 7 w Krakowie. Uczęszcza do SDS przy ul. Piekarskiej 3 w Krakowie. Należy od początku do grupy teatralnej MIT. Aktor w spektaklu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” (reż. Agata Skwarczyńska). Jest osobą ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Koncept i inscenizacja: Agata Skwarczyńska
Wykonawcy: Amelia Blus, Julia Karaś, Władysław Kita, Anna Komorek, Magdalena Mrzygłocka, Maciej Rams, Agnieszka Sito, Klaudia Surman, Maciej Trybus, Dorota Wach
Konsultacja dramaturgiczna: Monika Świerkosz
Koordynacja: Anna Bargiel, Justyna Droń, Małgorzata Raczkowska, Anna Rejowska
Kostiumy i elementy scenografii dzięki uprzejmości Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Premiera: 24 września 2023 roku podczas Festiwalu Kultury Wrażliwej w Cricotece.
Produkcja: Cricoteka
Zespół realizujący projekt: Mariusz Gąsior Małgorzata Kmita – Fugiel, Magdalena Link-Lenczowska, Zofia Mikołajska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Anna Rejowska, Aleksandra Treder, Michał Warmusz
Partnerzy: Biuro Wystaw Artystycznych Tarnów, Gminny Ośrodek Kultury i Wypoczynku w Wielopolu Skrzyńskim
Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, e-teatr, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.