Koncert Images immanentes
Koncert Images immanentes w wykonaniu Pawła Moszumańskiego (fortepian) i Vitolda Reka (kontrabas)
23 października, 2015, godz. 19:30 (w czasie wernisażu wystawy Cholernie spadam!)
Wstęp wolny
Paweł Moszumański mieszka w Krakowie, Vitold Rek we Frankfurcie nad Menem. Znają się od pierwszej klasy liceum muzycznego, gdzie siedzieli w jednej ławce i grali wspólnie w swoim pierwszym zespole. Powrócili do wspólnego komponowania i grania po wielu latach – na zaproszenie 24. edycji „Tygodnia Polskiego” na Uniwersytecie Jean Jaurès w Tuluzie, z koncertem inspirowanym twórczością Tadeusza Kantora Images immanentes. Na zaproszenie kuratorów wystawy wykonają koncert po raz drugi podczas wernisażu Cholernie spadam!
Jednym z pierwszych pomysłów muzyków na koncert, było stworzenie kompozycji wokół manifestów Kantora – muzyka miała być artykułowana przez tekst, a tekst poprzez śpiew. Miał to być pięcioosobowy skład. Artyści zdecydowali się ostatecznie na koncert w oparciu o konkretne utwory wykorzystane przez Tadeusza Kantora w jego teatrze, których wybór jest bardzo osobisty. Celem jest, aby poprzez dyskretnie rozpoznawalne wybrane fragmenty muzyczne, oddać nastrój, opowieść i emocje. Z jednej strony zależało artystom, by osoby znające spektakle Kantora oraz wykorzystywane w koncercie motywy muzyczne, mogły spojrzeć wstecz i przypomnieć sobie emocje oraz opowieść budującą spektakl. Niektóre utwory koncertu zbudowane są wokół narracji z teatru Kantora, a w innych kompozycjach zawarta jest własna opowieść Moszumańskiego i Reka i ich różnorodnych muzycznych doświadczeń. W koncercie jest też dużo miejsca na wspólną improwizację. Obaj artyści, mimo długiej rozłąki i różnic stylistycznych, mają podobną emocjonalność i łatwość w porozumiewaniu. Moszumański podkreśla, że kontakty z młodych lat, jeżeli znajdzie się kiedyś wspólną myśl, to porozumienie nie zanika mimo narastania kolejnych doświadczeń. Jest to bardzo ważnym elementem koncertu.
Paweł Moszumański – kompozytor, pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od młodych lat uczestniczył aktywnie w życiu jazzowym, koncertując z wieloma wybitnymi instrumentalistami. Na początku lat 90. współtworzył grupę teatralną „Twins Compania” (zawiązaną przez braci Janickich – „Bliźniaków od Kantora” wspólnie z Bogdanem Renczyńskim i Januszem Jareckim), występując w wielu krajach Europy. Koncertował z formacjami muzyki współczesnej w Polsce, we Francji i Włoszech. Twórca muzyki do ponad stu przedstawień teatralnych i filmów dokumentalnych. Skomponował wiele utworów instrumentalnych, chóralnych oraz kilkaset piosenek.
Vitold Rek jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kontrabasu. W 1975 otrzymał na konkursie Jazz nad Odra wyróżnienie indywidualne w kategorii solistów. W 1977 został basista zespołów Jana Pt. Wróblewskiego i Ewy Demarczyk, a latach 1978-81 zespołu Sun Ship. Pod koniec lat 70. rozpoczął 15-letnia współpracę z Tomaszem Stańko, z zespołem którego dal się poznać na znanych międzynarodowych festiwalach jazzowych. Od roku 1984 prowadził własne zespoły: Basspace (gościnnie Małgorzata Ostrowska) i The Spark. W ankiecie „Jazz Forum” zwyciężał w kategorii kontrabas w 1986 i 1988. Po wyjeździe na stale do Niemiec kontynuuje swoja działalność jako kontrabasista, kompozytor, producent. Współpracuje z HR Jazzensemble Radia we Frankfurcie nad Menem i z solistami: Charlie Mariano, Albert i Emil Mangelsdorff, John Tchicai, Christof Lauer, prowadzi własną grupę East West Wind i gra recitale solowe. Vitold Rek uczy w Hochschule für Musik w Mainz, Niemcy. W czerwcu 2011 zagrał w Schloss Bellevue w Berlinie dla prezydenta Polski Bolesława Komorowskiego i niemieckiego prezydenta Christiana Wullf’a. W sierpniu 2012 wystąpił na renomowanym festiwalu kontrabasistów BASS2012 w Kopenhadze. W 2013 otrzymał prestiżową nagrodę „ Hessischer Jazzpreis“ przyznana przez Ministerstwo Sztuki w Wiesbaden. CD „Emil Mangelsdorff, Blues Forever” /Bellaphon/ z Vitoldem na kontrabasie została nagrodzona w 2008 przez Deutsche Schallplattenkritik. W 2008 roku 5-plytowy album Tomasza Stanko „1970-1975-1984-1986-1988” (Metal Mind) z udziałem Vitolda otrzymał w Polsce tytuł Platynowej Płyty.