O publikacjach:
„Awangarda między kuchnią a łazienką”, Bettina Bereś
„Wspaniale opisana historia kilku pokoleń niezwykłej rodziny, piórem artystki i córki wybitnych polskich artystów. Rozpięta między XIX i XX wiekiem, jest cenną kroniką życia artystycznego w czasach PRL-u” – zachęca do lektury „Awangardy…” Natalia Zarzecka, dyrektorka Cricoteki.
„Sięgając pamięcią w najciemniejsze zakamarki mojego dzieciństwa, uświadamiam sobie, że zawsze towarzyszyło mi przekonanie, że moi rodzice robią coś bardzo ważnego. Byli artystami, rzeźbiarzami po krakowskiej ASP, gdzie pobierali nauki pod okiem legendarnego profesora Xawerego Dunikowskiego. (…) Żyłam w dwóch światach: rodzinno-artystycznym i szkolno-podwórkowym. Orbity tych dwóch sfer czasem się przecinały, co zazwyczaj okazywało się dość bolesne. W świecie zewnętrznym, który mnie otaczał, nie było miejsca ani zrozumienia dla sztuki, a w szczególności dla sztuki współczesnej” – pisze we wstępie do swojej książki Bettina Bereś, córka artysty, artystka wizualna, malarka, hafciarka, ceramiczka, graficzka.
„Książka Bettiny Bereś jest dla historii sztuki niezwykle cenna, ponieważ z perspektywy córki dwojga osób artystycznych, wręcz ikonicznych dla sceny artystycznej PRL-u, pokazuje to, co nieoficjalne, prywatne i zakulisowe. Doskonale uzupełnia zatem stan badań o Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzym Beresiu, informując o kontekstach, które nie zawsze możemy wyczytać z samych dzieł” – prof. dr hab. Marta Smolińska.
Autorka: Bettina Bereś
Wydawcy: TAiWPN UNIVERSITAS, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Katalog do wystawy Bereś
Na katalog wystawy „Bereś” składają się teksty zespołu kuratorskiego oraz eseje problemowe autorstwa krytyków i historyczek sztuki, które reasumując twórczość artysty, równocześnie lokują ją w kontekstach istotnych z perspektywy współczesnej humanistyki. Marta Smolińska w swoim tekście analizuje kategorię haptyczności w pracach Jerzego Beresia, Krzysztof Siatka bada możliwości interpretacji jego akcjonistycznej sztuki poprzez istniejące/zachowane wizerunki. Kamil Kuitkowski sugeruje możliwość wpisania Beresia w wątki queer i ciemnej ekologii, Natalia Zarzecka przypomina historię złożonych artystycznych kontaktów Beresia i Kantora. Esej Magdaleny Ujmy syntetyzuje kategorie i tematy kluczowe dla sztuki Beresia ze szczególnym uwzględnieniem natury oraz reasumuje stan refleksji krytycznej, zaś Jerzy Hanusek kreśli szkic artystycznej persony Beresia jako łączącej kategorie holistyczne i osobiste, indywidulne, silnie wpisane w cało. Całości dopełnia biografia twórcy oraz spis prac prezentowanych na wystawie.
Album jest bogato ilustrowany wizerunkami rzeźb oraz manifestacji Beresia, a także dokumentacją prezentowanej w Cricotece ekspozycji.
Redaktorka prowadząca: Magdalena Link-Lenczowska
Wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA