Wszystkie wydarzenia

Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje #4

czwartek, 15.05.2025

Program majowych INTERAKCJI rozciągnie się pomiędzy dwoma muzycznymi biegunami. Jeden odpowiada muzyce zaangażowanej, zrodzonej z reakcji na rzeczywistość wojenną. Drugi reprezentować będą utwory, w których materia muzyczna rodzi się przede wszystkim ze zgłębiania fizyczności dźwięku.

Wstęp wolny, do pobrania konieczne wejściówki gwarantujące miejsce.

Program:

Michał Janocha – Free surface

Aleksandra Słyż – Healing

Zygmunt Krauze – Elegia 2022

Marc Sinan – Befreiung (fragmenty)

W rozmowie: Marc Sinan i Michał Janocha

Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble:

Małgorzata Mikulska, flety

Tomasz Sowa, klarnety

Krzysztof Guńka, saksofon

Aleksander Wnuk, instrumenty perkusyjne

Aleksandra Płaczek, fortepian

Barbara Mglej, skrzypce

Paulina Woś, skrzypce

Jakub Gucik, wiolonczela

„Jestem głęboko zafascynowana procesami związanymi z doznaniami cielesnymi, jakie wywołuje dźwięk  i jego ruch. Od zawsze postrzegałam dźwięk jako zjawisko fizyczne – podróżujące jako fale energii, jako wibracje, które możemy dosłownie poczuć i fizycznie doświadczyć” – pisze Aleksandra Słyż w odniesieniu do utworów zamieszczonych na płycie A Vibrant Touch. Otwiera ją utwór Healing, którego tytuł (ang. „leczenie”, „uzdrawianie”) nakierowuje na dźwiękowość budowaną jako materię kojącą, splatającą brzmienia akustyczne i syntetyczne w zgodną, pełną spokoju i wyważenia całość.

Pokrewnie obszary zdaje się eksplorować w swojej nowej kompozycji Michał Janocha. Utwór Free Surface opatruje kompozytor dopiskiem „Impuls. Oddziaływania. Równowaga”. Inspiracją są tu właściwości fizyczne cieczy – jej napięcie, sprężystość, oddziaływania cząsteczek, ciśnienie czy przybieranie form, kształtów.

Marc Sinan, kompozytor o korzeniach niemiecko-turecko-ormiańskich w swojej pracy niejednokrotnie podejmuje tematykę wojenną czy społeczno-polityczną. Bliskie są mu także postawy postmigracyjna i transkulturowa. Swoim najnowszym projektem – Befreiung (niem. „wyzwolenie”), „europejskim oratorium pokoju”, przeznaczonym na międzynarodową orkiestrę, solistów, chóry i śpiewaków-amatorów, Sinan upamiętnia 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. Warstwa tekstowa utworu bazuje na wspomnieniach osób, ocalałych
z wojennego pogromu. Kompozytor przywołuje m. in. poruszające historie z życia Sary Weinstein czy Genowefy Nóżkowskiej. Dwie części oratorium, zatytułowane imionami swoich bohaterek, zostały skomponowane dla Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble.

W Elegii Zygmunta Krauzego rezonuje inna wojna – ta, tocząca się na Ukrainie. Kompozytor przywołuje spisaną przez Oskara Kolberga na Rusi Czerwonej ludową pieśń i zestawia ją, pobrzmiewającą echem tęsknoty, jednogłosowo samotną, z dramatycznymi, gniewnymi odcinkami utworu. „Po okresie eksperymentów i formalno-technicznych poszukiwań przychodzi moment, w którym trzeba zdecydować, czy chce się być kompozytorem, który mówi to, co naprawdę chce powiedzieć, czy też chce pisać tylko nuty, które mają zadowolić słuchacza. Taka decyzja wymaga dojrzałości, odwagi       i siły” – wyjaśnia Krauze.

Tekst: Emilia Stefańska

Program: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble


Współorganizatorem koncertu jest Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

  • Typ: Koncerty
  • Czas: 15.05.2025 - 19:00 - 20:30
  • Miejsce:Cricoteka, Kraków
0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu