W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, serdecznie zapraszamy do Cricoteki na Dzień Otwartych Drzwi Muzeów Krakowskich.
Będzie można obejrzeć bezpłatnie naszą stałą wystawę, zaś bilet na wystawy czasowe dostępny będzie w cenie 3 zł.
14 listopada, godz. 11.00-19.00
Wystawa Tadeusz Kantor. WidmaWiodącym tematem wystawy jest pamięć o trudnej przeszłości, zarówno w wymiarze historycznym, jak i osobistym – idea wyraźnie obecna w twórczości wizjonera teatru. O ile I wojna światowa była dla Kantora mglistym wspomnieniem, ukształtowanym przez pamięć zbiorową, o tyle II wojnę światową przeżył on w pełni świadomie. Był to czas zagrożenia i destrukcji, a jednocześnie czas tworzenia, które na zawsze zostało naznaczone buntem i protestem przeciw mechanizmom rządzącym historią.
Wpół do jutra. Wystawa czasowa Roberta Kuśmirowskiego
„Wpół do jutra” to czasowa wystawa zbiorowa realizowana przez Roberta Kuśmirowskiego we współpracy z kuratorami Magdaleną Ujmą-Gawlik i Kamilem Kuitkowskim, z udziałem artystów – Marka Chlandy, Andrzeja Dudka Dürera, Krzysztofa Leona Dziemaszkiewicza, Jana Gryki, Mikołaja Smoczyńskiego, Macieja Świeszewskiego i Daniela Zagórskiego.
Bezpośrednim punktem odniesienia tej wielogłosowej ekspozycji jest obecna odsłona wystawy stałej Cricoteki „Tadeusz Kantor. Widma”, poświęcona tematowi trudnej pamięci i traum przeszłości. „Wpół do jutra” przenosi tę problematykę w czas współczesny: dotyka kwestii rozpadu ogólnej, uniwersalnej wizji kultury. Koncentruje się na indywidualnych lękach, żywionych przez ludzi żyjących tu i teraz.
Dzień nieobecności. Wystawa Przemka Branasa
Wystawa jest nową odsłoną instalacji Przemka Branasa „Model głowy człowieka, którego w życiu ominęło wszystko”. Tym samym jest kolejnym projektem w ramach programu wystaw Cloakroom.
Wystawa stanowi kompilację połączonych ze sobą obiektów-totemów, masek-głów ze świecącego w ciemności papieru mâché udającego beton. To nie tylko nieoczywisty dialog z estetykami wypracowanymi przez Kantora i z wystawami Cricoteki, lecz również opowieść o nieustannej niekompletności i nigdy niezakończonym oczekiwaniu. Projekt Branasa dotyczy wiecznie zgłaszanej nieobecności i nieprzygotowania do lekcji, przed którym ucieka się z umarłej klasy w spotkanie przy szkolnym pisuarze.