„Dalej już nic?” to okazja do rozmowy o twórczości Tadeusza Kantora. Cykl wykładów ma za zadanie poszerzyć nasze perspektywy w postrzeganiu dzieł twórcy teatru Cricot. Zapraszamy do wysłuchania specjalistów, którzy interpretują, reinterpretują i prezentują niezbadane dotąd konteksty i nowe, nieanalizowane tematy.
„Dziś są moje urodziny – narracje publiczne/narracje prywatne”
Tomasz Pietrucha
21 października 2021, godz. 18.00
Wystąpienie będzie próbą refleksji nad ostatnim spektaklem Tadeusza Kantora: Dziś są moje urodziny. Analizowany będzie obraz, który wyłania się ze zderzenia zbioru recenzji zgromadzonych w Archiwum Cricoteki ze stanem badań oraz świadectwami procesu twórczego – relacjami aktorów, zapiskami Tadeusza Kantora oraz materiałami z prób do przedstawienia.
Zderzenie wniosków krytyki teatralnej z toczącym się odrębnie, wsobnym procesem twórczym pozwoli lepiej rozpoznać nie tylko materię spektaklu, którego premiera miała miejsce po śmierci jego twórcy, ale również przyjrzeć się metodzie pracy Tadeusza Kantora z zespołem Teatru Cricot 2 i zbadać tryb funkcjonowania tego ostatniego w sytuacji kryzysu.
Wykład będzie także okazją do przyjrzenia się krytyce teatralnej w kontekście twórczości Tadeusza Kantora oraz przyczynkiem do opracowania wyimka z bogatego zasobu recenzji teatralnych zgromadzonych przez Archiwum Cricoteki.
„Płeć w Teatrze Cricot 2”
Magdalena Ujma
25 listopada 2021, godz. 18.00
Wykład opierał się będzie na przeprowadzeniu wstępnego rozpoznania dotyczącego zagadnienia płci w Teatrze Cricot 2. Stanie się próbą zakreślenia dotychczasowego stanu badań, a także wskazania najbardziej obiecujących ich kierunków.
Teatr w sposób szczególny powiązany jest z płcią. W starożytnej Grecji wykluczono zeń kobiety, w epoce nowożytnej gest ten powtórzono w elżbietańskiej Anglii. Klasyczna tradycja teatru tworzonego przez mężczyzn wciąż znajduje się w sercu kanonu dramatycznego. Jednak takie wykluczenie kobiet posiada własny, subwersywny potencjał: płeć w teatrze staje się rolą do odegrania. Dlatego też teatr często wykorzystuje refleksję na ten temat.
Podczas wykładu zostaną poddane analizie wybrane spektakle Teatru Cricot 2, wykraczając poza kontekst, w którym twórca umieścił swoje dzieło. Różnorodne sposoby traktowania płci pojawiające się w teatrze Tadeusza Kantora nie doczekały się bowiem dotąd wnikliwszych badań.
„O obrazach zdwojonych Tadeusza Kantora”
Małgorzata Paluch-Cybulska
16 grudnia 2021, godzina 18.00
Wykład zaprezentuje te dzieła malarskie Tadeusza Kantora, w których odnaleźć można motywy zdwojenia postaci i wychodzenia z obrazu, a przez to pulsowania znaczeń między obecnością i nieobecnością, podobieństwem i zaprzeczeniem.
W figuratywnym malarstwie artysty z lat 80. i w wybranych pracach z lat 70. wątki podwojenia, podobieństwa, odbicia oraz dialogu z figurą przeciwstawną były jednymi z kluczowych strategii autorskich- stosowanych przez Kantora na płaszczyźnie płócien. Przyglądając się obrazom m.in. z późnego cyklu malarskiego artysty „Dalej już nic” przyjrzymy się grze wieloznaczności, sferze automitologizacji i wewnętrznemu związkowi tego, co rozdwojone.