Wszystkie wpisy

Capella Cracoviensis w Cricotece!

Grupa osób ubranych na czarno stojąca na moście. Nad nimi powieszone instalacje na moście.

CAPELLA CRACOVIENSIS chór kameralny i orkiestra to jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej scenie muzyki dawnej. 

Capella wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel Festspiele Halle, Haydn Festspiele Brühl, Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Gośćmi zespołu byli m. in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.

52. Urodziny // Carissimi Uccellini / Giulio Quirici
2 czerwca 2022, godzina 19:00
Bilety: https://www.ebilet.pl/klasyka/koncert/capella-cracoviensis/

Giacomo Carissimi: oratorium Historia Jephte
Marco Uccellini: Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo
Giacomo Carissimi: oratorium Historia Jonae

Antonina Ruda, Magdalena Łukawska, Ilona Szczepańska sopran
Matylda Staśto-Kotuła, Łukasz Dulewicz alt
Piotr Szewczyk, Szczepan Kosior tenor
Przemysław Józef Bałka, Sebastian Szumski bas
Agnieszka Świątkowska Jadwiga Czepielowska skrzypce
Giulio Quirici teorba

Giacomo Carissimi dla oratorium był tym, kim Claudio Monteverdi dla opery — choć nie był pionierem gatunku, stał się autorem jego pierwszego wielkiego rozkwitu. Cieszył się uznaniem współczesnych, odpisy jego partytur szeroko krążyły pośród muzyków w całej Europie, a uczeni teoretycy odwoływali się do jego utworów jako modelu muzyki potrafiącej poruszyć ludzką duszę. Oratoria Carissimiego są niedługie, ich akcja, opowiadająca rozmaite historie zaczerpnięte z Biblii, jest zwarta i dynamiczna. Nie ma w nich popisowych czy refleksyjnych arii, które opóźniałyby postępy fabuły. Rzymski kompozytor był mistrzem dramatycznego recytatywu — ważną rolę przypisywał partii Historicusa, narratora, podobnego Ewangeliście w pasjach Bacha, opowiadającego wydarzenia w trzeciej osobie — oraz chóry. To w nich wspinał się na wyżyny kunsztu, a bogactwo ekspresji w nich zawarte wywierało wrażenie na kompozytorach jeszcze przez dziesiątki lat i stanowiło istotny i żywy wzorzec.

Marco Ucellini był rówieśnikiem Carissimiego, znany jest dzięki swoim wirtuozowskim utworom instrumentalnym, przede wszystkim skrzypcowym, pełnym polotu, melodycznej fantazji, ale też poezji i łagodnej, pogodnej, południowej melancholii.

Grupa muzyków na scenie. Mają na sobie czarne marynarki i koszule, w rękach trzymają skrzypce i smyczki. Na pierwszym planie mężczyzna z ciemnymi okularami dynamicznie podnosi smyczek do góry.

Minione koncerty: 

Schubert Mendelssohn Mahler / Jorge Jimenez
7 kwietnia 2022, godzina 19:00
Bilety: https://www.ebilet.pl/klasyka/koncert/capella-cracoviensis/

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonia na smyczki nr 12 g-moll Grave-Allegro
Franz Schubert*: Ihr Bild D328
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonia na smyczki nr 12 g-moll Adagio
Franz Schubert*: Du bist die Ruh D776
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonia na smyczki nr 12 g-moll Allegro molto
Franz Schubert*: Der Tod und das Mädchen D531
Franz Schubert*: Andante z kwartetu smyczkowego “Der Tod und das Mädchen” nr 14 d-moll
Franz Schubert*: Wer Reitet So Spät – Erlkönig D328
Gustav Mahler: Adagietto z V Symfonii
*aranżacja na orkiestrę smyczkową – Jorge Jimenez

Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach
Jorge Jimenez koncertmistrz
Sebastian Szumski baryton

Muzyka Schuberta miałaby być pełna niebańskich dłużyzn, poczucia tragizmu ludzkiego losu i tkliwej melancholii, Mendelssohna zaś pełna optymizmu, pogody i migotliwych „czarodziejskich” współbrzmień. Tyle mówi nam stereotyp. Niemniej twórczość pierwszego nie ogranicza się przecież do „Podróży zimowej”, drugiego zaś do „Snu nocy letniej” i symfonii „Włoskiej”. Obu kompozytorów w sensie estetycznym i duchowym łączy bardzo dużo. Zaledwie pół pokolenia młodszy od Schuberta Mendelssohn wiele zaczerpnął z twórczości starszego kolegi — a znał ją dobrze. Ich życiorysy nie mogły tymczasem bardziej się różnić. Franz Schubert był synem nauczyciela z wiedeńskich przedmieść, a cała jego (skromna) kariera mozolnym pięciem się wzwyż. Nim jednak zdołał zdobyć szczyty, drogę przerwała mu przedwczesna śmierć. Nie doczekał się za życia publicznego wykonania żadnej ze swoich symfonii ani oper. Był współczesnym znany jako autor pieśni, ale jego sława i w tym wymiarze była raczej lokalna. Utwory, które napisał do tekstów Goethego posłał wielkiemu poecie do Weimaru, ale nigdy nie doczekał się odpowiedzi. Felix Mendelssohn tymczasem cieszył się żywą sympatią autora „Fausta”, urodził się w zamożnej rodzinie, jego ojciec był bankierem, dziadek, Moses, słynnym filozofem, babka, miłośniczka Bacha, podarowała mu na urodziny kopię partytury nieznanej wówczas Pasji wg św. Mateusza. Był cudownym dzieckiem, fetowanym wirtuozem, twórcą uznanym nie tylko we własnym kraju. Wielką karierę miał w Anglii, królowa Wiktoria i książę Albert śpiewali przed nim jego własne pieśni. Schubert nie przestawał walczyć z przeciwnościami, Mendelssohn zdawał się stworzony dla sukcesu. Ale pomógł też odnieść pośmiertny tryumf autorowi „Małgorzaty przy kołowrotku” — wraz z Schumannem walnie przyczynił się do wskrzeszenia orkiestrowego arcydzieła Schuberta: Wielkiej Symfonii C-dur. Hiszpański skrzypek Jorge Jiménez dołączył do programu ich utworów fragment V symfonii wielkiego spadkobiercy romantycznej tradycji, Gustava Mahlera, a mianowicie jego słynne Adagietto, najbardziej liryczną i subtelną kartę w całej symfonicznej twórczości kompozytora.

 

Telemann / Bach kantata 182 / Carles Valles
17 marca 2022, godzina 19:00

Georg Philipp Telemann: Koncert na flet prosty, smyczki & continuo F-dur
Johann Sebastian Bach: Kantata BWV 182
Georg Philipp Telemann: Koncert na flet traverso, flet prosty, smyczki & continuo e-moll

Carles Valles flet prosty
Michalina Bienkiewicz sopran
Matylda Staśto-Kotuła alt
Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski bas
Marta Gawlas flet traverso
Agnieszka Świątkowska koncertmistrz
Zofia Wojniakiewicz Maciej Czepielowski Seojin Kim Beata Nawrocka Jadwiga Czepielowska Tomasz Góra Agnieszka Krawczyk skrzypce
Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski altówka
Konrad Górka wiolonczela
Michał Bąk kontrabas
Aleksander Mocek klawesyn

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu