Lata 40.
Śmierć Fauna – Tytus Czyżewski
reżyseria – Władysław Józef Dobrowolski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Ekier, wykonanie – zespół kameralny pod kierunkiem Adama Riegera
kierownictwo artystyczne – Władysław Józef Dobrowolski
premiera – 7 VI 1945 (Kawiarnia Plastyków, Kraków)
Teatr Plastyków, Kraków
(w wykonaniu zespołu słuchaczy lektoratu wymowy Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie)
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
![Scena ze sztuki "Dzień jego powrotu", fot. K. Burzyński](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/67.gif)
Scena ze sztuki „Dzień jego powrotu”, fot. K. Burzyński
Dzień jego powrotu – Zofia Nałkowska
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 17 VI 1945
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
![6 projektów kostiumów do sztuki "Cyd", 1945, Cricoteka](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/68.gif)
6 projektów kostiumów do sztuki „Cyd”, 1945, Cricoteka
Cyd – Pierre Corneille, przekład Stanisław Wyspiański
reżyseria i inscenizacja – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Maklakiewicz
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 25 VII 1945 (dziedziniec dawnej Biblioteki Jagiellońskiej, ul. Św. Anny 6, Kraków)
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
![Projekt scenograficzny do sztuki "Niegodzien i godni", 1945, własność prywatna](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/69.gif)
Projekt scenograficzny do sztuki „Niegodzien i godni”, 1945, własność prywatna
Niegodzien i godni * – Józef Czechowicz
reżyseria – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka i wykonanie – Janina Garścia-Gresselowa
kierownictwo artystyczne – Zofia Karasiówna
premiera – 2 VIII 1945
Teatr Akademicki, Rotunda, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
![Projekt scenograficzny do sztuki "Powrót Odysa", 1945, własność prywatna](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/70.gif)
Projekt scenograficzny do sztuki „Powrót Odysa”, 1945, własność prywatna
Powrót Odysa – Stanisław Wyspiański **
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Janina Garścia-Gresselowa
układ taneczny – Irena Michalczyk
kierownictwo artystyczne Studia Aktorskiego – Jerzy Ronard Bujański
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 5 VIII 1945 Stary Teatr, Studio Aktorskie, Kraków (z cyklu: Pokazy Studio „Stary Teatr”)
![Projekt scenograficzny do sztuki "Przejrzały oczy nasze", 1945, własność prywatna](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/71.gif)
Projekt scenograficzny do sztuki „Przejrzały oczy nasze”, 1945, własność prywatna
Przejrzały oczy nasze (Ziemia oskarża) – Wanda Karczewska
opracowanie sceniczne – Józef Karbowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz
kierownictwo literackie – Adam Polewka
kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 30 X 1945
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków
* Spektakl funkcjonuje również nieoficjalnie pod tytułem, nadanym przez Tadeusza Kantora: Misterium w tramwaju – w nawiązaniu do miejsca akcji moralitety Czechowicza, która dzieje się w tramwaju.
** Realizacja w Studio Aktorskim Starego Teatru jest drugą wersją spektaklu, wystawionego pierwotnie przez Tadeusza Kantora w Podziemnym Teatrze Niezależnym w Krakowie, premiera 21 VI 1944.
![Projekt scenograficzny do sztuki "Karykatury", 1946, Muzeum Chełmskie w Chełmie](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/72.gif)
Projekt scenograficzny do sztuki „Karykatury”, 1946, Muzeum Chełmskie w Chełmie
Karykatury – Jan August Kisielewski
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Jerzy Ronard Bujański
premiera – [17 XI 1945] (gościnna sala obecnego Teatru Groteska, Kraków)
Międzyorganizacyjny Teatr Robotniczy im. Ignacego Fika, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
!["Gabinet Dyrektora, I akt", projekt scenograficzny do sztuki "Dwa teatry", 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/73.gif)
„Gabinet Dyrektora, I akt”, projekt scenograficzny do sztuki „Dwa teatry”, 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Dwa teatry – Jerzy Szaniawski
reżyseria – Irena Grywińska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Alojzy Kluczniok, solo skrzypcowe w wykonaniu Niny Stokowskiej
kierownictwo artystyczne – Karol Adwentowicz
kierownictwo literackie – Halina Bojarska
premiera – 24 II 1946
Teatr Powszechny im. Żołnierza Polskiego, Kraków
![Projekt scenograficzny do sztuki "Portret generała", 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/74.gif)
Projekt scenograficzny do sztuki „Portret generała”, 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Portret generała – Juliusz Wirski
reżyseria – Karol Frycz
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz
kierownictwo literackie – Adam Polewka
kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 12 IV 1946
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków
![Plan scenografii z Teki projektów dekoracji i kostiumów do baletu "Swantewit", 1948, Muzeum Narodowe w Poznaniu](https://cricoteka.pl/wp-content/uploads/2017/10/75.gif)
Plan scenografii z Teki projektów dekoracji i kostiumów do baletu „Swantewit”, 1948, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Swantewit (balet) – Piotr Perkowski
reżyseria i choreografia – Jerzy Kapliński
scenografia i kostiumy – Andrzej Stopka
projekty scenograficzne przygotowane 10 IV 1948 na konkurs Teatru Wielkiego w Poznaniu (nie zrealizowane) – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne i muzyczne – Zygmunt Latoszewski
premiera – 19 VI 1948
Teatr Wielki, Opera Narodowa, Poznań
Niech się zbudzi Drwal [Drwal] – Pablo Neruda, przekład Z. A. Pijanowski
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor, Maria Jarema
premiera – [26] VI 1949 (dziedziniec Pałacu pod Baranami, Kraków)
Wojewódzki Dom Kultury Związków Zawodowych*, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
* W latach 1949-1950 Tadeusz Kantor współpracował z Wojewódzkim Domem Kultury Związków Zawodowych w Krakowie, prowadząc jako „instruktor zespołu recytacyjno-świetlicowego” tamtejszy Zespół Robotniczy.