Lata 40.
Śmierć Fauna – Tytus Czyżewski
reżyseria – Władysław Józef Dobrowolski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Ekier, wykonanie – zespół kameralny pod kierunkiem Adama Riegera
kierownictwo artystyczne – Władysław Józef Dobrowolski
premiera – 7 VI 1945 (Kawiarnia Plastyków, Kraków)
Teatr Plastyków, Kraków
(w wykonaniu zespołu słuchaczy lektoratu wymowy Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie)
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
Dzień jego powrotu – Zofia Nałkowska
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 17 VI 1945
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Cyd – Pierre Corneille, przekład Stanisław Wyspiański
reżyseria i inscenizacja – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Maklakiewicz
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 25 VII 1945 (dziedziniec dawnej Biblioteki Jagiellońskiej, ul. Św. Anny 6, Kraków)
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Niegodzien i godni * – Józef Czechowicz
reżyseria – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka i wykonanie – Janina Garścia-Gresselowa
kierownictwo artystyczne – Zofia Karasiówna
premiera – 2 VIII 1945
Teatr Akademicki, Rotunda, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
Powrót Odysa – Stanisław Wyspiański **
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Janina Garścia-Gresselowa
układ taneczny – Irena Michalczyk
kierownictwo artystyczne Studia Aktorskiego – Jerzy Ronard Bujański
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko
kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 5 VIII 1945 Stary Teatr, Studio Aktorskie, Kraków (z cyklu: Pokazy Studio „Stary Teatr”)
Przejrzały oczy nasze (Ziemia oskarża) – Wanda Karczewska
opracowanie sceniczne – Józef Karbowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz
kierownictwo literackie – Adam Polewka
kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 30 X 1945
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków
* Spektakl funkcjonuje również nieoficjalnie pod tytułem, nadanym przez Tadeusza Kantora: Misterium w tramwaju – w nawiązaniu do miejsca akcji moralitety Czechowicza, która dzieje się w tramwaju.
** Realizacja w Studio Aktorskim Starego Teatru jest drugą wersją spektaklu, wystawionego pierwotnie przez Tadeusza Kantora w Podziemnym Teatrze Niezależnym w Krakowie, premiera 21 VI 1944.
Karykatury – Jan August Kisielewski
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Jerzy Ronard Bujański
premiera – [17 XI 1945] (gościnna sala obecnego Teatru Groteska, Kraków)
Międzyorganizacyjny Teatr Robotniczy im. Ignacego Fika, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
Dwa teatry – Jerzy Szaniawski
reżyseria – Irena Grywińska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Alojzy Kluczniok, solo skrzypcowe w wykonaniu Niny Stokowskiej
kierownictwo artystyczne – Karol Adwentowicz
kierownictwo literackie – Halina Bojarska
premiera – 24 II 1946
Teatr Powszechny im. Żołnierza Polskiego, Kraków
Portret generała – Juliusz Wirski
reżyseria – Karol Frycz
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz
kierownictwo literackie – Adam Polewka
kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 12 IV 1946
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków
Swantewit (balet) – Piotr Perkowski
reżyseria i choreografia – Jerzy Kapliński
scenografia i kostiumy – Andrzej Stopka
projekty scenograficzne przygotowane 10 IV 1948 na konkurs Teatru Wielkiego w Poznaniu (nie zrealizowane) – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne i muzyczne – Zygmunt Latoszewski
premiera – 19 VI 1948
Teatr Wielki, Opera Narodowa, Poznań
Niech się zbudzi Drwal [Drwal] – Pablo Neruda, przekład Z. A. Pijanowski
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor, Maria Jarema
premiera – [26] VI 1949 (dziedziniec Pałacu pod Baranami, Kraków)
Wojewódzki Dom Kultury Związków Zawodowych*, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
* W latach 1949-1950 Tadeusz Kantor współpracował z Wojewódzkim Domem Kultury Związków Zawodowych w Krakowie, prowadząc jako „instruktor zespołu recytacyjno-świetlicowego” tamtejszy Zespół Robotniczy.