TEATR NIEZALEŻNY
Eseje teoretyczne
CREDO
(…)
„TAK ZWANE DEKORACJE
Jeśli rezygnujemy z dekoracji tradycyjnych, to nie z przyczyn formalnych.
Są ważniejsze powody.
Miejsce zajmują formy, które wyrażą
b u d o w ę a k c j i
j e j b i e g, d y n a m i k ę, k o n f l i k t y,
w z n o s z e n i e s i ę, r o z w ó j,
p u n k t y k u l m i n a c y j n e,
które stworzą n a p i ę c i a,
zaangażują aktora, wejdą z nim w dramatyczne
kontakty.
„schody wiodą donikąd”
są formą w z n o s z e n i a s i ę i o p a d a n i a. (…)”
(Tadeusz Kantor Metamorfozy. Teksty o latach 1938 – 1974, wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz, Cricoteka, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, s. 70)