Wszystkie wpisy

Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje #2

18 czerwca, w niedzielę, o godz. 19:00 zapraszamy na koncert Spółdzielni Muzycznej współorganizowany przez Cricotekę.
Czerwcowe Interakcje przeniosą Was i nas na różne sposoby bliżej natury, w przestrzenie dźwięku immanentnego. Chcemy zwrócić się w kierunku bogactwa dźwięku w samej naturze jego generowania, trwania i rozchodzenia w przestrzeni, dźwięku bliskiego nam, lub takiego, w którym możemy się rozsiąść. Chociaż w propozycjach, które dla Was mamy, pojawia się zasób niekonwencjonalnego instrumentarium, to właściwością obecności obiektów, częściowego odejścia od „tradycyjnych nam” instrumentów i rozszerzenia technik wykonawczych przynależnych tym artefaktom będzie bardziej kreowanie szczególnych krajobrazów dźwiękowych – iluzorycznych lub imitujących – niż wizualna osobliwość użytkowanych sprzętów.


Najpierw ukojenie – RÓ. W muzyce Anny Thorvaldsdottir, z absolutnym spokojem zmierzymy czas, zauważymy drobne zmiany. W masie dźwiękowej poszukamy gęstości i tego, jak różne płaszczyzny barw zderzają się, łączą i ewoluują w misterne tekstury. Jej muzyka dotyczy przestrzeni, w której tworzą się małe światy dla ucha. W światach tych można zamieszkać. Później – bliżej ciała. W hyperoxic Malin Bång rozważa tlen jako ludzką niezbędność i istotę instrumentu dętego, bada różne sposoby przepuszczania powietrza. Poza człowiekiem, poza instrumentem, istnieje wiele przedmiotów, które wykorzystują powietrze do swoich podstawowych funkcji, a które mogą rzucić wyzwanie fletowi basowemu. W materii dźwiękowej skupimy się na powietrzu w trzech jego postaciach: komunikatywnej, gdy używamy go do mówienia i szeptania; organicznej, gdy doświadczamy go jako oddychanie lub wiatr, a wreszcie mechanicznej – powietrze używane w narzędziach i maszynach. Te trzy prototypy wygenerują nie tylko wielość barw, ale różne charaktery gestów i relacji między instrumentalistkami – stopniowe przejście od komunikacji, przez organiczność do mechaniczności. Konkludując – odpłyniemy. Black Horizon to powoli przekształcające się desenie, które eksplorują rezonanse. Rezonanse te wytwarzają rodzaj sztucznej przestrzeni akustycznej, która zmienia się nieprzerwanie, ale w której podróżować będziemy do faktycznie istniejących, choć odległych – i w pośredniej formie, bo poprzez gitary, wprowadzanych do sfery dźwiękowej utworu – przestrzeni pustynnych Kalifornii, rzekomo opustoszałych. Gitary w rękach nie-gitarzystów staną się medium, akustycznymi modelami krajobrazu o szczególnej charakterystyce dźwiękowej.
PROGRAM
Anna Thorvaldsdottir RÓ na zespół (2013) 11’
Malin Bång Hyperoxic wersja II na flet basowy, leżącą gitarę/obiekty i kolejne obiekty (2011) 10’
Marko Ciciliani Black Horizon na dwie leżące gitary elektryczne i 4 wykonawców (2009) 21’
ROZMOWA
Paweł Romańczuk i Aleksander Wnuk
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA
Małgorzata Mikulska, flet
Tomasz Sowa, klarnet/gitara elektryczna
Krzysztof Guńka, gitara elektryczna
Aleksander Wnuk, perkusja/gitara elektryczna
Aleksandra Płaczek, fortepian (gościnnie)
Barbara Mglej, skrzypce/gitara/obiekty
Paulina Woś, skrzypce/obiekty
Jan Czyżewski, altówka (gościnnie)
Jakub Gucik, wiolonczela/gitara elektryczna

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
2
    Twój koszyk
    Okładka ze zdjęciem Tadeusza Kantora
    Lekcje mediolańskie
    2 X 20,00  = 40,00