Kampania otwarcia nowej Cricoteki

 

 

Od 1 sierpnia 2014 roku rusza niestandardowa kampania outdoroowa promująca otwarcie nowej siedziby Cricoteki. Billboardy zapowiadają to ważne dla kultury Polskiej wydarzenie w kilku miastach w Polsce: Krakowie, Warszawie, Wrocławiu oraz na Górnym Śląsku. Po raz pierwszy w swojej ponad trzydziestoletniej historii, Cricoteka będzie wykorzystywała szeroki wachlarz narzędzi promocyjnych. Specjalnie dla nowej siedziby stworzony został nowy system komunikacji wizualnej, zaś kreacja kampanii opiera się na przewrotnej interpretacji tytułu jednego ze spektakli Tadeusza Kantora Nigdy tu już nie powrócę. Tak jak nowy program Cricoteki, z jednej strony kampania nawiązuje do sztuki artysty z drugiej jednak, stawia prowokacyjne pytanie o to gdzie, czy, kto i kiedy nigdy już nie powróci.

Premiera tytułowego spektaklu odbyła się 23 czerwca 1988 roku w Piccolo Teatro Studio w Mediolanie. Był to najbardziej osobisty ze spektakli Kantora, to też pierwszy ze spektakli, w których sam Kantor występował jako postać sceniczna. Do Kantora-aktora jak na polskich „Zaduszkach” wracają wspomnienia, postaci i przedmioty z poprzednich spektakli m. in.: Kurki Wodnej (1967), Nadobniś i koczkodanów (1973), Gdzie są niegdysiejsze śniegi (1979), Wielopola, Wielopola (1980) i Niech sczezną artyści (1985). Można pokusić się o stwierdzenie, że dzięki tym powrotom, artysta w symboliczny sposób buduje na scenie swoje Muzeum.

Sam tytuł spektaklu był odbierany na Zachodzie jako rodzaj złorzeczenia skierowanego do kraju rodzinnego, jako rodzaj odwetu przeciwko polskim biurokratom, którzy jakoby zapomnieli o jego [Kantora] istnieniu. Kantor pytany przez dziennikarzy odpowiadał, że miejscem deklarowanego nie-powrotu jest przede wszystkim Kraków, moje miasto.

Mimo to, a może właśnie dlatego w Krakowie powstała nowa Cricoteka i zrealizowany został postulat samego artysty dotyczący stworzenia miejsca na żywe wydarzenie artystyczne.

W spektaklu Nigdy już tu nie powrócę, Kantor opuszczał scenę jako ostatni – jedyny bohater, czy jak sam o sobie pisał: ofiara w rytuale Niemożliwego Powrotu. Nowa Cricoteka podejmuje się trudnego zadania przywrócenia twórczości artysty szerokiemu odbiorcy, tak aby zgodnie z marzeniem Kantora, jego sztuka nie uległa zapomnieniu.

*Cytaty pochodzą z książki Krzysztofa Pleśniarowicza, Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997

 

Projekt i kreacja kampanii otwarcia nowej siedziby Cricoteki – Agencja Reklamowa Opus B

Cricoteka – instytucja kultury Województwa Małopolskiego

Projekt „Budowa Muzeum Tadeusza Kantora oraz siedziby Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – CRICOTEKA” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz budżetu Województwa Małopolskiego.

SponsorzyOpus BFarmonaInstytut Adama Mickiewicza

Partnerzy projektuKsięgarnie Matras18. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie

Patronat medialnyPAPTVP Kultura, TVP KrakówDwójka PRRadio KrakówStröerTygodnik PowszechnyKarnetArchitektura i BiznesOnet.plO.plTelewizja MGazeta Wyborcza

 

 

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu