Zapraszamy na wykład dr Joanny Szymajdy pt. „Przestrzeń jako doświadczenie choreograficzne”, organizowany w ramach programu prezentacji tańca „Rollercoaster”! Podczas wykładu przedstawione zostaną różnorodne strategie uwidaczniania przestrzeni w ramach praktyk choreograficznych.
„Tańczyć to czynić przestrzeń widoczną” – Dominique Dupuy
Otwarta przestrzeń czy przestrzeń miejska jawi się a priori jako doświadczenie choreograficzne. Tancerz/ka wprowadza swoje ciało w środek anonimowej masy ludzkiej. Choreograf/ka przenosi swój wzrok z kadrów sali teatralnej w przestrzeń widzianą jako „ciało społeczne” i jego różne konfiguracje.
Ciało w przestrzeni miejskiej nie jest bynajmniej odkryciem ostatnich czasów, to przywołanie lat 50. w Kalifornii (Anna Halprin i jej akcje uliczne, w parkach, w muzeach) czy lat 60. i 70., gdy w Nowym Jorku tancerze Trishy Brown okupowali ławki i trawniki w parkach, biegali po dachach loftów i chodzili po ścianach wieżowców.
Dziś już nie tylko przestrzenie miejskie i postinudstrialne, plaże i parki ale i prywatne miejsca stają się przedmiotem eksploracji artystów, mierzących je z perspektywy antropocentrycznej. Pokoje hotelowe, biurowce, kluby, dancingi, wreszcie prywatne mieszkania – każda z tych przestrzeni może stać się miejscem działania współczesnej choreografki/a. Projekty site specific biorą pod uwagę przede wszystkim specyfikę danego miejsca, do niego przystosowując schemat działań. Czynią z przestrzeni miejsce, nadając miejskim aglomeracjom wymiar pełnego doświadczenia socjologicznego. Z drugiej strony, możliwe jest także przejmowanie przez choreografów/ki wypracowanych w miejskich przestrzeniach idei ruchu, jak hip-hop czy parkour i włączanie ich w kadry teatralnych spektakli.
Kuratorzy programu / Curators: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
Organizatorzy / Organizers: Cricoteka, Krakowski Teatr Tańca
Zespół realizujący projekt / Project Team: Mariusz Gąsior, Małgorzata Kmita – Fugiel, Józef Legierski, Magdalena Link-Lenczowska, Zofia Mikołajska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Anna Rejowska, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Weronika Wawryk, Natalia Zarzecka, Izabela Zawadzka
Identyfikacja graficzna / Graphic design: Wojciech Kołek
Patroni medialni / Media Patrons: Didaskalia Gazeta Teatralna, Gazeta Wyborcza Radio Kraków Radio Kraków Kultura
Wsparcie medialne / Media Support: taniecPOLSKA.pl
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Project co-financed by the City of Krakow.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Cultural Promotion Fund – a state purpose fund.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Cultural Promotion Fund within the framework of the “Dance” programme implemented by the National Institute of Music and Dance
Projekt realizowany w ramach programu Beyond Fronta: Bridging Periphery finansowanego ze środków Kreatywna Europa (2023-2026) tworzonego przez partnerów: Krakowski Teatr Tańca, Közép-Európa Táncszínház / Central Europe Dance Theatre, Bunker, Croatian Institute for Movement and Dance – Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP, M STUDIO, Moira Cultural and Youth Association oraz Vitlycke – Centre for Performing Arts
The project is organized within the framework of the Beyond Front@: Bridging Periphery programme financed by the Creative Europe program (2023-2026) and organized by Krakow Dance Theatre – Krakowski Teatr Tańca, Közép-Európa Táncszínház – Central Europe Dance Theatre, Bunker, Croatian Institute for Movement and Dance – Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP, M Studio and Moira Cultural and Youth Association, Vitlycke – Centre for Performing Arts.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji
Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Funded by EU funds. The views and opinions expressed are solely those of the author(s) and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Executive Agency for Education and Culture (EACEA). Neither the European Union nor the EACEA is responsible for them.