Mitoraj versus Kantor. Wykład z cyklu: Dalej już nic
czwartek, 17.10.2024
Wykłady z cyklu „Dalej już nic? Interpretacje i reinterpretacje twórczości Tadeusza Kantora” to okazja do rozmowy o twórczości Tadeusza Kantora. Wykłady mają za zadanie poszerzyć perspektywy postrzegania dzieł twórcy teatru Cricot 2. Zapraszamy do wysłuchania specjalistów, którzy interpretują, reinterpretują i prezentują niezbadane dotąd konteksty i nowe, nieanalizowane tematy.
Temat: Mitoraj versus Kantor
Prowadząca: Małgorzata Paluch-Cybulska
Tadeusz Kantor i Igor Mitoraj to dwaj wybitni polscy artyści XX wieku, którzy odnieśli ogromny sukces na arenie międzynarodowej, wytyczając trwałe kanony sztuki i konstruując autonomiczny, odrębny język wyrazu. Ich relacje nigdy nie były przedmiotem pogłębionych badań, tworzona przez nich sztuka w pierwszym oglądzie nie jest jawnie sobie pokrewna. Dopiero uważna lektura biografii artystów i pogłębiona analiza ich dzieł pozwala na rozpoznanie wachlarza cech wspólnych, podobnych determinantów dla tworzenia, tożsamej koncepcji sztuki, czerpiącej bardzo silnie z nich samych. Kantor był dla Mitoraja kluczowym punktem zwrotnym w jego artystycznej ewolucji. Mitoraj był najwybitniejszym uczniem Kantora, którego talent i możliwość zdobycia światowego uznania zostały przez Mistrza natychmiast dostrzeżone. Małgorzata Paluch-Cybulska w swoim odczycie prześledzi studia Mitoraja na krakowskiej ASP, podobieństwo losów obu artystów oraz tożsame koncepcje artystyczne oscylujące wokół pojęć takich jak: melancholia, opakowanie, czy autoprezentacja.
Małgorzata Paluch-Cybulska – historyk sztuki, Kierownik Muzeum Tadeusza Kantora w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, doktorant w Instytucie Historii Sztuki UJ. Monografista twórczości Tadeusza, kurator wystaw i autor projektów badawczych. Zajmuje się sztukami wizualnymi Kantora.