Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal

Cykl wystaw sztuki współczesnej artystów międzynarodowych odnoszący się do dziedzictwa kultury Małopolski” to kilkuletni projekt Biura Wystaw Artystycznych w Tarnowie eksplorujący wybrane wątki historii Tarnowa na obszarze sztuki współczesnej.

Pałacyk Strzelecki – nowa siedziba BWA w Tarnowie zainaugurowana wystawą „Jak się staje, kim się jest” inspirowaną tarnowskimi latami młodości Tadeusza Kantora, 2013, fot. Grzegorz Powroźnik

Jego początkiem był „Tarnów. 1000 lat nowoczesności” (kurator: Dawid Radziszewski, 2010-2011), który odkrywał modernistyczną historię Mościc – dzielnicy Tarnowa założonej w dwudziestoleciu międzywojennym.

„Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” to cztery międzynarodowe wystawy, z których każda ma swój temat przewodni – swoją historyczną inspirację wokół której przygotowane zostały obszerne projekty sztuki współczesnej.

Tarnowska młodość Tadeusza Kantora była inspiracją pierwszej wystawy „Jak się staje, kim się jest” (kuratorki: Agnieszka Pindera i Marika Zamojska, 2013). Na wystawie pokazany został m.in. pejzaż „Ogród Strzelecki” z kolekcji Cricoteki, uznawany za najstarsze sygnowane dzieło Kantora. Obraz przedstawia Park Strzelecki, w którym mieści się nowa siedziba tarnowskiego BWA. Częścią wystawy były spacery tarnowskimi śladami Kantora.

Wystawa „Róża jest różą” (kuratorki: Ewa Łączyńska-Widz i Jadwiga Sawicka, 2013) odnosiła się do fenomenu Zalipia – nieodległej od Tarnowa miejscowości zwanej „malowaną wsią”.

Projekt „Tajsa” (kuratorki: Katarzyna Roj i Joanna Synowiec, 2014) dedykowany był romskiej społeczności.

 

Prace Tadeusza Kantora na wystawie „Jak się staje, kim się jest”, w oprawie duetu Vasil Artamonov&Alexey Kluykov, BWA w Tarnowie, 2013, fot. Grzegorz Powroźnik

 

Cały cykl zamyka wystawa „Byliśmy” (kuratorki: Dorota Krakowska i Anna Bujnowska, 2014) poświęcona przedwojennemu żydowskiemu Tarnowowi. Na wystawie trwającej od 11 czerwca do 24 sierpnia 2014 roku zobaczymy prace takich artystów, jak: Kinga Bielec, Marek Chlanda, Ulrike Grossarth, Assaf Gruber, Stefania Gurdowa, Tadeusz Kantor, William Kentridge, Wilhelm Sasnal, Ireneusz Socha, Wiola Sowa & Dorota Krakowska, Wojciech Wilczyk.

„Umarła klasa” Tadeusza Kantora prezentowana na tej wystawie przypominać będzie tarnowski i żydowski rodowód tego dzieła.

Tadeusz Kantor, „Dzieci w ławkach z Umarłej klasy”, 1989, fot. Jacek Kubiena, praca prezentowana na wystawie „Byliśmy”, BWA w Tarnowie, 11.06-24.08.2014

W odniesieniu do projektu „Czego oczy nie widzą”, BWA w Tarnowie zamierza włączyć się w Rok Kantora, zapraszając do miasta, w którym dorastał Tadeusz Kantor i w którym podjął decyzję, że zamierza zostać artystą.

Każdej z wystaw „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal” towarzyszy obszerna polsko-angielska publikacja.

Projekt „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal. Cykl wystaw sztuki współczesnej artystów międzynarodowych odnoszący się do dziedzictwa kultury Małopolski” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Budżetu Państwa w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz Miasto Tarnów.

 

Organizator:
Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie
Instytucja Kultury Miasta Tarnowa
ul. Słowackiego 1, 33-100 Tarnów
t./f. + 48 14 6888820
www.bwa.tarnow.pl

 

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu