PAIN GAME (second station) marii Lemperk to okołoperformatywna wystawa zbudowana na kanwie kolejnej odsłony realizowanego od 2023 roku, partycypacyjnego, procesualnego, podróżującego projektu oraz jego dokumentacji. Rozpoczęty we współpracy z Łukaszem Trzcińskim i D. Kowalikiem projekt zaprasza widzów i widzki do wspólnej z artystką eksploracji przestrzeni bólu. W wersji przygotowanej dla Cricoteki Lemperk odnosi się zarówno do doświadczeń wywołanych przez nieustannie powtarzający się tumult historii, polityki i wojny, jak i tych zapisanych w ciele. Robi to z wykorzystaniem ciała, drewnianego stołu, gipsowych odlewów zbrojonych włosami, czarnych ścian Galerii Szatnia, harsh noisowych dźwięków oraz fotografii wykonanych w rodzinnej Odesie.
Wernisaż: 3 lipca (środa), 19.00
4 lipca – 1 września 2024 r.
Program wystaw Cloakroom
Kurator: Kamil Kuitkowski
Działanie Lemperk poprzedzi kilkudniowa praca bezpośrednio w przestrzeni Galerii Szatnia, w której za pomocą gipsu i włosów – własnych oraz pochodzących od osób jej bliskich – wykona gipsowe kopie przedmiotów utraconych przez jej rodzinę podczas kilkukrotnych ewakuacji z Odesy. W trakcie trwania wystawy PAIN GAME (second station) jej przestrzeń posłuży jako miejsce mapowania przemocy instytucjonalnej i działań z osobami pracowniczymi Cricoteki.
PAIN GAME (second station) w Cricotece dodatkowo jest też grą z samą instytucją stworzoną przez Tadeusza Kantora, u którego wątki bólu, traumy i pamięci są obecne właściwie w całej twórczości. Artystka, działając z wytworzonymi przez siebie obiektami-powidokami, bardziej niż z samym Kantorem, wchodzi w dialog z tym, co po nim pozostało – murami instytucji, jej gośćmi i gościniami oraz osobami tam pracującymi.
mariia Lemperk (Mytrofanova) – pochodząca z Odesy intermedialna artystka, performerka i jedna trzecia BREASTMILK trio. Uczestniczyła w DAAD Berliner Künstlerprogramm, współtworzyła dokument Salzburg Statement on Supporting Artists on the Front Line – Diffusion Strategy. Brała udział w Performance Platform w Lublinie, była rezydentką Schiesslhaus AiR w Kollnburg w Bawarii i Domu Utopii/Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, performowała m.in. w Silent Green w ramach UFF Berlin, Goethe Institut w Krakowie i Habibi kiosk, Münchner Kammerspiele w Monachium.; gra w filmie ukraińskiej artystki AntiGonna i prowadzi PAIN GAME projekt. W swojej praktyce artystycznej mariia skupia się na interdyscyplinarnych projektach opartych na researchu. Jej najnowsze prace skupiają się na tematach przemocy seksualnej i ginekologicznej, prawach kobiet oraz obecności ciała kobiety we współczesnym kontekście politycznym i kulturowym, służą też możliwości przepracowywania traumy i żałoby – zarówno przez artystkę jak i widzów i widzki. Mieszka i pracuje pomiędzy Krakowem i Berlinem.
Pod poniższym linkiem znajdują się materiały: informacje prasowe, zdjęcia i grafiki – Pakiet dla mediów PAIN GAME (second station)
Cloakroom 2024
Rozpoczęty w 2021 program wystaw Cloakroom opiera się na rozpoznaniu i kuratorskim badaniu we współczesnych sztukach wizualnych tematycznych związków z twórczością i / lub postacią Tadeusza Kantora. Program jest też okazją do żywej artystycznej dyskusji z ideą muzeów (zwłaszcza tych dedykowanych jednemu artyście), zmaskulinizowaną historią sztuki oraz polem dla krytyki instytucjonalnej, rozpracowującej zarówno postaci „wielkich twórców”, jak i formy przemocy w produkowaniu kultury.
Wybór tematów i konkretnych artystów/artystek bazuje na przeplatających się, wzajemnie uzupełniających i dialogujących z sobą strategiach: stawianiu na nowe nazwiska, które odświeżają i dynamizują artystyczną rzeczywistość, jak osoby artystyczne o już ugruntowanej pozycji. Pozwala to wypracować nowe płaszczyzny międzytwórvzych i międzypokoleniowych dialogów oraz szerszy obraz obecności Kantora w sztukach wizualnych.
Wystawa Pain Game (second station) marii Lemperk (mariia Lemperk & Łukasz Trzciński, D. Kowalik) rozpoczyna tegoroczną edycję Cloakroomu. Natomiast na październik zaplanowana została wystawa Ali Savashevich.
Tegoroczna edycja jeszcze mocniej skupia się na głosie kobiet – tak istotnym w kontekście instytucji założonej przez mężczyznę. Zaproszone w tym roku artystki aktualizują głos na temat „wiecznego powrotu” historii. Zarówno mariia Mytrofanova (obecnie Lemperk), jak i Ala Savasevich są artystkami działającymi na styku dwóch kultur oraz dwóch doświadczeń wojny i totalitaryzmu.
___________________
Autor i kurator programu Cloakroom 2024: Kamil Kuitkowski
Identyfikacja graficzna: Agata Biskup
Współpraca: Wiktor Bury, Mariusz Gąsior, Agata Klakla, Anna Lejtkowska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Agnieszka Oprządek, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Michał Warmusz, Natalia Zarzecka
Promocja: Małgorzata Kmita-Fugiel, Zofia Mikołajska
Wsparcie: Fundacja Imago Mundi
Patroni medialni: Magazyn Szum, Restart, Notes Na 6 Tygodni
W sprawie pomocy w realizowaniu materiału dot. wystawy PAIN GAME (second station) mariia Lemperk & Lukasz Trzciński, D. Kowalik oraz pytań do wystawy zapraszamy do kontaktu z promocją Cricoteki:
Małgorzata Kmita-Fugiel: kmita@cricoteka.pl
Zofia Mikołajska: mikolajska@cricoteka.pl
Tel. 12 422 77 70 wew. 116