Publikacje edukacyjne
Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami edukacyjnymi, które przygotowaliśmy w ramach projektów edukacyjnych Cricoteki. Po kliknięciu w okładkę, pobierzesz bezpłatny PDF.
2022
Wystawa jako przestrzeń współtworzenia i doświadczania
“Przestrzeń osobista” to projekt – interwencja, mający na celu przełamanie obecnego modelu poprzez eksplorację nowego podejścia stawiającego w centrum pracę zespołową, proces, współtworzenie i doświadczenie oraz dążącego do zatarcia granic między twórcą i odbiorcą. Taki model rodzi wiele wyzwań i wiele elementów projektu moglibyśmy zrobić inaczej, lepiej. Realizacja projektu dała nam jednak nie tylko możliwość przetestowania nowego dla zespołu sposobu tworzenia wystawy, ale także była okazją do zastanowienia się nad zmianami jakie obecnie zachodzą w instytucjach kultury w Polsce i na świecie, przyjrzenia się sobie i temu co się zmienia w naszym myśleniu, a także uświadomienia sobie potrzeby poszukiwania nowych rozwiązań, nowych sposobów tworzenia działań i myślenia o pracy w instytucji kultury. Na etapie ewaluacji próbowaliśmy zrozumieć, co tak naprawdę się w nas i w instytucji zmieniło i co udało nam się stworzyć. Chcemy się podzielić naszymi doświadczeniami i mamy nadzieję, że nasze przemyślenia i wskazówki będą pomocne w tworzeniu wystawy jako przestrzeni współtworzenia i doświadczania.
Sztuka różnorodności w edukacji kulturowej
Uniwersalne planowanie jest możliwe dopiero wówczas, gdy uda nam się zrobić pierwszy krok, zdobyć pierwsze doświadczenia, pokonać początkowy lęk przed pracą z osobami z różnymi potrzebami oraz gdy uda nam się zbudować wiedzę o narzędziach, które nie zawsze są kosztowne czy bardzo skomplikowane. Przygotowaliśmy broszurę, w której znajdziecie zestaw podpowiedzi jakie postawy i zachowania pozwalają działać w sposób włączający jak najszerszą grupę odbiorców, w tym osoby o różnych potrzebach.
Zacznij działać, zrób pierwszy krok.
Publikacja powstała w ramach projektu „Youth Learning Through Arts”, zainicjowanego i współtworzonego od wiosny 2021 roku przez Stowarzyszenie Fińskich Dziecięcych Centrów Kultury (ang. Association of Finnish Children’s Cultural Centers), przy międzynarodowym wsparciu organizacji partnerskich z Polski, Finlandii i Słowenii.
Partnerami projektu są: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (Polska); Fińskie Stowarzyszenie Ochrony Przyrody Luonto-Liitto (Finlandia); Młodzieżowe Centrum Kultury Pionirski Dom, Stowarzyszenie kulturalne IMPRO (Słowenia).
Projekt ma na celu wypracowanie nowych metod edukacji przez sztukę, promocję tych rozwiązań oraz ich zastosowanie w różnych współczesnych kontekstach społecznych i artystycznych – jak kryzys klimatyczny i środowiskowy, sztuki performatywne czy dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.
2021
Publikacja powstała w ramach programu Laboratorium Obiektu. Podczas czterech warsztatowych spotkań wspólnie pracowaliśmy nad obiektami teatralnymi Tadeusza Kantora. Dotykaliśmy przedmiotów ukrytych w ciemności, słuchaliśmy ich dziwnych dźwięków, szukaliśmy kształtów i ich cieni, pobudzaliśmy wyobraźnię przez skojarzenia. Z notatek, wycinanek, tropów, zaproponowanych zadań powstała bardzo nietypowa książka. Różnorodność interpretacji i osobistych komentarzy stworzyły niebanalny przewodnik po obiektach teatralnych jednego z najważniejszych artystów XX wieku.
2019
Prezentujemy publikację podsumowującą projekt Polifonie dzieciom. Publikacja powstała z myślą o edukatorach, nauczycielach, animatorach, pedagogach. Jej celem jest dzielenie się doświadczeniami wynikającymi z organizacji cyklu koncertów i warsztatów Polifonie dzieciom.
2018
Przestrzeń na teatr. Ćwiczenia z wyobraźni
Tekst: Justyna Droń, Katarzyna Krajewska
Ilustracje: Katarzyna Walentynowicz
Poświęć jeden dzień na to, żeby przyjrzeć się uważnie przestrzeniom wokół siebie – tym dobrze znanym i opatrzonym. Rozejrzyj się dookoła w domu, na podwórku, na ulicy, w sali gimnastycznej, w sklepie. Przed wejściem do każdej z przestrzeni zatrzymaj się na chwilę, zamknij oczy i wyobraź sobie, że zaraz znajdziesz się przed sceną.
Zeszyty powstały w ramach programu Laboratorium, którego głównym założeniem jest międzypokoleniowa współpraca. Został on zrealizowany dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji Kultury.
Na projekt składa się cykl spotkań warsztatowych dla juniorów i seniorów prowadzonych przez artystów w Cricotece.
2017
Tekst: Justyna Droń, Justyna Mazur
Ilustracje: Katarzyna Walentynowicz
Publikacja powstała w ramach programu edukacyjnego Laboratorium w Archiwum. Laboratorium w Archiwum to propozycja dla juniorów i seniorów, której celem jest przełamanie schematycznego i bezkrytycznego odbioru sztuki, szczególnie w odniesieniu do wystawy stałej Tadeusza Kantora, a także odkrycie zasobów Archiwum Cricoteki. Celem publikacji jest zachęta do wspólnego, rodzinnego kolekcjonowania i działania.
2016
Laboratorium zmysłów. Zeszyt ćwiczeń do odkrywania otoczenia
Tekst: Justyna Sławik i Joanna Zbela
Ilustracje: Agata Królak
Otaczający nas świat jest niezwykły. Kryje się w nim mnóstwo niespodzianek, zagadek, ciekawostek. Kryje się w nim przede wszystkim wiele pozornie zwykłych przedmiotów, które można poznawać na tysiąc sposobów i odkrywać codziennie na nowo. Eksperymentuj! Do dzieła!
Wydawca:
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
ul. Nadwiślańska 2–4
30-527 Kraków
Zadania zawarte w książeczkach są udostępnione na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska Pełny tekst licencji dostępny na stronie: https://creativecommons.org/licenses/bync/3.0/pl/legalcode