Wizyta studyjna w ramach programu „Lato w Teatrze”
Realizator wizyty
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie
Termin i miejsce realizacji wizyty
29-30 października 2018 r., Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie, ul. Nadwiślańska 2-4
Zapraszamy edukatorów, pedagogów teatru, koordynatorów zainteresowanych realizacją programu Lato w Teatrze do udziału w wizycie studyjnej. Chcemy podzielić się dobrymi praktykami, wiedzą i wymienić się doświadczeniami.
Do zgłoszenia wystarczy wypełnić formularz: https://tinyurl.com/y8dytvw9 – liczy się kolejność zgłoszeń. [Uwaga! Nabór został zamknięty]
Udział w wizycie jest bezpłatny, zapewniamy nocleg i wyżywienie.
Charakterystyka projektu realizowanego w ramach Lata w teatrze 2018
W 2018 r. postanowiliśmy rozszyfrować z dziećmi znaczenie nazwy teatru Tadeusza Kantora. Słowo Cricot czytane od tyłu brzmi „To cyrk” – i pod takim hasłem zorganizowaliśmy w lipcu dwutygodniową półkolonię.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy pedagogów cyrku, reżysera, aktorów, klownów pracujących dla fundacji „Czerwone Noski – Klown w Szpitalu” i malarkę, która zawsze marzyła o tym, żeby pracować w cyrku. Artyści i pedagodzy pracowali w trzyosobowych zespołach, projektując działania kuglarskie, plastyczne, ruchowo-muzyczne oraz aktorskie. Wraz z dwoma grupami dzieci w wieku 6-12 lat działaliśmy na wielu polach, organizując m.in. warsztaty charakteryzacji, malowanie autoportretów trupy cyrkowej, działania happeningowe w przestrzeni dzielnicy Podgórze i lekcje chodzenia na szczudłach. Inspiracji do pracy szukaliśmy w Archiwum Cricoteki – przyglądając się dokumentacji fotograficznej spektaklu „Cyrk” z 1957 r. oraz na wystawie czasowej „Cricot idzie!” poświęconej eksperymentalnemu teatrowi plastyków działającemu w Krakowie w latach 30. Kantor, estetyka czarno-białych zdjęć, abstrakcyjne malarstwo i tekst sztuki, z której zabraliśmy kilka rekwizytów i galerię cyrkowych postaci – w zestawieniu z wyobraźnią i pomysłami uczestników warsztatów zaowocowały etiudami teatru przedmiotu z parasolkami i chodzeniem po linie, interaktywnym Gabinetem Figur Cyrkowych, wystawą prac oraz popisami sztuczek magicznych i akrobatycznych.
W ramach projektu realizowaliśmy też otwarte warsztaty kuglarskie na placu Cricoteki – podczas cyrkowego pikniku inaugurującego pierwszy dzień wakacji, a także – finałowego pokazu.
Harmonogram wizyty studyjnej
29 października 2018 r. (poniedziałek)
Pierwszy dzień to okazja do przybliżenia szczegółów projektu „Lato w teatrze – To cyrk!” realizowanego w Cricotece w 2018 roku. Dowiemy się więcej o osobach stojących za jego realizacją, a także poznamy się nawzajem. Punktem wyjścia jest spotkanie – osób z różnym doświadczeniem i różnymi talentami. Na warsztat weźmiemy proces grupowy, a także poznamy narzędzia przydatne do pracy z grupami z różnymi potrzebami. Przetestujemy na sobie podstawowe ćwiczenia z zakresu pedagogiki cyrku.
12:00-13:30 Start! – warsztat
Woltyżerka. Dyrektor. Klaun. Połykacz ognia. Kim jesteś w tym cyrku? Poznajmy się. Opowiedzmy o swoich oczekiwaniach. Na przykładzie tego konkretnego spotkania, przyjrzyjmy się procesowi budowania się grupy. Jakie role przyjmujemy? Jak wspierać zespół w początkowej fazie?
13:30-15:00 Lunch z zespołem projektu
Ekipa artystów zaproszonych do realizacji Lata w teatrze da się poznać lepiej przy wspólnym stole. Co robi klown w szpitalu? Jak projektować z dziećmi kostiumy inspirowane sztuką awangardową? Po co reżyserowi pedagog?
15:00-18:00 Pedagogika cyrku – warsztat
Cyrk dla każdego, czyli o co chodzi z pedagogiką cyrku. W jaki sposób za pomocą technik kuglarskich pracować z dziećmi z różnymi potrzebami? Jak wykorzystać ćwiczenia z żonglowania do wzmacniania potencjałów uczestników? Porozmawiamy o oporze przed próbowaniem nowych rzeczy, który jest znany nie tylko dzieciom. Warsztat prowadzi Aleksandra Barczyk – pedagog cyrku, instruktorka teatralna.
18:30-20:00 Kantor inspiruje – projekcja
Wszystkich, którzy mają siłę na więcej inspiracji, zachęcamy do wzięcia udziału w projekcji spektaklu „Je suis sang” w reż. Jana Fabre’a. Cricoteka w ramach cyklu „Gra z Kantorem” co miesiąc zaprasza na prezentację rejestracji video spektakli wybitnych reżyserów, którzy przyznają się do inspiracji krakowskim artystą.
20:30 Po godzinach
W swobodnej atmosferze szansa na dopytanie o wszystko, o co warto dopytać.
30 października 2018 r. (wtorek)
Przechodzimy do konkretów! Poznamy narzędzia przydatne do projektowania działań z dziećmi, wynikające z danego miejsca i związanych z nim ludzi. Jak przygotować się do pisania wniosku? O czym nie można zapomnieć? Na koniec wzmocnimy kompetencje koordynatora. Porozmawiamy o radościach, ale też trudnościach i wyzwaniach realizowania Lata w teatrze w instytucji kultury. Nie zapomnimy o ewaluacji.
09:00-11:30 Gdzie szukać pomysłów? – warsztat
Na początek – wizyta w Archiwum założonym przez Tadeusza Kantora. Jak pracować wokół tematów odnalezionych w Archiwum? Jak performatywnie wykorzystywać dostępne zasoby? Tematem przewodnim warsztatu będzie wielowymiarowość sytuacji twórczych, teatralnych, sięganie po różne media oraz łączenie kontekstów. Spotkanie poprowadzi Justyna Droń – artystka i animatorka, koordynatorka programów edukacyjnych Cricoteki m.in. „Laboratorium w Archiwum”.
11:30-12:00 Czas na kawę
W przerwie możliwość zwiedzenia wystaw – stałej twórczości teatralnej Tadeusza Kantora oraz czasowej Jaremianka. Zostaję w tym teatrze, podoba mi się tu.
12:00-13:30 Bilans możliwości – warsztat
Najlepsze projekty edukacyjne to takie, które wynikają ze specyfiki danego miejsca. Porozmawiamy o tym, jak zmapować swoje potencjały i jak przekuć pomysły na wniosek. Od czego zacząć? Jak skompletować silny zespół projektowy? Uwzględnimy obszar budowania sieci wsparcia oraz szukania szans i zagrożeń. Projekt To cyrk! wystąpi w charakterze case study.
13:30-15:00 Lunch z zespołem Cricoteki
Wspólny posiłek sprzyja rozmowom. Do nieformalnych zwierzeń na temat wyzwań i trudności związanych z realizacją teatralnej półkolonii w muzeum zaprosimy m.in. ekipę techniczną czy wolontariuszki zaangażowane w projekt. Jakie rozwiązania techniczne w sali teatralnej sprawiły, że dzieci mogły robić magiczne sztuczki? Dlaczego w tym roku nie zbudowaliśmy plaży? Ilu koordynatorów potrzeba, żeby opanować 30 dzieci?
15:00-17:00 Wyzwania koordynatora i podsumowanie
Podzielimy się swoimi doświadczeniami z realizacji kilku edycji Lata w teatrze (główna koordynatorka projektu zorganizowała dwie edycje w Cricotece i cztery w innych miejscowościach, a artyści zaangażowani w projekt współpracowali z wieloma instytucjami w ramach LwT). Na wszystkie pytanie odnośnie organizacji i koniecznych formalności odpowie przedstawicielka Instytutu Teatralnego.
Sprawdzamy proste narzędzia pomocne przy ewaluacji projektu. Co zabieram ze sobą? Zespół Cricoteki chętnie dzieli się swoim doświadczeniem i publikacjami edukacyjnymi, ale też słucha, czy wizyta była satysfakcjonującą odpowiedzią na oczekiwania uczestników. Omówimy możliwości współpracy w przyszłości.
Regulamin konkursu na wizytę studyjną