„Gra z Kantorem” to zainaugurowany w 2018 roku cykl projekcji spektakli teatralnych najważniejszych światowych reżyserów, odwołujących się poprzez formę, treść lub ideę do twórczości Tadeusza Kantora.
Tegoroczna edycja programu została poszerzona o polskich twórców. Intrygujące, nieoczywiste i prowokujące spektakle zostały wyselekcjonowane przez czwórkę kuratorów, krakowskich teatrologów – Annę Różę Burzyńską, Małgorzatę Jabłońską, Tadeusza Kornasia i Dariusza Kosińskiego. Każdą projekcję poprzedza krótka prelekcja na temat twórczości prezentowanego artysty w kontekście fenomenu Teatru Śmierci.
„Gra z Kantorem” stanowi autorskie kompendium teatru współczesnego, będącego kontynuacją – a czasem odrzuceniem – idei Tadeusza Kantora. Pokazy odbywają się raz w miesiącu od stycznia do listopada.
Wstęp na wszystkie wydarzenia cyklu jest bezpłatny.
Nadchodzące spektakle:
30.03.2020, godz. 18.30
Homework
reż. Marcin Jarnuszkiewicz
Teatr Academia
Człowiek jest żywy lub martwy – lalka jest zawsze na krawędzi życia i śmierci – tłumaczy Marcin Jarnuszkiewicz. Reżyser i aktor przedstawienia uczynił swoim partnerem lalkę wielkości człowieka. Wprawia ją w ruch i animuje na scenie, a ich relacja jest głównym nośnikiem znaczeń spektaklu. To ona unaocznia dwoistość natury ludzkiej, staje się pytaniem o jej duchowość, pozwala widzom przeżyć ją na swój sposób. Kameralny spektakl Homework Z cyklu: Prace domowe to wstrząsający „teatr śmierci” odmienny i bliski zarazem Kantorowskiej wizji.
Prowadzenie: Tadeusz Kornaś
27.04.2020, godz. 18.30
Armine, Sister
reż. Jarosław Fret
Teatr ZAR
Spektakl dedykowany historii, kulturze i ludobójstwu Ormian
Armine, Sister pyta o Europę XXI wieku i próbuje nazwać nasze miejsce wobec minionych pokoleń. Usiłuje zrozumieć to, kim jesteśmy – my, stojący zawsze po stronie pamięci. Spektakl podejmuje kwestię tabuizacji i zakłamania historii skonfrontowanej z powinnością dania świadectwa. Jego tytuł przypomina pierwsze słowa listu bez czytelnego adresu, skazanego na wędrówkę w czasie i przestrzeni. Zmiennej architekturze sceny towarzyszy intensywna partytura ruchowa oraz różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii, Iranu. W projekcie wziął udział Aram Kerovpyan – pochodzący ze Stambułu mistrz śpiewu związany z katedrą ormiańską w Paryżu.
Spotkanie z Jarosławem Fretem. Prowadzenie: Dariusz Kosiński
25.05.2020, godz. 18.30
La Menzogna
reż. Pippo Delbono
Compagnia Pippo Delbono
Nazywany „włoskim Tadeuszem Kantorem” reżyser Pippo Delbono zrealizował spektakl wyraźnie odróżniający się od jego pozostałych dzieł. W La Menzogna, czyli Kłamstwie, uniwersalne treści ustępują miejsca teatrowi zaangażowanemu społecznie. Punktem wyjścia dla sztuki stał się pożar w turyńskiej fabryce ThyssenKrupp z 2007 roku. W jego wyniku zginęło siedmiu pracowników, a dyrekcja przedsiębiorstwa winą obciążyła pozostałych robotników. Dopiero śledztwo ujawniło, że odpowiedzialność za wypadek ponosiło kierownictwo. Dla Delbono wydarzenie stało się pretekstem do krytyki zakłamanej rzeczywistości pełnej klasowych nierówności i uprzedzeń.
Prowadzenie: Anna Róża Burzyńska
29.06.2020, godz. 18.30
Modlitwa chorego przed nocą
reż. Janusz Wiśniewski
Teatr Nowy w Poznaniu
Na scenariusz Modlitwy chorego przed nocą z 1987 roku złożyły się cytaty m.in. z Biblii, Williama Szekspira, Brunona Schulza czy Bolesława Leśmiana. Wiśniewski sięga po przypowieść o synu marnotrawnym, a literacką realizację tego motywu znajduje w Pinokiu Carla Collodiego. Spektakl odsłania przed nami chory, spotworniały i karykaturalny świat, wypełniony przez kukły i manekiny. Uzupełnia on dwa poprzednie dzieła Wiśniewskiego Panopticum a la Madame Tussaud i Koniec Europy, tworząc narracyjną całość. Spektakle Wiśniewskiego charakteryzuje estetyka bliska Kantorowskiej wizji teatru, stąd nazwisko reżysera jest wymieniane w czołówce artystów inspirujących się Teatrem Cricot 2.
Prowadzenie: Tadeusz Kornaś
Już za nami:
20.01.2020, godz. 18.30
Kukła. Księga blasku
reż. Paweł Passini
Koprodukcja neTTheatre – Teatr w Sieci Powiązań (Lublin) i Fabryka Sztuki w Łodzi
Przywoływana w tytule i obecna w scenariuszu Księga Blasku (Sefer ha-Zohar) to jeden z najważniejszych tekstów żydowskiego mistycyzmu, który w europejskiej recepcji postrzega się głównie przez pryzmat kabały. Jednak w wielowarstwowym spektaklu Passiniego odnaleźć można także nawiązania do Biblii, Dziadów Adama Mickiewicza, przede wszystkim zaś wyraźny dialog z teatrem Tadeusza Kantora. Kukła to próba odczytania świata, zrozumienia ludzkiego losu, którego podejmuje się w tej sztuce Kantor-Hiob.
Spotkanie z Pawełem Passinim. Prowadzenie: Dariusz Kosiński
24.02.2020, godz. 18.30
Maskarada
reż. Walerij Fokin
Teatr Aleksandryjski, Petersburg
Na pierwszy rzut oka trudno znaleźć spektakl bardziej oddalony od wszystkiego, co kojarzymy z twórczością Tadeusza Kantora. Romantyczny tekst dramy operowej, duża scena teatru imperatorskiego, bogate technicznie dekoracje, pyszne kolorowe stroje i wykonywana na żywo orkiestralna muzyka. Jednak w centrum tego przedstawienia znajduje się figura reżysera – Wsiewołoda Meyerholda. Postać wielkiego reformatora teatru rosyjskiego, którego życie i twórczość wiązały się z najbardziej dramatycznymi wydarzeniami XX wieku. Dla Fokina, ale także Kantora to źródło inspiracji, symbol bezkompromisowego artysty: genialnego wizjonera, który za swoją sztukę płaci najwyższą cenę.
Prowadzenie: Małgorzata Jabłońska
Patronat medialny: