Wszystkie wpisy

„Schody” Joanna Pawlik | Wydarzenie towarzyszące wystawie „Osobiste”

Zdjęcie ściany budynku. Za szklanymi panelami widać oświetloną klatkę schodową

Artystka bada niepełnosprawność jako kostium. W tym ujęciu proteza lub kule stają się kantorowskimi bio-obiektami, a gest zdjęcia protezy jest gestem zdjęcia kostiumu osoby pełnosprawnej i ubraniu innego – tej z niepełnosprawnością.

Kobieta opiera się rękami i nogami o kamienne schody. Jest ubrania w czarny, dobrze dopasowany kombinezon

Performance Schody w ramach Festiwalu Sztuki Narracje#11, 2019, Gdańsk | Dzięki uprzejmości artystki

„Schody” – performans Joanny Pawlik 
14 lipca 2022 (czwartek), godzina 18:00
Miejsce: Klatka schodowa Cricoteki

Wstęp bezpłatny
Wydarzenie stanowi część programu towarzyszącego wystawie Osobiste

Wideoperformas obejrzysz tutaj

W performansie „Schody”, realizowanym w Cricotece jako wydarzenie towarzyszące wystawie „Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora”, Joanna Pawlik nawiązuje do postaci Anioła Śmierci, granej przez Teresę Wełmińską w spektaklu Niech sczezną artyści. Artystka bada niepełnosprawność jako kostium. W tym ujęciu proteza lub kule stają się kantorowskimi bio-obiektami, a gest zdjęcia protezy jest gestem zdjęcia kostiumu osoby pełnosprawnej i ubraniu innego – tej z niepełnosprawnością. Z kolei powtarzając sceniczny wizerunek Wełmińskiej – jednocześnie erotyczny, zbudowany z gorsetu i koronkowej bielizny, ale też przerażający dzięki drewnianym, klekoczącym skrzydłom, zastanawia się nad seksualnością osób z niepełnosprawnościami. Wypartą, bo niebezpieczną, burzącą wypracowane pozornie komfortowe społeczne relacje. Artystka mieszając estetyczne i problemowe porządki – bez protezy, ale z kulami, z zaburzającymi równowagę skrzydłami na plecach i erotycznej bieliźnie staje się właściwie posthumanistyczną, niepokojąca istotą, u której to co cielesne i to co spoza ciała połączone jest w jedno.

Monumentalna klatka schodowa Cricoteki, po której Pawlik wchodzić będzie aż na trzecie piętro wraz z podążającą za nią publicznością, zaistnieje jako miejsce dostępne i niedostępne zarazem i jako jedyna droga w świat obiektów i kostiumów teatralnych Kantora. Stanie się miejscem wyczerpującej podróży nowego Anioła Śmierci, sprawdzając tym samym granice ludzkiego ciała, niepełnosprawności ale też teatru, kostiumu i przyjmowanej roli.

„Schody” to cykl performansów realizowanych przez Pawlik od 2013 r. Ich wspólnym mianownikiem jest powtarzający się obraz artystki pokonującej stopnie, bez protezy, na jednej nodze. W ramach projektu Pawlik bada możliwości i ograniczenia ludzkiego ciała dotkniętego niepełnosprawnością. Artystka tworzy performensy dokamerowe, wspinając się na klatkach schodowych, w parkach, ale też w instytucjach. 

 

Joanna Pawlik – artystka sztuk wizualnych, zajmuje się wideo, fotografią, performansem, reżyserią koncertów muzycznych oraz malarstwem i rysunkiem. Jej twórczość oscyluje pomiędzy zagadnieniami społecznych mechanizmów wykluczenia a osobistymi przestrzeniami odczuwania. W swoich pracach o dużym potencjale krytycznym (m. in. wideo „Balans” czy „Schody”) bada granice własnego ciała, rozpracowuje pojęcie „normy społecznej” i – często w przewrotny sposób – „atakuje niepełnosprawność”.

Program Przestrzeń Osobista dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022.

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu