Wszystkie wpisy

Dzień Otwarty Muzeów Krakowskich w Cricotece

19 listopada zapraszamy na wydarzenia oraz zwiedzanie wystaw w ramach Dnia Otwartego Muzeów. To szansa na zobaczenie ekspozycji muzealnych u nas na Podgórzu, ale również w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora na ulicy Siennej 7/5. Tego dnia będzie można zobaczyć wszystkie wystawy i uczestniczyć w wydarzeniach w cenie jednego biletu za 5 zł.

Wstęp na wystawę stałą Tadeusz Kantor. Widma jest bezpłatny. Pojawi się możliwość uczestnictwa w naszych specjalnych wydarzeniach, a przez to zbliżenia się do twórczości Tadeusza Kantora, a także poznania budynku Cricoteki. Czekamy na Was w budynku Cricoteki na Nadwiślańskiej 2-4 od godz. 11.00 do 19.00 i w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej 7/5 od 11.00 do 14.00. Poniżej program.

Wydarzenia:

12.00 – zwiedzanie Cricoteki,

Cricoteka założona została z inicjatywy Tadeusza Kantora w 1980 roku i zgodnie z wolą swojego twórcy pełniła równolegle funkcje muzeum, archiwum, galerii i ośrodka badań, jednocześnie gromadząc unikalne materiały dokumentujące działalność Teatru Cricot 2 i jego założyciela. Obecna siedziba Cricoteki to połączenie dwóch budynków – zabytkowej elektrowni i nowoczesnej konstrukcji, otwartej w 2014 roku. Budynek łączy tradycję z nowoczesnością, stare z nowym, dialoguje z otoczeniem. Realizacja została uznana za współczesną ikonę Krakowa. Podczas zwiedzania opowiemy jaka jest historia tego miejsca, czym inspirowana jest współczesna bryła i w jaki sposób obecnie funkcjonuje Cricoteka.

13.00 – 14.00 – „Maria jest Marią, jest Marią, jest Marią„, czyli oprowadzanie Anny Bas po wystawie czasowej „Maria Stangret. Gra w miejsca”

Motto oprowadzania jest parafrazą słów Gertrude Stein, amerykańskiej poetki i feministki. To wezwanie do odczytywania rzeczy takimi, jakimi są. Spotkanie będzie okazją do postawienia pytań o integralność Marii Stangret jako artystki sztuk wizualnych w kontekście jej artystycznej i prywatnej biografii. W scenografii wystawy spróbujemy odsłonić kolejne wcielenia i role Marii: artystki, kobiety, towarzyszki życia i twórczej, niekończącej się podróży Tadeusza K. Oprowadzanie jest częścią programu towarzyszącego wystawie

Anna Bas – absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2016 roku zawodowo związana z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Kuratorka wystaw, autorka tekstów do katalogów i scenariuszy teatralnych.  Współpracuje Joanną Zemanek i Grzegorzem Sztwiertnią (sztuki wizualne) jako współkuratorka wystaw problemowych oraz Iwoną Kempą i Joanną Zemanek w obszarze teatru.

16.00-18.00 – Muzealne myśli

Kantor w swoich realizacjach chciał powodować wzruszenie w świadomości widza. Jak dziś działa jego sztuka? Zaskakuje, przeraża czy inspiruje? Chcemy poznawać Wasze refleksje i skojarzenia, a także myśli, które towarzyszą Wam podczas wędrówek po muzeach. W doborze właściwych słów pomogą nam drewniane pieczęcie. Będziemy drukować na tkaninach, bawełnianych workach i torbach. Każdy zwiedzający będzie mógł wykonać nadruk i zabrać go ze sobą.

Działania mają charakter otwarty. Można dołączyć w każdej chwili w podanych godzinach.

18.00 – Martwy pies w pralni… O silnych (2007) – projekcja spektaklu Angéliki Liddell z wprowadzeniem Anny Róży Burzyńskiej

Wydarzenie w ramach programu Festiwalu Gra z Kantorem: Hiszpania – furie, fantomy, infantki

Liddell – autorka sztuk teatralnych, manifestów, poezji i prozy, reżyserka i aktorka – jest jedną z najbardziej dyskutowanych współczesnych artystek. Krytycy zaklasyfikowali jej teatr jako „awangardowy i polityczny, głęboko emocjonalny”. Znakami rozpoznawczymi jej twórczości są krytyka społeczna oraz poszukiwanie sensu poprzez cierpienie i subwersję. W licznych wywiadach podkreśla znaczenie estetyki teatru Tadeusza Kantora dla kształtowania jej wizji teatru.

Martwy pies w pralni to spektakl, który artystka nazywa apokaliptycznym political fiction. Poddaje w nim ostrej krytyce ideały Oświecenia, które tworzą opozycję państwo-wróg, a następnie podporządkowują życie społeczne eliminacji jednego z nich. Przemoc i wojna są narzędziami nowego, totalitarnego stanu Bezpieczeństwa Publicznego. W spektaklu artystce towarzyszą nie tylko żywi współwykonawcy, ale też Kantorowskie manekiny przedstawiające trupy aktorów.

Wystawy:

Wystawa Tadeusz Kantor. Widma

Wiodącym tematem wystawy jest pamięć o trudnej przeszłości, zarówno w wymiarze historycznym, jak i osobistym – idea wyraźnie obecna w twórczości wizjonera teatru. O ile I wojna światowa była dla Kantora mglistym wspomnieniem, ukształtowanym przez pamięć zbiorową, o tyle II wojnę światową przeżył on w pełni świadomie. Był to czas zagrożenia i destrukcji, a jednocześnie czas tworzenia, które na zawsze zostało naznaczone buntem i protestem przeciw mechanizmom rządzącym historią.

Wystawa Maria Stangret. Gra w Miejsca

Maria Stangret (1929–2020) była malarką, aktorką i pisarką. Jej życie można rozumieć jako zajmowanie miejsca wobec sztuki XX wieku, wobec awangardowego teatru męża – Tadeusza Kantora, wobec środowiska artystycznego i emancypacji kobiet. Gra w miejsca to gra w odnajdywanie śladów Marii Stangret w miejscach, które zajmowała. Na wystawie przywołujemy te miejsca – dzięki nim artystka wychodzi z cienia, zajmuje należną jej pozycję w naszej pamięci.

Wystawa „Omnia” Katarzyny Wyszkowskiej

W swojej wystawie, rozpisanej na obiekty oraz przestrzenne rysunki, w scenograficzny sposób anektujące przestrzeń galerii Wyszkowska ma zamiar zająć się problematyką artysty-geniusza, artysty-mistarza, artysty-mesjasza. Artystka, wcześniej niejednokrotnie zajmowała się przepracowaniem współczesnych mitów i stereotypów. Tym razem, zarówno wobec postaci Tadeusza Kantora, jak i przetaczających się przez publiczny dyskurs prób przepracowania (niejednokrotnie przemocowych) postaw wielkich mistrzów teatru i sztuki, na warsztat bierze archetyp nieomylnego twórcy i jego fantasmagoryczną świątynię.

Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora ul. Sienna 7/5

Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora mieszcząca się przy ul. Siennej 7/5 udostępniona została po raz pierwszy w 1995 roku. W tym mieszkaniu-pracowni artysta w latach 1987–1990 tworzył ostatnie dzieła swojego życia. Miejsce to wygląda jak przed laty, w chwili kiedy Tadeusz Kantor opuścił je na zawsze. Zachowały się meble, pisma, rysunki, przedmioty osobiste, pamiątki z podróży. Wystrój wnętrza uchyla rąbka tajemnicy osobowości twórcy, pozwala przyjrzeć się skromnym warunkom, które dla Tadeusza Kantora były wystarczające, by tworzyć. Pokój Tadeusza Kantora stanowi część stałą ekspozycji.

Wystawa Tadeusz Kantor Café Europe

Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora ul. Sienna 7/5 oraz Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, pl. Jana Matejki 13

Tadeusz Kantor Café Europe –  pokaz prac Tadeusza Kantora z rzymskiej kolekcji Stefanii i Dario Piga to prezentacja prac Tadeusza Kantora kupionych wprost od artysty przez włoską kolekcjonerkę i pozostających poza granicami naszego kraju, przez co nieznanych dotychczas szerszej polskiej publiczności. Dzieła artysty z rzymskiej kolekcji zostaną pokazane w Krakowie w dwóch lokalizacjach równocześnie: w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora zaprezentowane zostanie osiemnaście rysunków i dwa obrazy, w Muzeum ASP czternaście rysunków i kolaży oraz jeden obiekt.

Wydarzenie zostało przygotowane przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA oraz Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Wystawa odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival, organizowanego przez: Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej, Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Agencję Artystyczną GAP i Nowohuckie Centrum Kultury. Cricoteka jest współorganizatorem OEAF.

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu