„Cricoteka otwarta” to projekt skupiony na poszerzaniu pola działań performatywnych. Prezentujemy cykl „Ćwiczeń z codzienności” – performansów dokamerowych, dostępnych tylko online, inspirowanych tym jak Kantor rozumiał codzienność.
Ćwiczenia z codzienności – Teatr 21
Audiodeskrypcja:
Aktorzy Teatru 21 proponują 3 różne interpretacje cytatu Kantora: „Najlepszą materią do stworzenia dzieła sztuki są czynności codzienne, banalne, nudne, z którymi nikt nie wiąże żadnych nadziei”. Daniel Krajewski robi spektakl mycia zębów. Aleksandra Skotarek buduje choreografię z prostych gestów. Maja Kowalczyk codzienne czynności zmienia we wzmacniające rytuały.
Daniel Krajewski – absolwent szkoły „Dać Szansę”, w której swoją działalność rozpoczął Teatr 21. Gra w prawie wszystkich spektaklach i prowadzi warsztaty edukacyjne. Jako model pozował do zdjęć Chrisa Niedenthala i Oiko Petersena oraz obrazów Weroniki Karwowskiej. Jest tytułowym bohaterem filmu dokumentalnego „Daniel” w reżyserii Anastazji Dąbrowskiej.
Aleksandra Skotarek – w Teatrze 21 występuje od 2005 r. Za swoją najważniejsze role uważa kreacje w “Upadkach” i “Superspektaklu”. Dużo maluje, a jej prace plastyczne były wystawiane w wielu galeriach. Obdarzona jest zmysłem dziennikarskim, pisze artykuły, scenariusze i książkę o Teatrze 21.
Maja Kowalczyk – od wielu lat aktorka Teatru 21, w którym występowała w niemalże wszystkich przedstawieniach. Jej ogromną pasją jest muzyka i taniec. Jako aktorka spełnia się również poza Teatrem 21 – zagrała w przedstawieniu „Konstytucja na chór Polaków ” (reż. Marta Górnicka, Nowy Teatr) i warszawskiej wersji spektaklu “Gala” (reż. Jérôme Bel, Festiwalu Ciało/Umysł).
Ćwiczenia z codzienności – Daniel Kotowski
Audiodeskrypcja:
Instrukcja do rytuału miłosnego wykorzystuje najpopularniejszy znak z amerykańskiego języka migowego – I love you, w skrócie ILY. Jest on symbolem podtrzymywania miłości, wzajemnego szacunku i poczucia jedności w obrębie grupy.
Daniel Kotowski – artysta wizualny, performer. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2018) oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie (2016). Doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest Głuchy i nie posługuje się mową. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi, wykonuje performans, projektuje, tworzy instalacje, fotografie, obiekty i filmy wideo. Swoje działania performatywne i prace prezentował m.in. w Zachęta Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Labirynt w Lublinie oraz BWA Wrocław.
Ćwiczenia z codzienności – Agnieszka Jakimiak
Audiodeskrypcja:
Agnieszka Jakimiak zaprasza do samodzielnego wykonania dzieła sztuki – z przedmiotów łatwo dostępnych w domu, które wiele osób ma pod ręką. Instrukcję wykonania poprzedza kilkuminutowy wykład o zmieniającym się statusie dzieła sztuki.
Agnieszka Jakimiak – reżyserka teatralna (“Kongres futurologiczny”, 2021, “nosexnosolo”, 2019) i dramaturżka, krytyczka filmowa i eseistka, pracowała m.in. z Oliverem Frljiciem i Weroniką Szczawińską, pisze doktorat o autocenzurze w teatrze i sztukach performatywnych w Royal Holloway, University of London.
Ćwiczenia z codzienności – Marcin Miętus
Audiodeskrypcja:
Marcin Miętus przywołuje happening z końca lat 60. – Lekcję anatomii wedle Rembrandta. Jak Kantor, skupia się na odkrywaniu zawartości kieszeni, „tych intymnych schowków”, wydobywając na zewnątrz niepozorne przedmioty.
Marcin Miętus – pisze o teatrze i dla teatru, performuje, ostatnio choreografuje. Dramaturg dwóch spektakli wyreżyserowanych przez Roba Wasiewicza: „Więcej niż jedno zwierzę”, w którym również występuje i „Musical o musicalu Metro”. Dramaturg i autor adaptacji powieści Joan Lindsay „Piknik pod wiszącą skałą” w reżyserii Miry Mańki. Stypendysta MKiDN Kultura w sieci, w ramach którego napisał dramat „Muzeum rzeczy zagubionych”. Ukończył V edycję kursu „Choreografia w Centrum”. Finalista i laureat 10. edycji konkursu choreograficznego „3…2…1…TANIEC!” organizowanego przez Krakowskie Centrum Choreograficzne. Finalista konkursu „Nigdy nie będziesz szła sama” organizowanego przez TR Warszawa.
Kuratorka projektu: Barbara Pasterak
Współpraca: Olga Curzydło
Nagrania: Grzesiek Mart doc
Promocja: Kuba Wydra, Natalia Żabińska
Projekt graficzny: Barbara Janczak
Patroni medialni: e-teatr.pl, NN6T, teatralny.pl
Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Cricoteka otwarta” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Partnerami przy projekcie są Fundacja Kultury bez Barier, Małopolski Instytut Kultury, Teatr 21 oraz Centrum Sztuki Włączającej Downtown.