Nadobnisie i koczkodany, 1973
4 V 1973
Galeria Krzysztofory
ul. Szczepańska 2 w Krakowie
ZESPÓŁ
SZATNIA
szatniarze
LESłAW JANICKI
WACłAW JANICKI
ŁAPKA NA SZCZURY
Bestia Domestica
MARIA STANGRET
KURNIK
księżna zofia z abenceragów kremlińska
ZOFIA KALIŃSKA
40 Mandelbaumów
WIDZOWIE
pandeusz klawistański
ZBIGNIEW BEDNARCZYK
tarkwiniusz pępkowicz
JAN GÜNTNER
SIR Grant blaguewell-padlock
człowiek ze śmiercią
STANISłAW GRONKOWSKI
SIR tomasz blazo de liza
człowiek z deską
BOGDAN GRZYBOWICZ
DR don nino de gewacz, Kardynał
człowiek z drzwiami
JACEK STOKłOSA
GRAF andrzej władimirowicz czubinin zalatajew
człowiek-samobójca
KAZIMIERZ MIKULSKI
Cygan
STANISŁAW RYCHLICKI
oliphant beedle
MILIARDER
WIESłAW BOROWSKI
goldman baruch teerbroom
GłÓWNY MANDELBAUM
ZBIGNIEW GOSTOMSKI
liza
nina
DWIE NIELETNIE
MIRA RYCHLICKA
BARBARA KOBER
STANISłAW BALEWICZ
MONIKA PIOTROWICZ
PAWEł PARTYKA
(Teatr Niemożliwy T. Kantora - program do spektaklu, Kraków 1973)
"(...)
ANEKTOWANIE REALNOŚCI
Rzeczywistości można jedynie
"u ż y ć".
Jest to najwłaściwszy termin.
Operowanie rzeczywistością
w s z t u c e
oznacza
jej a n e k t o w a n i e.
Owo dopowiedzenie: "w sztuce" -
wymaga, aby to anektowanie
nie odnosiło się do praktyki życiowej,
aby było
b e z i n t e r e s o w n e,
b e z u ż y t e c z n e, czyli
b e z c e l o w e.
(Określenie: "absurdalne"
jest w tym wypadku nietrafne,
użyte jest z pozycji właśnie
praktyki życiowej w stosunku
do zjawisk w sztuce.)
Epitety te nie mogą
w żadnym wypadku
kojarzyć się z z a b a w ą,
grą lub żonglerką.
Anektowanie rzeczywistości
w sztuce - ma głębokie
znaczenie.
W tym a k c i e
rzeczywistość
p r z e k r a c z a
s w o j e g r a n i c e,
w sferę
"n i e m o ż l i w e g o".
Anektowana rzeczywistość obejmuje
realne przedmioty,
sytuacje,
otoczenie
istniejące aktualnie
i w danym miejscu.
Miejsce formowania, które tu
nie ma nic do r o b o t y -
zajmuje
z a c h o w a n i e s i ę,
p o s t ę p o w a n i e,
g e s t a n e k t u j ą c y,
(jakby "zamawiający" ową rzeczywistość) -
r y t u a ł.
(...)"
(Tadeusz Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1938 - 1974, wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz, Cricoteka, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, s. 594-595)
"(...)
Sublimowanie zbyt fizycznej happeningowej realności i obecności w czasie i przestrzeni przeniosło cały wysiłek w sferę bardziej wolną, o rozszerzonych granicach, wyobraźni bardziej "myślowej" niż wizualnej, "niemożliwej".
Ważne jest dla mnie w tym momencie scalenie
w i e l k i e j m n o g o ś c i
p r o p o z y c j i
tak pomyślanych, aby u widza powstało
o d c z u c i e
n i e m o ż l i w o ś c i
o g a r n i ę c i a
i o d c z y t a n i a całości
z p o z y c j i w i d z a.
O d b i ó r u widza dokonuje się w tym wypadku
poprzez
R e f l e k s j ę
t w o r z ą c ą się z korelacji
przedmiotów i czynności,
które
nie są "dziełem" lub
materializacją, lecz
p u n k t e m o p a r c i a
dla procesu myślowego i spirytualnego.
(...)"
(Tadeusz Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1938 - 1974 , wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz, Cricoteka, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, s. 600)
Edynburg Festival of Art, Forrest Hill Theatre, Nagroda "Scotsman" VIII 1973
Glasgow Fruit Market VIII 1973
łódĽ O¶rodek Propagandy Sztuki II 1974
Paryż Théâtre National de Chaillot IV 1974
Rzym Festival Premio Roma, Galeria Nazionale d'Arte Moderna V 1974
Nancy Festival Mondial du Théâtre, Foyer Rencontres-St-Max-Tomblaine V 1974
Sziraz Festival of Arts VIII 1974
Essen Folkwang Museum XI 1974