Ile Kantora w Belgii, a ile Belgii w Kantorze – na takie pytania będziemy odpowiadać od 4 do 15 listopada 2024.
„Gra z Kantorem” jest obecna w Cricotece od 2018 roku. Celem wydarzeń, początkowo mających postać cyklu projekcji spektakli teatralnych opatrzonych wnikliwymi analizami pierwszej kuratorki programu, Anny Róży Burzyńskiej, jest prezentacja związków współczesnego teatru z wątkami, ideami lub zabiegami formalnymi obecnymi w twórczości scenicznej Tadeusza Kantora.
Program Festiwalu znajdziesz TU.
5 listopada (wtorek)
Wieczór z Maeterlinckiem
Prelekcja oraz projekcja dwóch spektakli na podstawie dramatów Maurice’a Maeterlincka.
Cricoteka, sala teatralna, godz. 18.00, prelekcja w języku polskim, Wnętrze w języku polskim, Teatr Nieruchomy/Dom Maeterlinck w języku niderlandzkim i francuskim, z angielskimi napisami, wstęp wolny.
W trakcie prelekcji Karoliny Czerskiej zostaną przywołane zasadnicze koncepcje belgijskiego noblisty, które zrewolucjonizowały światowy teatr XX i XXI w. (tragizm codzienności, teatr androidów, dramat statyczny).
Wnętrze – projekcja spektaklu w reżyserii Wojtka Rodaka
Spektakl na podstawie dramatu Maeterlincka został zrealizowany w 2020 r. w ramach cyklu „Młodzi w Starym” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Ze względu na pandemię praca nad spektaklem przebiegała online, a jej rezultat był prezentowany publiczności jedynie trzykrotnie – również za pośrednictwem internetu. Była to pierwsza od lat realizacja sceniczna dramatu Maeterlincka w polskim teatrze. Co ważne, po przekład sprzed stu lat sięgnął reżyser najmłodszego pokolenia, wówczas student reżyserii, obecnie nagradzany reżyser i dramatopisarz.
Teatr Nieruchomy/Dom Maeterlinck – projekcja spektaklu w reżyserii Thoma Luza
Spektakl będący pierwszą realizacją szwajcarskiego reżysera w Belgii, w rodzinnym mieście Maeterlincka, Gandawie, miał premierę w 2023 r. w teatrze NTGent. Powstał na podstawie tekstów teoretycznych i dramatów Maeterlincka. Reżyser zaplanował przestrzeń wizualną i dźwiękową w spektaklu, konfrontując się z postulatem Maeterlincka o ograniczenie obecności żywego aktora na scenie.
Twórcy obu spektakli mierzą się z koncepcją przestrzeni zamkniętej, statycznej, dającej złudne poczucie bezpieczeństwa.
Kuratorka: Karolina Czerska
Koordynacja: Wiktor Bury
Identyfikacja graficzna: Kuba Sowiński
Zespół realizujący projekt: Mariusz Gąsior, Małgorzata Kmita-Fugiel, Anna Lejtkowska, Magdalena Link-Lenczowska, Zofia Mikołajska, Aldona Mikulska, Andrea Nikolov, Anna Rejowska, Luna Sawka, Tomasz Stefaniak, Aleksandra Treder, Monika Ujma, Michał Warmusz
Partnerzy:
Archives & Musée de la Littérature w Brukseli
Teatr Groteska
Narodowy Stary Teatr
Wydawnictwo LOKATOR
Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego
Instytut Neofilologii Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
Patroni medialni:
Radio Kraków
Radio Kraków Kultura
Gazeta Wyborcza
Czasopismo ROMAN
Miesięcznik „Teatr”
e-teatr.pl
Ośrodek Badań nad Awangardą UJ
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU